15 190 läst · 181 svar
15k läst
181 svar
SUV vad betyder förkortningen?
Då är du säkert också lite youtubeberoende av Apex Racing med Robert och Misha - där finns mycket att titta på. Och det är dit du ska för att åka ett kvickt var i deras GT2RS MR. Galet snabbt även när man kör taxivarv. Vore kul att ta sig dit när när man fått ett par sprutor i armen och allt lugnat ner sig lite.mikethebik skrev:Lite avis på dig faktiskt, hade vart en upplevelse att få åka med någon duktig chaufför runt den banan, även om kostnaden hade varit ett par nya fjudingar
Jag brukar kolla på klipp från Ringen, och att köra där vore kul, men jag har enbart kört där via racingsimulator, i verkligheten är det något helt annat med tydligare och mera kostsamma konsekvenser
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Motorvägsslalom är inte en sport!
Har ofta varit snack om att SUV inte är säkrare att åka i , men tyvärr visar verkliga händelser på att det är säkrare ,Folksam som sammanställt krockar från verkliga livet, och dom har liksom USA kommit fram till detta:
Terrängbilen, även kallad stadsjeep eller SUV (Sports Utility Vehicle), har blivit allt mer populär. Men är den verkligen säkrare än en mindre personbil?
Genom sin storlek orsakar SUV tyvärr en kraftigt ökad skaderisk för motpartens passagerare. Stadsjeepar väger ungefär dubbelt så mycket som övriga personbilar, men det är inte bara vikten som gör dem mer "aggressiva".
Den höga fronten bidrar också till att sätta den mindre bilens säkerhetssystem ur spel.
Väsentligt högre dödsrisk
Terrängbilen, även kallad stadsjeep eller SUV (Sports Utility Vehicle), har blivit allt mer populär. Men är den verkligen säkrare än en mindre personbil?
Genom sin storlek orsakar SUV tyvärr en kraftigt ökad skaderisk för motpartens passagerare. Stadsjeepar väger ungefär dubbelt så mycket som övriga personbilar, men det är inte bara vikten som gör dem mer "aggressiva".
Den höga fronten bidrar också till att sätta den mindre bilens säkerhetssystem ur spel.
Väsentligt högre dödsrisk
- Resultat från verkliga olyckor i USA visar att dödsrisken är drygt tre gånger högre för personer i en vanlig personbil som krockar med en stadsjeep, jämfört med om de krockat med en bil i samma viktklass. Vid frontalkrockar är dödsrisken nästan sju gånger högre.
Hur kom du fram till att det är säkrare att åka i en SUV? Det du citerat säger att en SUV är farligare att krocka med för vanliga personbilar.T Takläggare skrev:Har ofta varit snack om att SUV inte är säkrare att åka i , men tyvärr visar verkliga händelser på att det är säkrare ,Folksam som sammanställt krockar från verkliga livet, och dom har liksom USA kommit fram till detta:
Terrängbilen, även kallad stadsjeep eller SUV (Sports Utility Vehicle), har blivit allt mer populär. Men är den verkligen säkrare än en mindre personbil?
Genom sin storlek orsakar SUV tyvärr en kraftigt ökad skaderisk för motpartens passagerare. Stadsjeepar väger ungefär dubbelt så mycket som övriga personbilar, men det är inte bara vikten som gör dem mer "aggressiva".
Den höga fronten bidrar också till att sätta den mindre bilens säkerhetssystem ur spel.
Väsentligt högre dödsrisk
- Resultat från verkliga olyckor i USA visar att dödsrisken är drygt tre gånger högre för personer i en vanlig personbil som krockar med en stadsjeep, jämfört med om de krockat med en bil i samma viktklass. Vid frontalkrockar är dödsrisken nästan sju gånger högre.
Det står ingenting om säkerheten för de som sitter i SUVen.
Nej med det står att :P Pin skrev:
En större och tyngre bil är inte nödvändigtvis en säkrare bil. Att köra en tung stadsjeep är dessutom inte speciellt solidariskt mot övriga trafikanter, visar vår forskning.
En stor bil väger oftast betydligt mer än en liten. I tvåbilskollisioner har den därför en fördel mot den mindre, som får en våldsammare krock
Står även att den är högre i front , att den sätter då sätter ut den mindre bilens säkerhetssystem, tror det är bara folksam som för statistik efter verkliga krockar. dom har även stöd från liknande forskning i USA.P Pin skrev:
Men dom skriver inte ut att SUV är säkrare, dom skriver att motparten får mer skador och mer dödsfall. men om du vänder på det så har då SUV förare minder skador och mindre dödfall.
...men det stod inte i ditt förra inlägg...T Takläggare skrev:Nej med det står att :
En större och tyngre bil är inte nödvändigtvis en säkrare bil. Att köra en tung stadsjeep är dessutom inte speciellt solidariskt mot övriga trafikanter, visar vår forskning.
En stor bil väger oftast betydligt mer än en liten. I tvåbilskollisioner har den därför en fördel mot den mindre, som får en våldsammare krock
Och det du citerar nu är inte entydigt. Tyngre är inte nödvändigtvis säkrare, men har en fördel mot en lättare bil. detta är ju i grunden bara fundamental fysik.
Ingen har ifrågasatt att en SUV är högre, det är ju själva definitionen som vi redan diskuterat länge i tråden. Det var dubbla vikten som verkar överdrivet.T Takläggare skrev:Står även att den är högre i front , att den sätter då sätter ut den mindre bilens säkerhetssystem, tror det är bara folksam som för statistik efter verkliga krockar. dom har även stöd från liknande forskning i USA.
Men dom skriver inte ut att SUV är säkrare, dom skriver att motparten får mer skador och mer dödsfall. men om du vänder på det så har då SUV förare minder skador och mindre dödfall.
Nej du kan inte vända på resonemanget baserat på den text du citerar.
Detta handlar inte bara om tung vs lätt. Det handlar om att den högre bilen missar förstärkningsbalkar i dörrar osv.P Pin skrev:
Du får precis samma problem om du sänker din bil några centimeter, det syns tydligen också i statistiken.