Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Vad kul projekt att följa! Jag är själv uppvuxen i Ockelbo och vi har en stuga i närheten i Mojsjön! :)

//Patrik
Men va roligt! Du är välkommen förbi när det tagit sig lite mer
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Men va roligt! Du är välkommen förbi när det tagit sig lite mer
Tackar! 😃

//Patrik
 
Spännande projekt och fint läge!
Är det din ritning som gått till bygglov? Är det tänkt som permanent? Då krävs det justeringar på ritningen. Är det tänkt fritidshus funkar det
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Nä, så är det inte tänkt. Vet inte just nu vilket du syftar på, men det är inte tänkt att vara fönster bakom sängen.
Jag ser också en snedstreckat område som representerar fönster där, både på plan och på fasad.
Enligt bygglov gör det ingen större skillnad. Lättare att ta bort än lägga till saker på ett bygglov.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Behövar du inte söka dispens från strandskyddet? Jag ser att du har utsikt över vattnet, men din fastighet ligger kanske inte inom strandskyddat område?
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Spännande projekt och fint läge!
Är det din ritning som gått till bygglov? Är det tänkt som permanent? Då krävs det justeringar på ritningen. Är det tänkt fritidshus funkar det
Nej, min ritning ligger som grund för arkitekten till det som ska bli bygglovet. Än så länge är det endast ansökt om förhandsbesked samt strandskyddsdispens. Det är tänkt som fritidshus, med året-runt-standard. Inte permanent.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jag ser också en snedstreckat område som representerar fönster där, både på plan och på fasad.
Enligt bygglov gör det ingen större skillnad. Lättare att ta bort än lägga till saker på ett bygglov.
Det ska bli mer färdiga bygglovsritningar så småningom, än så länge endast ansökt om förhandsbesked. När det gått igenom så gör vi klart bygglovet.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Behövar du inte söka dispens från strandskyddet? Jag ser att du har utsikt över vattnet, men din fastighet ligger kanske inte inom strandskyddat område?
Absolut, det är ansökt om strandskyddsdispens. Området är det som kallas för LIS-område (Landsbygdsutveckling I Strandnära lägen).
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Känns som ni hittat ett drömläge för ert hus. Kommer du rita alla bygglovshandlingar själv eller anlita någon?
 
P peterj66 skrev:
Känns som ni hittat ett drömläge för ert hus. Kommer du rita alla bygglovshandlingar själv eller anlita någon?
Tack! Det är vårt paradis. Som står i originalinlägget så har jag hittat en perfekt arkitektpartner som hjälper mig med att få till en bra lösning för bygglovet.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Tack! Det är vårt paradis. Som står i originalinlägget så har jag hittat en perfekt arkitektpartner som hjälper mig med att få till en bra lösning för bygglovet.
Som nyfiken så lägger du upp bygglovritningarna sen?
 
FreQa FreQa skrev:
Som nyfiken så lägger du upp bygglovritningarna sen?
Det tror jag att du kan få se så småningom. Om inte arkitekten har några invändningar
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Det tror jag att du kan få se så småningom. Om inte arkitekten har några invändningar
Ja det är ju en offentlig handling i det läget det blir bygglov.
Superfint läge på tomten hur eller hur!
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Jag började rita själv på den ritning som är bifogad för ca 10 år sedan. Planlösningen är tänkt utifrån min vision om att låta den sociala delen kunna vara både inne och ute samtidigt med skjutdörr på var sin sida
.
Ett finlir med planen vore att renrita så att kök och hall *antingen* är tydliga rum separerade från sociala delen *eller* görs mer som del av denna. Som det är nu glider de liiite in i varandra. Köket sticker ur sin nisch och entrén kommer in i rummet lite. Det ser ut som det inte riktigt är färdigritat.

Rum med mycket glas blir lätt lite rumsligt och visuellt stökiga. Jag misstänker att det skulle upplevas bättre om delen innanför skjutglaspartierna var rumsligt renare. Det vill säga att köket inte var öppet mot rummet utan att rillräckligt med "vägg" i form av kortsidor på bänkarna eller bänk mot huvudrum.

Jag avråder också starkt från att ha triangelfönster på gaveln som Jonatan79 föreslagit. Det var en vanligt 90-2000 talsgrej med extremt få lyckade exempel. I ditt hus gör den närmast kvadratiska formen på den glasade delen av rummet det ännu mindre lämpligt att införa en tydlig riktning på rummet.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Ett finlir med planen vore att renrita så att kök och hall *antingen* är tydliga rum separerade från sociala delen *eller* görs mer som del av denna. Som det är nu glider de liiite in i varandra. Köket sticker ur sin nisch och entrén kommer in i rummet lite. Det ser ut som det inte riktigt är färdigritat.

Rum med mycket glas blir lätt lite rumsligt och visuellt stökiga. Jag misstänker att det skulle upplevas bättre om delen innanför skjutglaspartierna var rumsligt renare. Det vill säga att köket inte var öppet mot rummet utan att rillräckligt med "vägg" i form av kortsidor på bänkarna eller bänk mot huvudrum.

Jag avråder också starkt från att ha triangelfönster på gaveln som Jonatan79 föreslagit. Det var en vanligt 90-2000 talsgrej med extremt få lyckade exempel. I ditt hus gör den närmast kvadratiska formen på den glasade delen av rummet det ännu mindre lämpligt att införa en tydlig riktning på rummet.
Tack för dina synpunkter. Jag är enig i många av dem och du har rätt i att det inte är färdigritat. Det är en amatör, dvs jag, som ritat det du ser. Ritningen ligger till grund för min arkitekt som jag anlitat. Än så länge är en ansökan om förhandsbesked inskickat. När det är godkänt gör vi klart bygglovshandlingarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.