S stiga_villa skrev:
En fundering: blir tjock-tvn och boxen som inte stödjer hd obrukbara i höst när det byts till mpeg4?
En box som inte stödjer MPEG4 blir obrukbar, men TVn kan du fortsätta använda om du byter ut boxen mot en ny, men den behöver ha scart då det lär vara enda ingången på TVn…
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N n88473 skrev:
En box som inte stödjer MPEG4 blir obrukbar, men TVn kan du fortsätta använda om du byter ut boxen mot en ny, men den behöver ha scart då det lär vara enda ingången på TVn…
Jag kan tillägga att boxer har haft stöd för mpeg4 sedan före 2010 så chansen är hyffsat att även boxen klarar övergången…
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
N n88473 skrev:
Jag kan tillägga att boxer har haft stöd för mpeg4 sedan före 2010 så chansen är hyffsat att även boxen klarar övergången…
Skärmdump från Prisjakt visar produktinformation om en Samsung digitalbox som inte stödjer MPEG4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har denna samsung box verkar inte stödja mpeg4
 
S stiga_villa skrev:
[bild]
Har denna samsung box verkar inte stödja mpeg4
Ser inte riktigt exakt när den släpptes, men den såldes ju iallafall redan 2005, så det låter inte helt orimligt.
 
S
P Pistol skrev:
Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
TV1, 2 och 4 går utmärkt att streama via deras playkanaler. Det gör vi och det fungerar utmärkt. Vill jag se t ex EM fotbollen köper jag ett abonnemmang 1 månad hos Cmore i detta fallet och streamar. Vi har kanonbild på alla kanaler med mobilt bredband, ej fiber. Vi bor dessutom ute i spenaten, men det fungerar ändå.
 
Är det någon som har koll på vilka streaminglösningar som finns och nedsidorna med dem?
Jag tänker typ att kolla på fria kanalerna via någon "streamingbetalkanalpaket", tex har viaplay en app man kan titta på SVT på, men tydligen så räcker inte mobila bredbandet på landet till för detta om man kör via cromecast. Vet att det var lika med SVT om man körde SVT via telia så krävdes mer av bredbandet än om man körde SVTs egen app. Netflix verkar tex väldigt bra på att packa och anpassa datamängd till den bandbredd som finns... Tänkte testa att köra på Apple TV och se om det är bättre implementerat. Där finns app för viaplay, men tex inte om man skulle skaffa Boxters tjänst. Innan man skaffar ett "paket" vill man ju gärna veta att det lirar med den hårdvara och bandbredd man har...
 
J JohanLun skrev:
Är det någon som har koll på vilka streaminglösningar som finns och nedsidorna med dem?
Jag tänker typ att kolla på fria kanalerna via någon "streamingbetalkanalpaket", tex har viaplay en app man kan titta på SVT på, men tydligen så räcker inte mobila bredbandet på landet till för detta om man kör via cromecast. Vet att det var lika med SVT om man körde SVT via telia så krävdes mer av bredbandet än om man körde SVTs egen app. Netflix verkar tex väldigt bra på att packa och anpassa datamängd till den bandbredd som finns... Tänkte testa att köra på Apple TV och se om det är bättre implementerat. Där finns app för viaplay, men tex inte om man skulle skaffa Boxters tjänst. Innan man skaffar ett "paket" vill man ju gärna veta att det lirar med den hårdvara och bandbredd man har...
....känns som en svår fråga att svara på.....snöret är olika långt. Jag kör de vanliga play-apparna (svt och tv4), netflix samt viasat i en appletv. Det funkar förstås utmärkt via fiber, men på landet via mobilen går det också bra. Sist, över midsommar, hade jag cirka 20-25Mbit nedströms till telefonen till vilken AppleTVn var uppkopplad. Lite sämre bild än hemma tror jag men ingen katastrof.
 
MathiasS MathiasS skrev:
....känns som en svår fråga att svara på.....snöret är olika långt. Jag kör de vanliga play-apparna (svt och tv4), netflix samt viasat i en appletv. Det funkar förstås utmärkt via fiber, men på landet via mobilen går det också bra. Sist, över midsommar, hade jag cirka 20-25Mbit nedströms till telefonen till vilken AppleTVn var uppkopplad. Lite sämre bild än hemma tror jag men ingen katastrof.
Jo, nu vart ju detta lite utanför "gratiskanalerna". Farsan vill se discovery, history channel mfl. De finns bla på Viasat, boxer mfl. Viasat är sålt och sammanslaget på nåt sätt så de ska byta satellit (=utrustning och inställning vad det lider) och ett par träd har sakta försvagat signalen så att den inte längre går att se - att fälla träd när de ändå ska byta satellit strax känns jobbigt. Brorsan har ställt ett "gratis" mobilt bredband på landet, farsan som vill se TVn är där ganska lite numera. De har precis lagt fiber till stugan som teoretiskt kan kopplas in om nån månad men farsan har inget annat behov av mer data (=hög kostnad) för 2 sommarmånader så den får förbli utan abonnemang. TV antennen på huset farsan bor blåste ned. Stugan vi bor i finns TV antenn med dräglig mottagning. Jag fick igång en chromecast (jag lämnad därute förra sommarn) på distans men den börjar lagga efter 10 min tittande. Min uppgift nästa vecka är att se till att TVn i farsans hus funkar med de kanaler farsan vill se = gratis (SVT+TV4) samt väldigt gärna "VIASAT/VIAPLAY" app eller SAT. Men gärna satsa på en lösning som kan funka även nästa sommar utan hög abonnemangskostnad. Boxer hade de kanalerna han vill se i ett "paket" för 99kr/mån i 24 mån. Viasat tar 500 då de paketerat in sånt han inte vill se. Fördel; satellit. Nackdel. Granen (inte grannen) som skymmer mottagningen. Varje år är det nåt träd eller stormen som ruckat parabolen. Känns som det vore moget att gå över till streamat, men fan så kass allt funkar och så splittrade lösningarna är. Funkar inte för de som är äldre med olika appar och boxar som ska micklas med. Jag tar med Apple TVn (4k) ut (den har stått och dammat i 2 år då viasat tidigare inte supportade livekanaler i den och farsan dissade "jobs-fjärren" som som med alla applegrejjor är snygg men urkass att använda).
 
I min värld är Appeltvn något av det enklare att använda, eftersom man slipper använda mer än EN fjärr. Den nya fjärrkontrollen som har styrknappar kanske mottages lite mer positivt, går ju att använda även mot äldre appleTVs. Men, hur man än vrider på det måste man ju ha en uppkoppling för att slippa antenn eller parabol.
 
MathiasS MathiasS skrev:
I min värld är Appeltvn något av det enklare att använda, eftersom man slipper använda mer än EN fjärr. Den nya fjärrkontrollen som har styrknappar kanske mottages lite mer positivt, går ju att använda även mot äldre appleTVs. Men, hur man än vrider på det måste man ju ha en uppkoppling för att slippa antenn eller parabol.
Chromecast with Google TV är också riktigt enkel att använda.
Den har dock samma problem som andra platfformars SVT Play appar: att live-sändningarna endast finns i telefonens app (men fungerar att casta från telefonen till Chromecast).
Så man kan inte använda fjärrkontroller för livesändningar.

Jag som bara ser på typ TV4 för sport och inte vill betala för CMore behåller dock helst min antenn. Om man har en gammal utomhusantenn som inte längre fungerar bra så kan man prova en inomhusantenn (med förstärkare) om man bor tillräckligt nära en mast. Tar upp en liten del av ett fönster men ger dig gratiskanalerna.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
I min värld är Appeltvn något av det enklare att använda, eftersom man slipper använda mer än EN fjärr. Den nya fjärrkontrollen som har styrknappar kanske mottages lite mer positivt, går ju att använda även mot äldre appleTVs. Men, hur man än vrider på det måste man ju ha en uppkoppling för att slippa antenn eller parabol.
Ah, gjorde en snabb googling och ser de droppat touchpaden.

Svårigheten har ju varit att alla leverantörer inte haft appar för alla plattformar. De flesta har för telefon, därmed att man kan streama till chromecast, men chromecast verkar i vissa fall kräva högre bandbredd. Sen har appar för boxar/TV för Android, Tizen, AppleTV inte haft samma funktionalitet eller ens finnas som motsvarande appar i apple eller android telefoner.

Principiellt hade min far inget emot att behöva starta ett program i telefon/platta och sen "casta" det, men med Apple TV kändes det som att gå över ån efter vatten att göra så. Det är nog mest att man ska behöva ha 8 olika sätt att se programmen, man måste ha en iPad, en crhomecast, en satbox, en apple TV, TVns fjärr och sen minnas vilken kanal man ska starta på vilket sätt. Jag blir själv förbannad över hur dåligt GUI många har och att det finns noll standard hur det funkar. Tiden med 15 fjärrar vid TVn borde vara förbi. Inte addera ytterligare 3 telefoner/plattor till skaran. Satboxen hade en inbyggd funktion som kunde användas för att se streamade program eller spela in, men den var ännu sämre. Jag kan knappt ro runt det själv, och att då få det att funka för en 80 årig far när grejjorna behöver uppdateringar, blåser snett, växer träd för eller bolagen köper varandra och ändrar utbud.

Kan vi inte få tillbaka TV-monopolet... :D :D :D
 
S sjoelund skrev:
Chromecast with Google TV är också riktigt enkel att använda.
Den har dock samma problem som andra platfformars SVT Play appar: att live-sändningarna endast finns i telefonens app (men fungerar att casta från telefonen till Chromecast).
Så man kan inte använda fjärrkontroller för livesändningar.
Viaplay aktiverade detta för ett tag sen, så abonerar man på dem gick det att titta på alla livekanaler streamat. Nu finns de där om man loggar in med sitt VIASAT konto i VIAPLAY appen, inte annars. Så man MÅSTE abonera på parabol. Frågan är hur länge det kommer vara så iom olika bolag...

Jag som bara ser på typ TV4 för sport och inte vill betala för CMore behåller dock helst min antenn. Om man har en gammal utomhusantenn som inte längre fungerar bra så kan man prova en inomhusantenn (med förstärkare) om man bor tillräckligt nära en mast. Tar upp en liten del av ett fönster men ger dig gratiskanalerna.
I vårt fall ligger ett stort berg och skog så att det effektivt skymmer marksändare. TV antenn måste upp högt och blir då stormkänsligt.

Här hemma kör vi nu marksänt via antenn och gratiskanaler, samt tizen på ena TVn och Android OS på andra. Ingen använder nog chromecast längre, de inbyggda apparna fixar skivan kompletterat med marksänt. En fjärr räcker! Alla appleprodukter jag äger är antika och står i källaren. Som fd AppleII ägare brukar jag tänka att jag ägde Apple när dess storhetsperiod var och jag därmed inte behöver vara med i det racet nu när det mest handlar om status.
 
  • Gilla
n88473
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ah, gjorde en snabb googling och ser de droppat touchpaden.

Svårigheten har ju varit att alla leverantörer inte haft appar för alla plattformar. De flesta har för telefon, därmed att man kan streama till chromecast, men chromecast verkar i vissa fall kräva högre bandbredd. Sen har appar för boxar/TV för Android, Tizen, AppleTV inte haft samma funktionalitet eller ens finnas som motsvarande appar i apple eller android telefoner.

Principiellt hade min far inget emot att behöva starta ett program i telefon/platta och sen "casta" det, men med Apple TV kändes det som att gå över ån efter vatten att göra så. Det är nog mest att man ska behöva ha 8 olika sätt att se programmen, man måste ha en iPad, en crhomecast, en satbox, en apple TV, TVns fjärr och sen minnas vilken kanal man ska starta på vilket sätt. Jag blir själv förbannad över hur dåligt GUI många har och att det finns noll standard hur det funkar. Tiden med 15 fjärrar vid TVn borde vara förbi. Inte addera ytterligare 3 telefoner/plattor till skaran. Satboxen hade en inbyggd funktion som kunde användas för att se streamade program eller spela in, men den var ännu sämre. Jag kan knappt ro runt det själv, och att då få det att funka för en 80 årig far när grejjorna behöver uppdateringar, blåser snett, växer träd för eller bolagen köper varandra och ändrar utbud.

Kan vi inte få tillbaka TV-monopolet... :D :D :D
En replik till. Mina föräldrar har TV behov på landstället (ingen fiber) och hemma (fiber). Man har kört både parabol och nu senast Boxer via marksändning. Boxer har dock ingen app för Appletv. Däremot går det att köra boxer appen på en Iphone och köra airplay till Appletvn, men det är för krångligt för de äldre. Så, boxer går bort.

Canaldigital har en bra AppleTV app. De heter nu Allente istället, så mitt förslag här är att man skaffar ett Allente-abbonemang av lämplig storlek och sedan har man en Appletv där det behövs. På landet anslutning via mobilnät, här hemma via fast anslutning. Man kan tillochmed kombinera med parabol på någon TV om det fortfarande ingår i priset.

För den mobila anslutningen så blir det isåfar ett "3 vänner" för 99 kr, utökning av ett obegränsat abonnemang jag har.

Android-alternativ fungar förstås också, men ärligt talat så fungerar det inte lika bra och stabilt.
 
Düsseldorff
Har vi alltså på riktigt en diskussion om tv-kanaler 2021? Kom in i matchen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.