Düsseldorff Bergendorff skrev:
För att ingen vettig person fortfarande har "tv-kanaler" 2021. Moment 22?
Öhh, va?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kanalfrågan är korkad i detta sammanhang eftersom frågeställningen i huvudsak handlar om tillgång till programutbud via abonnemang och hur man får detta distribuerat till sin TV-skärm. Om man därefter väljer att följa en tablå eller väljer ett program i ett bibliotek i en play-app är underordnat (men fortfarande något man måste ta hänsyn till eftersom utbudet varierar).
 
Vill bara tillägga att det går alldeles utmärkt att kombinera streaming, playtjänster och tablåTV.

Personligen tycker jag det är ganska skönt att bara låta TV-n rulla och/eller zappa lite fram och tillbaka. Det är oftast då som jag hittar de bra programmen. Hur ska man annars hitta det man vill titta på? :thinking:
 
  • Älska
Nalleman64
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, och du menar att det är enda alternativet?

Personligen tycker jag dessutom att det är ett stort slöseri med tid att se på reklam. Därför har jag en box med en rejäl hårddisk där jag spelar in det jag vill se.
Den stora fördelen med det är att man bara ”spolar förbi” allt vad reklam heter. Dessutom finns inte allt som sänds tillgängligt att streama så med en hårddiskinspelare får man precis det man vill ha. :)
Det fanns HDD i en av boxarna som föräldrarna hade, men som med endel annat så var funktionen för komplex för att riktigt uppskattas. Det var som på tiden med VHS, nån gång om året var det nåt som var värt att spela in och då samlades familjen kring apparaten för att ställa in inspelningen och tillslut så blev det ändå fel sak som spelades in... ;)

Jag har åxå haft HDD i en "box" men inte använt så mycket, men det hänger nog på att jag tittar väldigt lite på TV. Nästan alla moderna TV har väl att man kan spela in på USB? Har aldrig känt behovet, då det mesta jag ser faktiskt finns på play.

Jag tror man underskattar att många vill knäppa på TVn, klicka 4 ggr och välja det bästa av de program som sänds. Inte sitta och leta och välja program i olika appar. För egen del så hittar jag sällan nåt värt att se på play-tv. Men med kanaler "nöjer jag mig" med det bästa av det som gick att välja på. Jag tror den äldre generationen är än mer så.

Jag hade ett tag en kanal som jag tror hette AccessTV som hade massor av intressanta vetenskapsprogram, men liksom de kanaler min far vill se så är dessa kanaler nästan bara "live" och inte "play" plus att de bara ingår om man abonnerar på en massa annat skit jag inte vill betala för... Kanske ska man sätta upp en server som spelar in alla dessa kanaler till ett eget bibliotek att sen streama...
 
T
Düsseldorff Bergendorff skrev:
För att ingen vettig person fortfarande har "tv-kanaler" 2021. Moment 22?
Vi har inte haft "tv-kanaler" sedan vi flyttade 2019, jag kan sakna det ibland. Men än så länge inte tillräckligt mycket för att göra något åt det.
 
Düsseldorff
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Öhh, va?
Ja, jag vet, det var lite att ta i. Och en aning otrevligt formulerat. Sorry för det.
 
  • Gilla
Lärospånet och 9 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Det fanns HDD i en av boxarna som föräldrarna hade, men som med endel annat så var funktionen för komplex för att riktigt uppskattas. Det var som på tiden med VHS, nån gång om året var det nåt som var värt att spela in och då samlades familjen kring apparaten för att ställa in inspelningen och tillslut så blev det ändå fel sak som spelades in... ;)

Jag har åxå haft HDD i en "box" men inte använt så mycket, men det hänger nog på att jag tittar väldigt lite på TV. Nästan alla moderna TV har väl att man kan spela in på USB? Har aldrig känt behovet, då det mesta jag ser faktiskt finns på play.

Jag tror man underskattar att många vill knäppa på TVn, klicka 4 ggr och välja det bästa av de program som sänds. Inte sitta och leta och välja program i olika appar. För egen del så hittar jag sällan nåt värt att se på play-tv. Men med kanaler "nöjer jag mig" med det bästa av det som gick att välja på. Jag tror den äldre generationen är än mer så.

Jag hade ett tag en kanal som jag tror hette AccessTV som hade massor av intressanta vetenskapsprogram, men liksom de kanaler min far vill se så är dessa kanaler nästan bara "live" och inte "play" plus att de bara ingår om man abonnerar på en massa annat skit jag inte vill betala för... Kanske ska man sätta upp en server som spelar in alla dessa kanaler till ett eget bibliotek att sen streama...
Ja, det har ett värde att program ligger redo att tittas på när eller om man vill. Även sådant som inte ligger tillgängligt ”på play” och att det tar kanske 40min att se det som tar en timme att se via ”play” pga reklamen..

Jag brukar sätta den på serieinspelning, ofta raderar jag sånt som jag ändå inte kommer att se på.

Sedan har boxen lite smarta funktioner så om man vill kan man se vad boxen föreslår att jag kanske vill se på eftersom jag tidigare sett på film/serie x och y. Och förslagen ligger inspelade oxå…

Så, lite retro i modern tappning kan man säga.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Ja, jag vet, det var lite att ta i. Och en aning otrevligt formulerat. Sorry för det.
Tack. Ja, lite ironiskt får man hoppas. :) Fint att korrigera sig. :D Jag håller med om att det nog kommer dö ut förutom på event som man vill se live (typ sport och tävlingar eller direktrapporterade nyheter). Men där går det ju att sända över data där också. Men sommarstugor är faktiskt ett område där jag tror marksänt kan leva kvar. Täckningen är ofta dålig och ofta saknas fiber.

Jag brukar säga ungefär så till TV säljarna som du skrev. Ingen tittar på kanaler. Hos oss tittar vi heller inte på sport, annat än finaler i internationella tävlingar och ofta går de att se på SVT eller TV4. Jag tror väldigt många under 20-30 inte tittar alls på kanaler. Folk i min ålder (<50) tror jag ser på det ibland. Jag tror det är ganska vanligt bland pensionärer, iallafall de som inte vill abonera på massa tjänster. SVT är trots allt gratis, alla har inte obegränsat bredband. Är inte TV ett huvudintresse räcker SVT väldigt långt om man dessutom kompletterar med gratis playkanaler.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det har ett värde att program ligger redo att tittas på när eller om man vill. Just för att även det som inte ligger tillgängligt ”på play” och att det tar kanske 40min att se det som tar en timme att se via ”play” pga reklamen..

Jag brukar sätta den på serieinspelning, ofta raderar jag sånt som jag ändå inte kommer att se på.

Sedan har boxen lite smarta funktioner så om man vill kan man se vad boxen föreslår att jag kanske vill se på eftersom jag tidigare sett på film/serie x och y. Och förslagen ligger inspelade oxå…

Så, lite retro i modern tappning kan man säga.
Förstår tanken. Skulle nog själv kunna tänka mig sådant system, men tittar ju för lite på TV för att orka eller vilja bry mig. Tyvärr kommer mina föräldrar inte ha ork att sätta sig in i hur det funkar om de inte behöver... Den Viasat box som hade HDD var inte HMI speciellt bra heller. Eller snarare urkass. Man kunde även koppla in den till nätverket. Men inget funkade så vi gav fan i det. Men visst, finns en sådan box med i något abonnemang och funkar som en blackbox utan extra inställningar så kan det vara en bonus.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
J
Som alltid när de här trådarna (mycket intressanta) dyker upp, så slår jag ett slag för plattformen Kodi. https://kodi.tv
Finns för tex Android och Windows, Linux etc. I Kodi installerar man ett helt officiellt plugin, Retrospect som sedan erbjuder bland annat de stora svenska playkanalerna. SVT finns live, och tex Tv4 lägger tom ibland ut programmen tio minuter i förväg. Eftersom reklamen inte kommer med så ser man färdigt ett avsnitt innan det är slut live. Observera att det är kanalernas egna streamar från deras egna servrar man använder så det är inget fusk. Prova gärna och fråga vidare om det finns intresse. Kanske läge för en egen tråd i så fall. Används väldigt mycket hemma.
 
  • Gilla
ZipLock och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Som alltid när de här trådarna (mycket intressanta) dyker upp, så slår jag ett slag för plattformen Kodi. [länk]
Finns för tex Android och Windows, Linux etc. I Kodi installerar man ett helt officiellt plugin, Retrospect som sedan erbjuder bland annat de stora svenska playkanalerna. SVT finns live, och tex Tv4 lägger tom ibland ut programmen tio minuter i förväg. Eftersom reklamen inte kommer med så ser man färdigt ett avsnitt innan det är slut live. Observera att det är kanalernas egna streamar från deras egna servrar man använder så det är inget fusk. Prova gärna och fråga vidare om det finns intresse. Kanske läge för en egen tråd i så fall. Används väldigt mycket hemma.
Men då kommer du inte åt sådant som inte ligger på ”play”?
Det är ju en hel del…
 
J
Nissens Nissens skrev:
Men då kommer du inte åt sådant som inte ligger på ”play”?
Det är ju en hel del…
Ja det är inte heltäckande men till det vi tittar på av linjär tv duger det fint. Resten går via streamingtjänster och fulstream.
 
J Jocke Best skrev:
Som alltid när de här trådarna (mycket intressanta) dyker upp, så slår jag ett slag för plattformen Kodi. [länk]
Finns för tex Android och Windows, Linux etc. I Kodi installerar man ett helt officiellt plugin, Retrospect som sedan erbjuder bland annat de stora svenska playkanalerna. SVT finns live, och tex Tv4 lägger tom ibland ut programmen tio minuter i förväg. Eftersom reklamen inte kommer med så ser man färdigt ett avsnitt innan det är slut live. Observera att det är kanalernas egna streamar från deras egna servrar man använder så det är inget fusk. Prova gärna och fråga vidare om det finns intresse. Kanske läge för en egen tråd i så fall. Används väldigt mycket hemma.
Jag var flitig användare av XBMC på original XBOX. Tyvärr slutade utvecklingen, men gick över i KODI. Kanske ska prova det (igen). Kört endel Plex, men de började med nån betalmodell så jag tröttnade. Tyvärr brukar såna lösningar kräva endel support om man deployar dem hemma hos sina föräldrar. :D

Back in the days så hade jag fixat min pappa en gammal 8088 PC med seriekabel till ett kort som satt i satellitmottagaren, men det måste vara 90-tal. Ersattes sen av PIC på kortet. Funkade bättre än originalkortet, då TV3 bytte kod precis innan hockeyVMfinalen (troligen för att förstöra för piraterna) och det tog 30-60 minuter för originalkortet att ta emot nya koden medan piratkortet gick att uppdatera direkt. Jäkla synd att de ska krångla till allt så förbaskat.
 
J
J JohanLun skrev:
Jag var flitig användare av XBMC på original XBOX. Tyvärr slutade utvecklingen, men gick över i KODI. Kanske ska prova det (igen). Kört endel Plex, men de började med nån betalmodell så jag tröttnade. Tyvärr brukar såna lösningar kräva endel support om man deployar dem hemma hos sina föräldrar. :D

Back in the days så hade jag fixat min pappa en gammal 8088 PC med seriekabel till ett kort som satt i satellitmottagaren, men det måste vara 90-tal. Ersattes sen av PIC på kortet. Funkade bättre än originalkortet, då TV3 bytte kod precis innan hockeyVMfinalen (troligen för att förstöra för piraterna) och det tog 30-60 minuter för originalkortet att ta emot nya koden medan piratkortet gick att uppdatera direkt. Jäkla synd att de ska krångla till allt så förbaskat.
Been there...
Jodå det är en vidareutveckling från XBMC men numera enormt mycket bättre. Kodi kan ligga som en app bland alla andra appar i tex nyaste Chromecasten eller andra stickor etc. Retrospect uppdateras helt automatiskt också. Troligen klarar föräldrarna hantera detta fint med lite support i början.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Ja, jag vet, det var lite att ta i. Och en aning otrevligt formulerat. Sorry för det.
Starkt att kunna 'backa' sådär, det är inte många som gör (y)
 
  • Gilla
Lärospånet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.