15 195 läst · 181 svar
15k läst
181 svar
SUV vad betyder förkortningen?
Ja inte är det X5M:s fantastiska terrängkörningsegensksper som är avgörande härF fsn skrev:Jag vet inte hur mycket bankörning du har men med tanke på inlägget så ärmin gissning att det är begränsat. Jag vet inte hur många gånger jag har kört liknande ”banmöten” som det som visas här. Upplägget är alltid en kompromiss mot försäkringsbolag (ja, försäkringen kan gälla) och upplägget är att det inte är en tävling och tidtagning är förbjudet. Jag har kört ifrån Porschar med 550hk med 3sek/varv, det betyder inte att min bil är snabbare. Jag har blivit ifrånkörd av bilar med 160hk och det betyder inte heller att deras bilar är snabbare. Vad jag förstår är upplägget likvärdigt i UK, mer eller mindre bra förare kommer med bilar som kostar över miljonen för att ha kul på banan och målet är att köra hem bilen hel i slutet av dagen.
Men framför allt så är det extremt stor skillnad mellan förarna. Det finns inte en chans att en tung SUV kan bromsa i närheten av vad en GT3RS kan, det finns inte en chans att den kan hålla samma hastighet i snabba kurvor och det är helt uteslutet att en SUV kan byta riktning på samma sätt som en GT3 i långsamma kurvor.
Det enkla svaret är att föraren i X5:an helt enkelt är överlägsen.
Skulle vilja se ett varv med cyklar på dragkroken och kajaker på taket. Eller vad var nu målgruppen för SUV?
Är det inte redan klarlagt? Lattedrickare som kör så illa att SUV behövs för trottoarkanterna.gärna med 22” fägar med ett varv eltejp till däck så komforten ändå blir skitdålig.P Pin skrev:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Om jag köper en suv så är det pga att man sitter högre upp och bättre. Alla kombi eller sedan som tillverkas idag tillverkas ju på det viset att du får dra dig upp istället för att stiga ut. Man sitter för lågt helt enkelt. crossover är väl lite bättre.F fsn skrev:Jag är inger SUV-fetish, jag gillar inte hög ofjädrad vikt och jag tycker konceptet med högre tyngdpunkt är olyckligt och påverkar handling negativt. Vidare så är jag snål och tycker alltså att däcken är omotiverat dyra jämfört med normala 17 eller 18” däck, jag förstår inte varför man behöver större. Jag tycker att de som verkligen har behovet skall köpa en sån bil men då är det i min mening tunga drag eller framkomlighet utöver höga trottoarkanter i Stockholm som gäller som argument.
Men jag stiger gärna ner från stolen när jag går ut.
Enda bil jag någonsin varit med om där du verkligen sitter i exakt samma höjd som du står är nog PT cruiser, men det är nog bland de sämsta bilarna kvalitetsmässigt i modern historia.
Det ska inte vara krångligt att ta sig ur bilen =)
Du är inte målgruppen för McLaren...R Rkarlsson skrev:Om jag köper en suv så är det pga att man sitter högre upp och bättre. Alla kombi eller sedan som tillverkas idag tillverkas ju på det viset att du får dra dig upp istället för att stiga ut. Man sitter för lågt helt enkelt. crossover är väl lite bättre.
Men jag stiger gärna ner från stolen när jag går ut.
Enda bil jag någonsin varit med om där du verkligen sitter i exakt samma höjd som du står är nog PT cruiser, men det är nog bland de sämsta bilarna kvalitetsmässigt i modern historia.
Det ska inte vara krångligt att ta sig ur bilen =)
Om jag minns rätt så lämnar du väl dina uppgifter om du kör nybeställning? Så du får plats.F fsn skrev:
(det är mer min rörlighet som suger så jag vill ha högre, kanske borde träna lite mer på det. )
Det gör man säkert men utrymmet skall finnas där från början i karossen, det är inget som ändras. Men Koenigsegg identifierade ett behov av ultrasportbilar för feta miljardärer och långa sportstjärnor som andra tillverkare missat.R Rkarlsson skrev:
Detta är annars min favorit-SUV. Om det inte vore för att min Jeep-period är över så skulle en Trackhawk sitta rätt bra. Denna är förstås lite moddad och har cirka 1200hp idag. Att den inte har portalaxlar kan jag tänka mig att ha överseende med.T Takläggare skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 931 inlägg
Har den stela axlar i amerikansk jeep-anda är det enkelt att lägga till portaler, bara att köpa lösa och svetsa dit....MathiasS skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 931 inlägg
Bästa är att följa en erfaren trafikpolis som Ruben Börjesson, han uttala sig redan 2010 i vi bilägare ) Audi och BMW går väl lite fortare än andra bilar, säger Ruben BörjessonA Avemo skrev:
https://www.vibilagare.se/reportage/lasermannen-jagar-fartsyndare-482
Har ägt Bmw M bil, en 2010 sålde 2016, varav jag brukar följa dom, se uppgraderingar, men dyra i försäkring, men kör nu en ny X3 SUV , DNA med det myntade begreppet körglädje finns även i den.(testa då både Audi o övriga märken innan köp)F fsn skrev:Jag vet inte hur mycket bankörning du har men med tanke på inlägget så ärmin gissning att det är begränsat. Jag vet inte hur många gånger jag har kört liknande ”banmöten” som det som visas här. Upplägget är alltid en kompromiss mot försäkringsbolag (ja, försäkringen kan gälla) och upplägget är att det inte är en tävling och tidtagning är förbjudet. Jag har kört ifrån Porschar med 550hk med 3sek/varv, det betyder inte att min bil är snabbare. Jag har blivit ifrånkörd av bilar med 160hk och det betyder inte heller att deras bilar är snabbare. Vad jag förstår är upplägget likvärdigt i UK, mer eller mindre bra förare kommer med bilar som kostar över miljonen för att ha kul på banan och målet är att köra hem bilen hel i slutet av dagen.
Men framför allt så är det extremt stor skillnad mellan förarna. Det finns inte en chans att en tung SUV kan bromsa i närheten av vad en GT3RS kan, det finns inte en chans att den kan hålla samma hastighet i snabba kurvor och det är helt uteslutet att en SUV kan byta riktning på samma sätt som en GT3 i långsamma kurvor.
Det enkla svaret är att föraren i X5:an helt enkelt är överlägsen.
Men självklart är Porschen snabbare om det vore en tävling lättas o se är på Nurburgring , tar man Porsche gt3 rs mot snabbaste SUV så skiljer det bara ca 40 sek per varv , då ska man tänka på att Porschen är uppvuxen och uppfostrad på Nurburgring, så tiden för SUV är ändå ganska bra då med tanke på att den väger nästan 1 ton mer.