15 190 läst · 181 svar
15k läst
181 svar
SUV vad betyder förkortningen?
Tar du en vanlig vw golf, den väger bara 1250-1600 kg , en suv brukar snitta just under 2,5 tonP Pin skrev:
Det håller jag med om och det står ju även i den citerade texten.MathiasS skrev:
Gå in och lär på Folksam, tror inte dom ljuger, att dom bara ha hitta på och skrivit detta för att reta småbilsägare.P Pin skrev:
Ja en Golf väger väl ungefär så mkt lite beroende på tex motoralternativ och växellåda.T Takläggare skrev:
En X5 väger 2500 kg. Men då är det ju inte suvmotorn minsta golfen så jag tycker det är en felaktig jämförelse. Iaf om du eller jag ska välja bil och velat mellan SUV eller vanlig bil. Då är det snarare BMW 5 serie mot X5, eller v90 mot xv90, eller Golf mot Nissan Quashqai eller Tiguan. Eller vad man nu gillar och vekar mellan.
Jag ser fortfarande inte att en typisk SUV har dubbla vikten möte en personbil. Kanske ännu mindre skillnad mellan hybrider/elbilar då samtliga typer dras med samma extravikt i batterierna så blir det procentuellt mindre skillnad.
Men visst, krockar farmor i sin Mazda 121 med en BMW X7 blir hon mosad.
Verkligen inte jag litar på dem, men det är ju bättre om du citerar relevanta delar av texten själv.T Takläggare skrev:
Ska någon orka läsa så får du bidra med länk.
Jag uttalar mig om dina citat.
Jag bara hänvisa till fakta, behöver nödvändigtvis inte vara dubbla vikten, utan några 100 kg till, samt höjden på bilen, nu hade dom siffror som så högt som sju gånger högre, och det är inga små siffror.P Pin skrev:Ja en Golf väger väl ungefär så mkt lite beroende på tex motoralternativ och växellåda.
En X5 väger 2500 kg. Men då är det ju inte suvmotorn minsta golfen så jag tycker det är en felaktig jämförelse. Iaf om du eller jag ska välja bil och velat mellan SUV eller vanlig bil. Då är det snarare BMW 5 serie mot X5, eller v90 mot xv90, eller Golf mot Nissan Quashqai eller Tiguan. Eller vad man nu gillar och vekar mellan.
Jag ser fortfarande inte att en typisk SUV har dubbla vikten möte en personbil. Kanske ännu mindre skillnad mellan hybrider/elbilar då samtliga typer dras med samma extravikt i batterierna så blir det procentuellt mindre skillnad.
Men visst, krockar farmor i sin Mazda 121 med en BMW X7 blir hon mosad.
- Vid frontalkrockar är dödsrisken nästan sju gånger högre.
Eller om man som du skrev innan vänder på det. Om man inte krockar är chansen större att man klarar sig välbehållen.T Takläggare skrev:
Nu slår det mig (en minnesblaffa föll ner i huvudet på mig).
Jag har för mig att jag hört att SUV = SubUrbanWagon
Fast då borde det hetat SUW iofs ..
Fast det verkar betyda (betytt) typ stationsvagn (kombi) helt enkelt ...
https://en.wikipedia.org/wiki/Suburban_(disambiguation)
Jag har för mig att jag hört att SUV = SubUrbanWagon
Fast då borde det hetat SUW iofs ..
Fast det verkar betyda (betytt) typ stationsvagn (kombi) helt enkelt ...
https://en.wikipedia.org/wiki/Suburban_(disambiguation)
SUV är ju USAs version av stationsvagn/herrgårdsvagn/kombi. I Sverige älskar vi kombi och i USA älskar de SUV. Sen finns det några mönsterkombis à la Chevrolet Suburban, men de är väl lika mycket SUV med 4WD och högt byggda.Mikael_L skrev:
I många länder säljs inte kombimodellerna av personbilar öht. Tex får man i USA väja mellan BMW 5 serie sedan, eller X5. Den i Sverige populära touringmodellen säljs inte där. Kombi är inte så populärt söder om Skandinavienturné resten av Europa heller. Jag tror det beror på att i Sverige är själv bäste dräng och vi kör byggvaror från Bauhaus och sopor till ÅVC i kombin. Samt båtar, fritidshus mm för det ska släpas prylar fram och tillbaka. I övriga världen är tjänster billiga och man hur in någon som kör prylarna på en pickup eller skåpbil.
Nu har vi tagit till oss ”modet” med SUV sedan flera år.
Traditionella herrgårdsvagnar säljs i stort sett bara i Skandinavien och Tyskland. Det är tack vare tyskarna modelltypen fortfarande finns, enbart Sverige är för liten marknad. Många tyskar föredrar väghållningen i en kombi före en SUV när man ska ligga i 200 på autobahn.P Pin skrev:SUV är ju USAs version av stationsvagn/herrgårdsvagn/kombi. I Sverige älskar vi kombi och i USA älskar de SUV. Sen finns det några mönsterkombis à la Chevrolet Suburban, men de är väl lika mycket SUV med 4WD och högt byggda.
I många länder säljs inte kombimodellerna av personbilar öht. Tex får man i USA väja mellan BMW 5 serie sedan, eller X5. Den i Sverige populära touringmodellen säljs inte där. Kombi är inte så populärt söder om Skandinavienturné resten av Europa heller. Jag tror det beror på att i Sverige är själv bäste dräng och vi kör byggvaror från Bauhaus och sopor till ÅVC i kombin. Samt båtar, fritidshus mm för det ska släpas prylar fram och tillbaka. I övriga världen är tjänster billiga och man hur in någon som kör prylarna på en pickup eller skåpbil.
Nu har vi tagit till oss ”modet” med SUV sedan flera år.