mikethebik mikethebik skrev:
Lite avis på dig faktiskt, hade vart en upplevelse att få åka med någon duktig chaufför runt den banan, även om kostnaden hade varit ett par nya fjudingar:rofl:
Jag brukar kolla på klipp från Ringen, och att köra där vore kul, men jag har enbart kört där via racingsimulator, i verkligheten är det något helt annat med tydligare och mera kostsamma konsekvenser;)
Då är du säkert också lite youtubeberoende av Apex Racing med Robert och Misha - där finns mycket att titta på. Och det är dit du ska för att åka ett kvickt var i deras GT2RS MR. Galet snabbt även när man kör taxivarv. Vore kul att ta sig dit när när man fått ett par sprutor i armen och allt lugnat ner sig lite.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Persbrandt är fö allt annat än bortkommen bakom ratten, han är rapp och kompetent.
Förmodligen,verkar motorintresserad allmänt,såg ett program för många år sen,då hade han en Bimota V-due 500,cool hoj! kryllar inte av dom tyvärr:)
 
För att återkoppla till några inlägg längre upp i tråden där det diskuterades bmw så kallar bmw sina X-modeller "SAV" sedan X5 1999 även om gemene man kallar den SUV.

Slut från mig.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
SUV = Stadsbo Utan Vett.
Sporten jag utövar kräver en skåpbil, så det är väl också en SUV då..?
 
Motorvägsslalom är inte en sport! ;)
 
Rickard.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Motorvägsslalom är inte en sport! ;)
Det är visst en sport så länge man tävlar mot sina kollegor :D
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
T
Har ofta varit snack om att SUV inte är säkrare att åka i , men tyvärr visar verkliga händelser på att det är säkrare ,Folksam som sammanställt krockar från verkliga livet, och dom har liksom USA kommit fram till detta:

Terrängbilen, även kallad stadsjeep eller SUV (Sports Utility Vehicle), har blivit allt mer populär. Men är den verkligen säkrare än en mindre personbil?

Genom sin storlek orsakar SUV tyvärr en kraftigt ökad skaderisk för motpartens passagerare. Stadsjeepar väger ungefär dubbelt så mycket som övriga personbilar, men det är inte bara vikten som gör dem mer "aggressiva".

Den höga fronten bidrar också till att sätta den mindre bilens säkerhetssystem ur spel.
Väsentligt högre dödsrisk
  • Resultat från verkliga olyckor i USA visar att dödsrisken är drygt tre gånger högre för personer i en vanlig personbil som krockar med en stadsjeep, jämfört med om de krockat med en bil i samma viktklass. Vid frontalkrockar är dödsrisken nästan sju gånger högre.
 
T Takläggare skrev:
Har ofta varit snack om att SUV inte är säkrare att åka i , men tyvärr visar verkliga händelser på att det är säkrare ,Folksam som sammanställt krockar från verkliga livet, och dom har liksom USA kommit fram till detta:

Terrängbilen, även kallad stadsjeep eller SUV (Sports Utility Vehicle), har blivit allt mer populär. Men är den verkligen säkrare än en mindre personbil?

Genom sin storlek orsakar SUV tyvärr en kraftigt ökad skaderisk för motpartens passagerare. Stadsjeepar väger ungefär dubbelt så mycket som övriga personbilar, men det är inte bara vikten som gör dem mer "aggressiva".

Den höga fronten bidrar också till att sätta den mindre bilens säkerhetssystem ur spel.
Väsentligt högre dödsrisk
  • Resultat från verkliga olyckor i USA visar att dödsrisken är drygt tre gånger högre för personer i en vanlig personbil som krockar med en stadsjeep, jämfört med om de krockat med en bil i samma viktklass. Vid frontalkrockar är dödsrisken nästan sju gånger högre.
Hur kom du fram till att det är säkrare att åka i en SUV? Det du citerat säger att en SUV är farligare att krocka med för vanliga personbilar.

Det står ingenting om säkerheten för de som sitter i SUVen.
 
T Takläggare skrev:
Stadsjeepar väger ungefär dubbelt så mycket som övriga personbilar
Det kan väl inte stämma? Väger alla stadsjeepar 2,5-3 ton?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det kan väl inte stämma? Väger alla stadsjeepar 2,5-3 ton?
Reflekterade också över det. Skulle säga att en typisk personbil väger minst 1500 kg, så då skulle SUVar väga in på över 3000 kg.

Vad jag vet väger en typisk SUV in runt 2 ton.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T
P Pin skrev:
Hur kom du fram till att det är säkrare att åka i en SUV? Det du citerat säger att en SUV är farligare att krocka med för vanliga personbilar.

Det står ingenting om säkerheten för de som sitter i SUVen.
Nej med det står att :
En större och tyngre bil är inte nödvändigtvis en säkrare bil. Att köra en tung stadsjeep är dessutom inte speciellt solidariskt mot övriga trafikanter, visar vår forskning.

En stor bil väger oftast betydligt mer än en liten. I tvåbilskollisioner har den därför en fördel mot den mindre, som får en våldsammare krock
 
T
P Pin skrev:
Reflekterade också över det. Skulle säga att en typisk personbil väger minst 1500 kg, så då skulle SUVar väga in på över 3000 kg.

Vad jag vet väger en typisk SUV in runt 2 ton.
Står även att den är högre i front , att den sätter då sätter ut den mindre bilens säkerhetssystem, tror det är bara folksam som för statistik efter verkliga krockar. dom har även stöd från liknande forskning i USA.

Men dom skriver inte ut att SUV är säkrare, dom skriver att motparten får mer skador och mer dödsfall. men om du vänder på det så har då SUV förare minder skador och mindre dödfall.
 
T Takläggare skrev:
Nej med det står att :
En större och tyngre bil är inte nödvändigtvis en säkrare bil. Att köra en tung stadsjeep är dessutom inte speciellt solidariskt mot övriga trafikanter, visar vår forskning.

En stor bil väger oftast betydligt mer än en liten. I tvåbilskollisioner har den därför en fördel mot den mindre, som får en våldsammare krock
...men det stod inte i ditt förra inlägg...;)

Och det du citerar nu är inte entydigt. Tyngre är inte nödvändigtvis säkrare, men har en fördel mot en lättare bil. detta är ju i grunden bara fundamental fysik.
 
T Takläggare skrev:
Står även att den är högre i front , att den sätter då sätter ut den mindre bilens säkerhetssystem, tror det är bara folksam som för statistik efter verkliga krockar. dom har även stöd från liknande forskning i USA.

Men dom skriver inte ut att SUV är säkrare, dom skriver att motparten får mer skador och mer dödsfall. men om du vänder på det så har då SUV förare minder skador och mindre dödfall.
Ingen har ifrågasatt att en SUV är högre, det är ju själva definitionen som vi redan diskuterat länge i tråden. Det var dubbla vikten som verkar överdrivet.

Nej du kan inte vända på resonemanget baserat på den text du citerar.
 
P Pin skrev:
Tyngre är inte nödvändigtvis säkrare, men har en fördel mot en lättare bil. detta är ju i grunden bara fundamental fysik.
Detta handlar inte bara om tung vs lätt. Det handlar om att den högre bilen missar förstärkningsbalkar i dörrar osv.

Du får precis samma problem om du sänker din bil några centimeter, det syns tydligen också i statistiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.