ulmus skrev:
järnhalt - jaha bly hade jag för mig fanns i vissa sorters glas och jag som trodde mig kunna glas stolt som en tupp jag var för några månader sedan om ämnet...för jag har ju bransch-know how..!
Bly finns i vissa sorters glas. I Wiki, så står det så här. :
Tillägg av bly (II) oxid sänker smältpunkten, sänker viskositet i smältan och ökar brytningsindex.
Så du har då lite koll ändå.. ;)

För att bygga solfångare så behöver du inte söka så länge på google innan du kommer över en sån här text. :
Ett fönster som släpper igenom så mycket solvärme som möjligt. (Ett vanligt fönsterglas innehåller för mycket järn och stjäl därmed värme som ska värma vattnet. ... :@

Men jag hoppas jag får lite värme i solfångaren ändå. :blushing:
 
Hos oss har vi löst frånvaron av el genom att värma upp stugan med en gjutjärnskamin som i sin tur är ansluten till en rejäl murstock som håller kvar värmen länge. På kaminen står ständigt en 10 liters kastrull med sjövatten, på så sätt finns det alltid till hands för disk och liknande. Kylskåp (inkl. frysfack) och spis (fyra lågor + ugn) drivs på gasol och tack vare en solcellspanel på taket (som i sin tur är kopplad till 3 st 75 ampere fritidsbatterier) så klarar vi all belysning, tv + dvd och diverse laddare till mobiler och laptops. För charmens skull har vi även några fotogenlampor. Ett diseldrivet elverk ger oss ström till tex dammsugare, hårtork, elvisp och liknande.

Vi är fyra i familjen, har ofta många gäster och vi klarar oss utmärkt på detta. Vi behöver aldrig känna att vi måste snåla. Att ha stuga utan el går alldeles utmärkt! :)
 
  • Gilla
Meta9
  • Laddar…
Nu har jag fått tummen ur och gjort en användare efter flera års smygsurfande på byggahus. Så här har vi vi det i vår fjällstuga utan el och vatten:

-Solpanel + AGM batteri (underhållsfritt) på 290 Ah. 12V system ut i de två stugorna. LED lampor som drar ingenting och ger mycket bra ljus. Billigt och enkelt att dra all elen själv.
-Gasol till matlagning. En P11 kan man laga hur mycket mat på som helst, och det finns fina spisar med ugn där man kan skjutsa in färdigköpta köttbullar och annat enkelt.
-Liten 300 W transformator för att koppla in 220 V grejer, typ Nintendo DS laddare till barnen osv.
-Standard byggelverk + rejälaste batteriladdaren från biltema om man behöver fylla batteriet. Vilket aldrig behövts hittils.
-Vatten hämtas med skoter i en källa. Varmvatten till disk och sånt från kastrull på götullspisen, eller upvärmt på gasolspisen.
-Tvättning i bastu. Satte upp en 15 m2 sorselestuga och byggde bastu a la finnvarianten däri (fick lära mig hur det ska gå till som student i Luleå). Bara trall på golvet, allt vatten rinner rätt ut, vedeldad harvia med 50 l vattenlagring. Blanda lagom varmt vatten i en hink och hälla över sig med skopor.
-Utedass. Kallt som fan om röven ibland, men enkelt och okomplicerat.

Nu har jag noterat att många här i Norge (där jag bor nu) har börjat köra solcell+12V batteri+rejäl transformator till 220V. Sedan drar dom vanlig 220 V ut i stugan. Bekvämt värre, slipper ha monstertjocka kablar och annat som hör 12V till. Och då kan man ju koppla in vad som helst. Och TV finns det ju 24 tummare, tex, som drar typ 30 W nuförtiden. LED bakbelyst såklart.

Här i Norge har vi flera kedjor med bara säljer hyttegrejer, du kan ju surfa in där så får du mycket ideer.
http://www.hyttebutikken.no/
http://www.sunwind.no/

/Niklas
 
Vi körde vår stuga utan el i drygt 10 år fram till förra året då vi drog in el. Det funkar utmärkt, men har såklart en del nackdelar.

Vi ville vara i stugan mer på höst- och vårhelger, men i och med att det tog tid att värma upp en utkyld stuga med bara en vedspis, så drog vi oss oftast för att åka ner på fredagkvällarna. Vår stuga var något större än den du planerar och vi hade ett litet barn så vi var säkert mer petiga än man är annars. Nu har vi elelement så vi kan ha lite underhållsvärme på mellan gångerna och det går mycket snabbare få upp värmen.

Den andra stora nackdelen var att man inte kunde ha kylen på mellan gångerna. Det innebar att man måste ta hem alla kylvaror i kylväska efter en landetvistelse och varje gång vi kom ner var vi tvungna att få kallt i kylskåpet och lasta in kylvarorna innan vi kunde gå och lägga oss.

Vi körde kyl och spis på gasol. En P10-flaska räckte ungefär 2-3 veckor. Kylskåpet var ett snålt Dometicskåp. All övrig el körde vi på solenergi. Vi använde en 60 W-panel och två stora batterier (200 Ah) tack var de kraftiga batterierna kunde vi klara belysning etc i 4-5 veckor på sommaren även om vädret inte var bra. Sedan är det såklart så att man måste tänka sig för lite med en 12V-anläggning. TV-tittandet fick vi ransonera och ska man köra verktyg, dammsugare etc så måste man ha ett elverk att komplettera med.

En del av våra grejer är till salu på blocket om någon är intresserad.
Kylskåp: http://www.blocket.se/kalmar/Gasol_el_kylskap_Dometic_RGE_300_41588916.htm?ca=18&w=1
Solenergianläggning: http://www.blocket.se/kalmar/Solpanelspaket_inkl_kraftfulla_batterier_41623036.htm?ma=1
 
Solcellen och detta var ju ett kap för dom som vill ha till en liten stuga. Men batterier, även om dom är bara 3 år gamla, så skall det helst inte blandas nya och gamla, så för dom som söker efter sådant, så är det ju rätt billigt. Hade det varit så att jag sparar ihop till att köpa mig några fler på samma gång, så hade jag nog kastat mig på detta.
 
Det stämmer,man ska inte blanda nya och gamla batterier så det är inte läge att komplettera anläggningen med fler batterier. Däremot kan man ju koppla på fler paneler om man vill ladda snabbare. Men 400 Ah har varit mer än tillräckligt för oss som är nere några helger i månaden och en lång period på sommaren.
 
Ja det är ju som jag säger, dom som bara besöker stugan i helger och så, så funkar nog detta utmärkt och är riktigt billigt, men jag som skall få stugan bort från elnätet, så blir den batteribanken för liten. :(
Men som farbror Niklas säger också, så finnas det en del saker i Norge som faktisk är billigare där. Nästan så det är underligt, men det lönar sig i alla fall att jämföra lite priser här och där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.