2 st hemmagjorda solpanel på runt 50 watt, 2 st 85watt solpanel, och en Air-x vindgenerator. 4 st gamla bilbatterier från skroten, och 2 st begagnade truck batterier, delad upp till 4x12 volts paket.
Har fått dit en 1000watts växelriktare också, men den har jag inte kort på.
 
  • 2011-04-29 07-42-05 - DSC_0374.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns många sätt att bygga hemmagjorda solceller...bl a med blåbärssylt men det känns ju inte så bra i längden att smeta ut sylt precis..

Hur gjorde du dem? Själv så är tanken att vi bygga egna luftsolfångare men får vi även tips om solceller så tar vi tacksamt emot ditt råd.
 
Avemo- det var det huset jag menade i mitt svar avseende den svenske fantasten - jag läste en artikeln att han även tänkte sig på att få ut energin ur hängrännorna..
 
Hemmagjorda?
 
"Eller 12V kylväska som man drver med bilbatteri. "

Såg en sådan på Harald Nyborg 899 extrapris i Malmö som kostat 2100 kr idag.
 
Jag köpte lösa celler på Ebay, och lödde ihop 36 st till ett panel så här.
Men det blir inte billigare än priserna på 24volt i dag.. :( Men det var roligt att bygga dom själv då..
 
  • Sc1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sc2.jpg
  • Sc3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sc4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Solfångare kan ge mycket mer effekt än ett solpanel, om du skall ha det till uppvärmning.
Jag köpte några plåtar på sfinx solar, som jag har byggt ihop till en solfångare. Kommer att lägga dom på taket efter det är klart, efter det så lägger jag på ett glas på toppen bara.. Blir lite tungt om jag skulle lagt det på innan.. :(
 
  • Sf1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sf2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sf3.JPG
Varför inte plexi?
 
Om du tänker på kanalplast, som kanske blir mest använd, så är det för att jag har gamla fönster jag skall använda, och för att kanalplast är för dyrt för mig för tillfället.. Inte då hela kassetten, för dom spricker över (om jag inte kommer ihåg helt fel) 75-80 grader.. Så jag har delat på dom så jag endast sätter i ett glas.
 
plast ska tydligen bli repig och tråkig snabbare än glas som väl är lite mer hållbar åtminstone av det jag läst om luftsolfångare..har 50 kvm glas som inte kostat ett öre med fina ekramar till den största andelen av dessa dessutom av hårdaste slag som knappt går att få tag på i dagens skogar..

glömde påpeka att vilket fantastiskt jobb att löda ihop det själv för åtminstone en annan
 
Tror inte det är så farligt att försöka att löda ihop ett panel själv, det finnas ju så mycket på youtube.. :)
Bara man har en bra lödstation så funkar det ganska bra.
Det har ju varit många diskusjoner på vilket typ av glas som är det bästa för solfångare, och det som tydligen är det bästa alternativet är glas med låg järnhalt, för att slippa igenom mest sol ljus. Jag "Jagar" heller inte dom sista procenten av effekt, för jag tycker det kostar för mycket.
 
järnhalt - jaha bly hade jag för mig fanns i vissa sorters glas och jag som trodde mig kunna glas stolt som en tupp jag var för några månader sedan om ämnet...för jag har ju bransch-know how..

de glas jag har mest av är de där gamla sortens glas som man hade förr och de kanske är riktigt dåliga för detta syfte utan passar mer som växthusglas kanske i så fall..

nej löda är nog inte min grej men några tårtor skulle jag nog kunna baka till dig som tack dock för den info du ger oss!
 
Hade jag byggt fritidshus eller fjällstuga för sällananvändning så hade jag nog kört utan el på grund av kostnaden. 100 lax i inkoppling och sen flera tusen årligen bara i nätavgifter och så är man där kanske några veckor per år. Då tar jag hellre lite högre rörliga kostnader för gasol. Nu har jag visserligen bara teoretiska kunskaper men så här tänker jag mig.

Värme: Någon kombination av braskamin/gasolkamin/pelletskamin. Pellets och gasolkaminerna har fördelen att de går att köra på automatik så att stugan är varm när man kommer hem efter skidturen på vintern. Gasol kan bli dyrt i längden.
El: 12 eller 24-voltssystem med solpaneler och fritidsbatterier (inte bilbatterier). Flera solpaneler. Eventuellt ett elverk som backup. Belysning med dioder eller lågenergilampor.
Toa: Utedass med frigolitsits.
Vatten: Brunn, alternativt vatten i tank som fraktas dit. 12/24V pump, möjlighet till manuell backup.
Varmvatten: Gasoldriven genomströmningsvärmare.
Kylskåp: Gasol.
Spis: Gasol.
Avlopp: Stenkista (förhoppningsvis tillåtet för dusch/diskvatten).
Gasol: Dubbla flaskor så man kan byta när den ena är tom.
Bastu: Vedeldad.
Ventilation: Solcellsdrivet ventilationsaggerat som håller stugan fräsch.
 
Redigerat:
Finns det gasoldrivna genomst.beredare?
 
Ja det finns. En så här sak har jag kopplad in på stugan. Beredaren skall bort när jag klipper strömmen från el nätet. Men den är bra att ha om fler skall duscha efter varann.
Tänk bara på om du skall installera en sådan att väggen får vara av något som inte brinner. Så jag köpte en sementbaserad skiva, minerit (?), som jag har bakom gasol beredaren.
Sylber 11 heter den jag har. Men det finns nog säkert många typer av dom.
 
  • gjstrbrä.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.