Kyl? Som någon skrev innan kan man ha en jordkällare. Eller 12V kylväska som man drver med bilbatteri. Laddas med solceller.
Ljus? Levande är trevligare. :)
 
Har man inga stora krav går det bra med lite el. Mina föräldrars sommarhus har haft en typ 15W solpanel i 30 år nu och det har räckt till för vår del. Vi har i princip bara haft några lampor och en bilstereo. Gasgrill utomhus och en liten gasspis med två plattor och miniugn inomhus. Nu har vi bytt ut all belysning till LED och har precis köpt en 80W solpanel som inte ännu blivit upphängd så vi ska kunna sätta dit en TV så småningom och kanske laptopen. Som kyl har vi grävt ner en större vattentunna i marken, det har fungerat bra även i värsta sommarhettan.
 
S
Som kylskåp fungerar det bra med en isolerad dynlåda, som isklampar kan man avända 10 liters dunkar med fruset vatten. Vattnet anäds sedan som drickvatten.
 
Vad kostar egentligen en elanslutning? Är det under 100 papp är det ju ett fynd. Var nere på tomten idag och klöv ved med klyv och generator. Kan bara säga at för 3 kronor kilowatten är el ett fynd. ALLA alternativa energikällor är dyrare. Det måste ju helt enkelt bli dyrare i längden utan el.

Kolla med elbolaget vad dom skall ha!!!!

Det första jag kommer att göra efter att grävaren varit inne och bökat runt om ett par veckor är att smälla upp en frigga så jag har en ställning för elskåpet. Farsan var landsbygdselektriker i Skåne i slutet av 40-talet och jag förstod aldrig riktigt den drömmande blicken han alltid fick när han berättade om hur landsbygden elektrifierades. Tja, nu förstår jag. Jag skulle betala vad som helst för el. Lite OT erkännes men jag kan inte fatta hur man vill leva utan el.

/Anders
 
Anders.

I mitt fall vill de ha 98000:-


Mao under 100 papp :) Tycker du det är billigt?

Hade det varit permanent boende ...
 
När jag köpte min sommarstugetomt var en av de saker jag kollade på om elanslutningen var betald. Det var den.......Kommmer att smälla upp en frigga så snart det går.

El är den mest underskattade naturrresursen vi har ....100 papp, bara att ringa Lendo och fixa det....

/Anders
 
Jag håller med Kamilenski faktisk.. "Hade det varit permanent boende ..."
Jag kan säga som så att man får MÅNGA solpanel och en bra hög med batterier som funkar till en liten sommarstuga för 100 papp.. Och då är faktisk allt betald i en god del år framöver. Batterier måste ju bytas efter ett tag. Men tycker fortfarande det är värd att vara off grid om man klarar det.
 
kamilenski skrev:
Mao under 100 papp :) Tycker du det är billigt?

Hade det varit permanent boende ...
Har varit på tomten i två helger nu och klyvit ved. Vedklyv 45 kg plus generator. Generatorn bullrar och luktar från avgaserna. Är el dyrt?

Jag håller med om att 99 tusen är MYCKET pengar, speciellt på en tomt för fritidshus, men min poäng är att det är sådant som man får räkna med i tomtpriset. Likaså kostnaden för en dricksvattenbrunn och avlopp.

Fast det beror ju helt på vilka standardkrav man har men i mitt fall vill jag har ett fritidshus för att komma bort från vardagen, inte för att leva vildmarksliv. Även om mitt hus låg i djupaste urskogen med björnar och älgar betandes på rosorna skulle jag vilja dra på för full med en 50 tums plattv. Allt beror väl på ens krav och hur ofta man vistas i huset.

/Anders
 
En av mor och fars stugor är utan el och ligger mitt i skogen vid en sjö. Den finns det en kamin på ben med en stekplatta ovanpå, plus ett mindre gasolkök. Jag har dragit lite kulo i stugan och satt ett intag på sidan av stugan som det sedan går en sladd till ett elverk en bit bort.
När pappa och hans kompis bor i stugan under älgjakten så brukar de har elverket stå och gå lite på kvällen så de kan ha lyse och kan ha en radio på och så.

Tvättmöjlighet finns det i sjön, dock kanske främst på sommartid. ;)

//Patrik
 
Raptor50 skrev:
Då får man ju passa på så man får med sig "REA'n" på solpanel hos 24volt.eu. [länk]
2 st 90 wattare till 3499.. Hade jag haft pengar nu så hade jag handlat fler..
180W ! Inte illa! Tackar.
 
Då min man gått utbildningar inom energi och väl kan sägas ansvara för en av sveriges största solcellsanläggningar så blev jag verkligen upprörd när elbolaget dubblade priset för nyinstallation från 1 månad till en annan under vårt bygge utan att informera om det första gången jag pratade med dem om kostnaden..

...min kreativa hjärna jobbade på högvarv för allt att tänka på allt för att slippa vara on grid med elen..elbolagen har verkligen bra listor på det som finns i hushållet som drar mycket el varav frysen, kylen, dammsugaren är bl a de största bovarna liksom så klart värma vatten..men där går ju solvärme bra om sommaren och med en Wramsler spis/ugn som både är snygg samtidigt som den ger värme typ i stället för en vanlig kamin och finns att köpa för c a 6000 kr i polen/tyskland så kombineras solvärmen extra bra om vinterhalvåret samt regniga dagar om man inte har stora batterilager

då hittade jag en än mer kreativ man i australien och han hade ett fullt fungerande permanenthus med bara några ynka watt per dag och jag önskade jag hade länken dit för att visa men även en kreativ företagare som säljer lågenergilampor på nätet har lyckats med konststycket i vårt land om än med oerhört mycket solcellspaneler att leva permanent utifrån det konceptet som är värt att kolla upp...han hittade både datorer, dammsugare som projektor som knappt drog någon el alls..solcellsladdad dammsugare för 2-3 tkr är lösningen om du vill slippa köpa på dig allt för mycket solcellspaneler för de där vanliga drar himla mycket ström

att tänka på som australienaren nämnde är att frys och kyl inte är smarta med dörr då all kyla "rinner" ur dessa skåp - bäst är det med frysbox-varianten eller som ikeas variant med lådor som inte heller läcker lika mycket ström och det gäller att verkligen forska efter bra produkter med låg energi här för det här måste ju fungera när det finns mat i dessa skåp - han hade sett till så att hans knappt drog något alls och ansåg att denna bransch fortfarande är urusel med prestation gällande förbrukning av el..hans stängdes av om natten automatiskt då hans klarade sig så pass att grad-antalet inte sjönk för mycket under den tiden och det har väl att göra med att det även var bättre isolerat än annars troligen
 
Ja det huset har jag sett tidigare också. Nu har dom ju fått igång vindgeneratoren också, även om dom inte behöver den då dom har nog från 60st 50 watts solpanel.. Men som du säger det är ju en stor start kostnad för att installera solpanel. Men jag tror inte trådskaparen tänkte så här stort projekt på sin stuga. Men om man tar ett exempel :

70x 50 watt solpanel 69965
Outback Flexmax 80x2 19800
Ivt solar 1695
Agm 220Ah 12vx18 84600
Cotek växelriktare 1500Wx2 16800
Black 600 24 v 13900 (det var denna jag hittade snabbast)
Totalt 206760

Tycker väll inte detta är så jäk.. illa när man inte behöver att få extra utgifter som på el.
(Priset har jag hämtat från 24volt som över.. )
 
Tänkte, tänkte inte ;)

Det är intressant att se hur folk löser el problem. Det går att tillämpa på mindre hus med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.