F fsn skrev:
Jag vet inte hur mycket bankörning du har men med tanke på inlägget så ärmin gissning att det är begränsat. Jag vet inte hur många gånger jag har kört liknande ”banmöten” som det som visas här. Upplägget är alltid en kompromiss mot försäkringsbolag (ja, försäkringen kan gälla) och upplägget är att det inte är en tävling och tidtagning är förbjudet. Jag har kört ifrån Porschar med 550hk med 3sek/varv, det betyder inte att min bil är snabbare. Jag har blivit ifrånkörd av bilar med 160hk och det betyder inte heller att deras bilar är snabbare. Vad jag förstår är upplägget likvärdigt i UK, mer eller mindre bra förare kommer med bilar som kostar över miljonen för att ha kul på banan och målet är att köra hem bilen hel i slutet av dagen.

Men framför allt så är det extremt stor skillnad mellan förarna. Det finns inte en chans att en tung SUV kan bromsa i närheten av vad en GT3RS kan, det finns inte en chans att den kan hålla samma hastighet i snabba kurvor och det är helt uteslutet att en SUV kan byta riktning på samma sätt som en GT3 i långsamma kurvor.

Det enkla svaret är att föraren i X5:an helt enkelt är överlägsen.
Ja inte är det X5M:s fantastiska terrängkörningsegensksper som är avgörande här :rofl:
Skulle vilja se ett varv med cyklar på dragkroken och kajaker på taket. Eller vad var nu målgruppen för SUV?
 
F
P Pin skrev:
Ja inte är det X5M:s fantastiska terrängkörningsegensksper som är avgörande här :rofl:
Skulle vilja se ett varv med cyklar på dragkroken och kajaker på taket. Eller vad var nu målgruppen för SUV?
Är det inte redan klarlagt? Lattedrickare som kör så illa att SUV behövs för trottoarkanterna.gärna med 22” fägar med ett varv eltejp till däck så komforten ändå blir skitdålig.
 
F fsn skrev:
Jag är inger SUV-fetish, jag gillar inte hög ofjädrad vikt och jag tycker konceptet med högre tyngdpunkt är olyckligt och påverkar handling negativt. Vidare så är jag snål och tycker alltså att däcken är omotiverat dyra jämfört med normala 17 eller 18” däck, jag förstår inte varför man behöver större. Jag tycker att de som verkligen har behovet skall köpa en sån bil men då är det i min mening tunga drag eller framkomlighet utöver höga trottoarkanter i Stockholm som gäller som argument.
Om jag köper en suv så är det pga att man sitter högre upp och bättre. Alla kombi eller sedan som tillverkas idag tillverkas ju på det viset att du får dra dig upp istället för att stiga ut. Man sitter för lågt helt enkelt. crossover är väl lite bättre.
Men jag stiger gärna ner från stolen när jag går ut.
Enda bil jag någonsin varit med om där du verkligen sitter i exakt samma höjd som du står är nog PT cruiser, men det är nog bland de sämsta bilarna kvalitetsmässigt i modern historia.

Det ska inte vara krångligt att ta sig ur bilen =)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Om jag köper en suv så är det pga att man sitter högre upp och bättre. Alla kombi eller sedan som tillverkas idag tillverkas ju på det viset att du får dra dig upp istället för att stiga ut. Man sitter för lågt helt enkelt. crossover är väl lite bättre.
Men jag stiger gärna ner från stolen när jag går ut.
Enda bil jag någonsin varit med om där du verkligen sitter i exakt samma höjd som du står är nog PT cruiser, men det är nog bland de sämsta bilarna kvalitetsmässigt i modern historia.

Det ska inte vara krångligt att ta sig ur bilen =)
Du är inte målgruppen för McLaren... :rofl:
 
F fsn skrev:
Du är inte målgruppen för McLaren... :rofl:
Ni hade fått dra ur mig :D
Har stått bredvid en koenigsegg, vettifan om jag ens hade kommit in i den, ut hade jag inte på egen maskin.
 
F
R Rkarlsson skrev:
Ni hade fått dra ur mig :D
Har stått bredvid en koenigsegg, vettifan om jag ens hade kommit in i den, ut hade jag inte på egen maskin.
Då skall man veta att Koenigsegg är byggd för en väldigt lång målgrupp. Du hittar ingen liknande bil med större utrymme än ägget.
 
F fsn skrev:
Då skall man veta att Koenigsegg är byggd för en väldigt lång målgrupp. Du hittar ingen liknande bil med större utrymme än ägget.
Om jag minns rätt så lämnar du väl dina uppgifter om du kör nybeställning? Så du får plats.

(det är mer min rörlighet som suger så jag vill ha högre, kanske borde träna lite mer på det. ;) )
 
F
R Rkarlsson skrev:
Om jag minns rätt så lämnar du väl dina uppgifter om du kör nybeställning? Så du får plats.

(det är mer min rörlighet som suger så jag vill ha högre, kanske borde träna lite mer på det. ;) )
Det gör man säkert men utrymmet skall finnas där från början i karossen, det är inget som ändras. Men Koenigsegg identifierade ett behov av ultrasportbilar för feta miljardärer och långa sportstjärnor som andra tillverkare missat.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Man kan ha en SUV inom det mesta, man kan även ta SUV till tävlingsbanan på helgen, då gå upp mot superbilar, ta bara denna BMW X5M , Här kör dom mot en Porsche GT3 RS som är en extrem bil på bana, men det hjälper inte , Porschen visar ingen överlägsenhet på sin hemma plan, SUV:en hakar på.
[media]
Detta är annars min favorit-SUV. Om det inte vore för att min Jeep-period är över så skulle en Trackhawk sitta rätt bra. Denna är förstås lite moddad och har cirka 1200hp idag. Att den inte har portalaxlar kan jag tänka mig att ha överseende med.

 
  • Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Detta är annars min favorit-SUV. Om det inte vore för att min Jeep-period är över så skulle en Trackhawk sitta rätt bra. Denna är förstås lite moddad och har cirka 1200hp idag. Att den inte har portalaxlar kan jag tänka mig att ha överseende med.

[media]
Har den stela axlar i amerikansk jeep-anda är det enkelt att lägga till portaler, bara att köpa lösa och svetsa dit.... (y)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har den stela axlar i amerikansk jeep-anda är det enkelt att lägga till portaler, bara att köpa lösa och svetsa dit.... (y)
Näe, jag tror att WK-modellerna (fram till 2010 var sista med stel axel bak), Trackhawken har delade axlar både fram och bak....:)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Näe, jag tror att WK-modellerna (fram till 2010 var sista med stel axel bak), Trackhawken har delade axlar både fram och bak....:)
Typiskt.. Då är det nog enklast att köpa en gammal HMMWV och ställa den på.. :cool:
 
A AndersS skrev:
Räknat utifrån innevånarantal
Givetvis...
Där det bor flest människor finns det ju flest bilar.
 
T
T
F fsn skrev:
Jag vet inte hur mycket bankörning du har men med tanke på inlägget så ärmin gissning att det är begränsat. Jag vet inte hur många gånger jag har kört liknande ”banmöten” som det som visas här. Upplägget är alltid en kompromiss mot försäkringsbolag (ja, försäkringen kan gälla) och upplägget är att det inte är en tävling och tidtagning är förbjudet. Jag har kört ifrån Porschar med 550hk med 3sek/varv, det betyder inte att min bil är snabbare. Jag har blivit ifrånkörd av bilar med 160hk och det betyder inte heller att deras bilar är snabbare. Vad jag förstår är upplägget likvärdigt i UK, mer eller mindre bra förare kommer med bilar som kostar över miljonen för att ha kul på banan och målet är att köra hem bilen hel i slutet av dagen.

Men framför allt så är det extremt stor skillnad mellan förarna. Det finns inte en chans att en tung SUV kan bromsa i närheten av vad en GT3RS kan, det finns inte en chans att den kan hålla samma hastighet i snabba kurvor och det är helt uteslutet att en SUV kan byta riktning på samma sätt som en GT3 i långsamma kurvor.

Det enkla svaret är att föraren i X5:an helt enkelt är överlägsen.
Har ägt Bmw M bil, en 2010 sålde 2016, varav jag brukar följa dom, se uppgraderingar, men dyra i försäkring, men kör nu en ny X3 SUV , DNA med det myntade begreppet körglädje finns även i den.(testa då både Audi o övriga märken innan köp)

Men självklart är Porschen snabbare om det vore en tävling lättas o se är på Nurburgring , tar man Porsche gt3 rs mot snabbaste SUV så skiljer det bara ca 40 sek per varv , då ska man tänka på att Porschen är uppvuxen och uppfostrad på Nurburgring, så tiden för SUV är ändå ganska bra då med tanke på att den väger nästan 1 ton mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.