A Greedy1978 skrev:
Har du en låg inkomst eller är pensionär så har du dåligt förhandlingsutrymme. Absolut. Men en låg belåningsgrad är alltid nice ändå end of the day. Om inte annat så sover du bättre om natten.
Tjänar iaf absolut mer medel men det verkar inte hjälpa öndå när man är ensam på lånet.
Har kontaktat typ alla banker. Alla säger samma sak.
 
H HEM2121 skrev:
Det handlar ju inte om det. Du äger ett hus och det stiger i värde, du köper ett nytt hus som också har stigit i värde vilket gör även det huset dyrare. Att belåna huset mer kan ge dig mer pengar i näven för stunden men dina skulder har ökat och skulder ska betalas tillbaka. Mellanskillnaden på de pengar du säljer för och vad du köpte huset för om du gör en vinst så får du betala vinstskatt. Staten gör en en vinst utan att riskera något. Skulder blir man inte rik av.
Vi kan väl enas om att du inte vill förstå eller så har du svårt att förmedla hur du tänker. Du svarar min fråga med samma påstående igen plus att du lägger in lite egna reflektioner som blir som att jämföra päron och äpplen. Vill du få ett konkret svar får du nog svara specifikt på frågan varför skulder ska betalas tillbaka.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
H
D Danne_83 skrev:
Vi kan väl enas om att du inte vill förstå eller så har du svårt att förmedla hur du tänker. Du svarar min fråga med samma påstående igen plus att du lägger in lite egna reflektioner som blir som att jämföra päron och äpplen. Vill du få ett konkret svar får du nog svara specifikt på frågan varför skulder ska betalas tillbaka.
Jösses!:crysmile::crysmile:
 
P
A Greedy1978 skrev:
Det är tydligt att vissa förstått bomarknaden i denna tråd och andra har svårt att förstå styrkan i en låg lånegrad (oavsett om man sitter på 9 eller 1 miljon i lån.
Jag förstår styrkan i låg belåning. Det gör att jag kan investera pengar istället för att betala ränta.
 
P pmd skrev:
Jag förstår styrkan i låg belåning. Det gör att jag kan investera pengar istället för att betala ränta.
Jag förstår styrkan i att kunna låna billiga pengar som gör att jag kan investera andras pengar till en fin nettovinst.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Stiger värdet från 10-20mkr kan du lätt låna nån miljon extra och det täcker gott och väl ev skatter.
Du pratar om ett extremt litet fåtal.
Betydligt fler är nog i min sits. Köpte en storstadsnära fastighet för drygt 10år sedan för ett par få miljoner. (ca3 i mitt fall). Nu värderad till minst 8miljoner. Jag får låna ca 2-300kkr mer enligt min bank. Vad räcker det till? Totala familjens inkomst ligger runt medel i Sverige, även om jag själv tjänar mer än medel.
Sitter så att säga fast i mitt hus trots att vi nu skulle vilja flytta närmare föräldrar och nytt jobb på andra sidan stan. En omöjlighet som det ser ut idag. Om vi vill bo i ett liknande hus.
Vi bor billigt idag men kan inte flytta utan att kraftigt byta ner oss.
 
  • Gilla
mejeriet
  • Laddar…
C
P pmd skrev:
Jag förstår styrkan i låg belåning. Det gör att jag kan investera pengar istället för att betala ränta.
Verkar som att man inte skall ha en alltför låg belåning dock.
Roade mig för skojs skull med att kolla på SBAB:s räntekalkylator och bästa räntan verkar man få vid 50-60% belåningsgrad, sen blir erbjudandet sämre både uppåt och nedåt. Den absolut sämsta räntan får man vid < 11% belåningsgrad.

Vilket också stämmer med mina egna erfarenheter. När lånet börjar bli "litet" avtar bankens intresse av att prata ränta väsentligt. Då är man helt enkelt inte tillräckligt lönsam. Och då är man tillbaka till de mindre bra erbjudandena.
 
Redigerat:
  • Gilla
mejeriet
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, jag hoppas på att bubblan spricker med en smäll. Då kommer det att finnas många billiga fastigheter att investera i. :cool:
Du inser att för mig som köpte hus förra året kostar villan inte extremt mycket mer än min nyrenovrade hyresrätt?
Och att nybyggda 3:surprised:r skulle kosta likvärdigt med en 5 miljonersvilla?

Så länge inte råntan stiger så kommer inget krascha - och eftersom centralbanker över världen räknar med att ligga omkring nuvarnade nivå i minst ett decennium är vi inte i närheten av vare sig bubbla eller krasch även om priserna känns dyra.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A avdpos skrev:
Du inser att för mig som köpte hus förra året kostar villan inte extremt mycket mer än min nyrenovrade hyresrätt?
Och att nybyggda 3:surprised:r skulle kosta likvärdigt med en 5 miljonersvilla?
.

Det blir ju en viss orättvisa i det faktumet. Vi sänkte våra månadskostnader när vi flyttade från en 3a hyres (gammal, orenoverad) till 200m2 villa (renoverad).

Men för de som inte får lån, är de ju fast i dyra hyresrätter eller ännu värre andrahand.

Det är som vanligt dyrt att vara fattig.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det handlar ju inte om det. Du äger ett hus och det stiger i värde, du köper ett nytt hus som också har stigit i värde vilket gör även det huset dyrare. Att belåna huset mer kan ge dig mer pengar i näven för stunden men dina skulder har ökat och skulder ska betalas tillbaka. Mellanskillnaden på de pengar du säljer för och vad du köpte huset för om du gör en vinst så får du betala vinstskatt. Staten gör en en vinst utan att riskera något. Skulder blir man inte rik av.
Jag har flera vänner som staplat miljoner på sina Avanzakonton de senaste åren genom att investera sina "skulder" på börsen. Jag har själv tjänat fina pengar under rusningen på bostadsmarknaden. Så visst fan kan man bli rik på skulder...
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
H
K karlbrutal skrev:
Jag har flera vänner som staplat miljoner på sina Avanzakonton de senaste åren genom att investera sina "skulder" på börsen. Jag har själv tjänat fina pengar under rusningen på bostadsmarknaden. Så visst fan kan man bli rik på skulder...
Ja, man kan ju vrida till så det passar en själv. Att satsa lånade pengar kan ju också sluta med att du får gå ifrån hus och hem. Det har heller inget att göra med att du har ett specifikt hus som har stigit i pris som du kan belåna, det handlar ju om vilka tillgångar du har som du kan belåna.
 
  • Gilla
mejeriet
  • Laddar…
C
A avdpos skrev:
Så länge inte råntan stiger så kommer inget krascha - och eftersom centralbanker över världen räknar med att ligga omkring nuvarnade nivå i minst ett decennium är vi inte i närheten av vare sig bubbla eller krasch även om priserna känns dyra.
Håller med om att marknaden inte tål några större räntehöjningar, men jag förstår inte logiken med att en bubbla är utesluten bara för att centralbankerna inte ser några räntehöjningar i kristallkulan?

En marknad som inte tål räntehöjningar är i sig ett problem som äventyrar den långsiktiga finansiella stabiliteten. Att himlen för närvarande är molnfri är ingen bra ursäkt för att ignorera obalanser och riskera att fortsätta måla in sig i ett hörn. Ett stabilt system måste också tåla oförutsedda händelser.
 
P
D Danne_83 skrev:
Jag förstår styrkan i att kunna låna billiga pengar som gör att jag kan investera andras pengar till en fin nettovinst.
Det kan säkert vara lönsamt, men det är ändå dyrare än att inte behöva låna alls. :p
 
Att mitt hus har gått upp ca 100% på 15 år är helt ointressant då det är betalt och jag ska bäras ut ur det.Tycker väldigt synd om de stackare som ska in i systemet nu, mitt första hus kostade ca två oskattade årslöner, med dagens löneläge skulle de kosta 7-8 årslöner
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
ingenmansland ingenmansland skrev:
De enda som verkligen tjänar på detta är bankerna och de som antingen hoppar av ägandet eller flyttar dit husen är billigare. Just bankerna är ju de som verkligen tjänar på det. Men vi kanske kan vända på steken när räntan går upp och allt kraschar. Då kan ju bankerna få rädda befolkningen och stryka banklånen.
you (we) wish ... :crysmile:

Men jag håller med dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.