P
Z Zodde skrev:
Kanske vi missförstår varandra? Du gör påpekandet att skribentens scenario också skedde på70-80talet, med det jämförandet antog jag (felaktigt?) att du implicit menade att det kan komma igen, därav min invändning,,,
Varför annars göra jämförelsen?
Det var InsidersUnited som påstod att vi kommer att få hög inflation i framtiden ("när inflationen tar fart", #152).
Jag påpekade att hans analys av orsakssambandet högst troligen var korrekt genom att berätta vad som hände för länge sen när inflationen var hög. Det gjorde jag förstås för att visa att jag minsann var med då och har koll, liksom, alltså. (Det är väl det den här tråden, och många andra, går ut på? :–)

Huruvida vi kommer att få hög inflation inom en överskådlig framtid vill jag inte spekulera i. Det finns alldeles för mycket konstigt som händer i världen för att man (åtminstone jag) ska kunna göra fleråriga förutsägelser.
Mellankrigstidens Tyskland blåste upp penningmängden enorm (minns jag som ung och filatelist undrade över valörer på 5 miljarder mark på tyska frimärken) Att idag mena att monetära operationer där centralbanker köper statsobligationer (quantitative easening) kommer ens leda till nåt i den riktningen menar jag är direkt fwl.
Jag är nyfiken på din analys av orsakerna till den höga inflationen på 1970-80-talen, och varför den annorlunda penningpolitiken gör att inte samma sak kan hända nu. (Mellankrigstidens Tyskland tror inte jag heller är en relevant jämförelse).
 
P pmd skrev:
Det var InsidersUnited som påstod att vi kommer att få hög inflation i framtiden ("när inflationen tar fart", #152).
Jag påpekade att hans analys av orsakssambandet högst troligen var korrekt genom att berätta vad som hände för länge sen när inflationen var hög. Det gjorde jag förstås för att visa att jag minsann var med då och har koll, liksom, alltså. (Det är väl det den här tråden, och många andra, går ut på? :–)

Huruvida vi kommer att få hög inflation inom en överskådlig framtid vill jag inte spekulera i. Det finns alldeles för mycket konstigt som händer i världen för att man (åtminstone jag) ska kunna göra fleråriga förutsägelser.

Jag är nyfiken på din analys av orsakerna till den höga inflationen på 1970-80-talen, och varför den annorlunda penningpolitiken gör att inte samma sak kan hända nu. (Mellankrigstidens Tyskland tror inte jag heller är en relevant jämförelse).
Enkla analysen är att vi hade ett högre kostnadsläge än våra konkurrentländer (högre löneökningar än motsvarande produktivitetstillväxt), vilket gav hög inflation-SAMTIDIGT som vi försökte hålla vår valuta stabil mot samma länder. För att försvara valutan var vi tvungna att ha en mycket högre ränta än omvärlden. Detta hjälpte nu inte utan vi hade ett antal mindre devalveringar under 70 talet och en saftig 1982 (16%). Denna sista devalvering gav bränsle åt exportindustrin som hade ett mycket lönsamt decennium men med avskaffande av kredit och valutaregleringarna kom till sist fastighetskraschen med åtföljande bankkrasch i början av 90 talet (och man lämnade fasta växelkursen hösten 1992 och införde nåt år senare inflationsmål som mål för penningpolitiken). Idag bryr man (RIX) sig inte om valutasvängingarna (mer än att en svag valuta bidrar till importerad inflation) utan styr helt efter ett mål för inflationen på 2%. Reporäntan har under hela 2000talet varit mycket låg, klart under 3% bortsett från något år under finanskrisen men även då såg vi aldrig 5%...
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Förra året (2020) ''tillverkade'' och cirkulerade Amerikanska centralbanken 20 % av all Amerikansk dollar som någonsin getts ut under hela Amerikas historia.

Att den motverkande deflationary kraften = teknikutveckling , skulle kunna hålla emot denna penningmängd är i min mening helt osannolikt.

Jag tror att inflationen redan är hög, det ser jag runt omkring mig i tillgångsslag, spekulativa inslag (bitcoin), hantverkarlöner, priset på paprika, Christies Auktioner, min klocka jag köpte för 15 år kan jag sälja för 4 x pengarna idag, etc.

Problemet är att CPI inte mäter dessa rätt. Boendekomponenten mäter ju exvis inte huspris, utan boendekostnad.

Alldeles oavsett så är det Ebberöds bank att tro att fastighetspriser kan gå upp med 18% / år, medan lönerna går upp med 3 %... Räntorna behöver faktiskt inte ens gå upp för att stoppa den utvecklingen, de behöver bara stå stilla.
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Verkligheten förändras, så också ekonomiska realiteter. Allt annat lika har du kanske en poäng, nu är vi dock långtifrån "allt annat lika" Fast egendom har i alla tider varit "inflationsskyddade" (pga att hyrorna följer inflationen) så råder dig att ta den kursen igen
Det har du rätt i, räntor har ju sedan 70 talet bara gått ett håll, dvs ned. Att fastigheter är inflationsskyddade "denna gången" tror jag är fel.

Fastighetspriserna har ju gått upp pga lägre räntor, om det blir inflation så ska ju även dessa följa med upp som du skriver.

Problemet denna gången är att med ökad inflation kommer också riksbankerna höja räntorna. För varje 1 % höjning av räntan räknar Ivy league ekonomerna med att fastighetspriserna går ner med 15%...

Direktavkastningen på topplägen ligger idag på under 3%, har du köpt en hyresfastighet på denna nivån är du rökt om räntan går dit. Investerarna kan ju då sätta pengarna på banken och få en högre avkastning. Ceteris unparibus..:rofl:
 
P pmd skrev:
Jag är nyfiken på din analys av orsakerna till den höga inflationen på 1970-80-talen, och varför den annorlunda penningpolitiken gör att inte samma sak kan hända nu. (Mellankrigstidens Tyskland tror inte jag heller är en relevant jämförelse).
Tror detta ger svar på det, om du orkar se igenom det. Men kortfattat kan vi säga världen idag är helt annorlunda, med helt annorlunda ekonomi än på 1970 talet.

 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Huruvida vi kommer att få hög inflation inom en överskådlig framtid vill jag inte spekulera i. Det finns alldeles för mycket konstigt som händer i världen för att man (åtminstone jag) ska kunna göra fleråriga förutsägelser.
Ja det är inte gott att göra några förutsägelser, vem vet, det kan bli fler länder som gör en "Japan", en nästan stillastående ekonomi med en del inslag av deflation.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lost_Decade_(Japan)
 
Z
I InsidersUnited skrev:
Förra året (2020) ''tillverkade'' och cirkulerade Amerikanska centralbanken 20 % av all Amerikansk dollar som någonsin getts ut under hela Amerikas historia.

Att den motverkande deflationary kraften = teknikutveckling , skulle kunna hålla emot denna penningmängd är i min mening helt osannolikt.

Jag tror att inflationen redan är hög, det ser jag runt omkring mig i tillgångsslag, spekulativa inslag (bitcoin), hantverkarlöner, priset på paprika, Christies Auktioner, min klocka jag köpte för 15 år kan jag sälja för 4 x pengarna idag, etc.

Problemet är att CPI inte mäter dessa rätt. Boendekomponenten mäter ju exvis inte huspris, utan boendekostnad.

Alldeles oavsett så är det Ebberöds bank att tro att fastighetspriser kan gå upp med 18% / år, medan lönerna går upp med 3 %... Räntorna behöver faktiskt inte ens gå upp för att stoppa den utvecklingen, de behöver bara stå stilla.
Definitivt ökar inflationen i USA. De har tryckt upp dollar som aldrig förr i syfte att trolla fram pengar att dela ut i diverse stödpaket. Det har varit näst intill absurt.
 
Zaps skrev:
Definitivt ökar inflationen i USA. De har tryckt upp dollar som aldrig förr i syfte att trolla fram pengar att dela ut i diverse stödpaket. Det har varit näst intill absurt.
Japan har kört QE i 20år, USA fram och tillbaka sen 2007. Att tro att QE automatiskt ger hög inflation är en feltolkning av skolboken...
 
Tror det blir svårt med inflationen för de flesta av pengarna som tryckts kommer inte till vanligt folks plånböcker och spenderas i ekonomin. Det är vad som genererar inflation om du frågar mig, att folk har mera pengar och spenderar dom.

EU tryckte upp fantasisummor för QE i flera år men inget av det landade egentligen i vanligt folks plånböcker, utan det var gjort för att investerarna skulle känna sig trygga att EU kunde backa upp marknaden och få tillbaka förtroendet. Tycker det är ganska självklart att QE inte kunde ha nån effekt på inflationen då man ser på det ur detta perspektiv.

Skulle man ta QE sumorna och dela ut som helikopterpengar istället, då skulle chansen för inflation vara avsevärt högre för då skulle pengarna komma ut i ekonomin i större grad, även om många skulle istället använda det för att betala av skulder. Fast vettefan om lite mera inflation vore helt dåligt för vanligt folk heller. Kreditörerna skulle inte gilla det dock, inflationen äter upp lån och således deras inkomst.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Non adjusted gick inflationen år över år upp 4,2% i USA för April. Problemet är att det är i jämförelse med månaden April 2020...Den månaden kan man inte jämföra med då det är en outlier pga pandemin. Förhoppningsvis är verkligheten mycket lägre.

Vill man göra det enkelt för sig kan man bara titta på amerikanska 10 åringen, gubbarna som handlar riktningen på den, vet vad de gör och har mer informtion än någon annan.
 
Zaps skrev:
Vad är en feltolkning? Det är ett allmänt känt faktum att USA just nu upplever inflation [länk]
EN månads "non adjusted" siffra tar du som facit på att inflationen nu är hög?
Klar feltolkning som jag sa tidigare...

Kolla in denna så får du ett hum om historisk inflation. https://www.macrotrends.net/countries/USA/united-states/inflation-rate-cpi

Oddsen på att 2021 hamnar under 3% är mycket låga...
 
Z Zodde skrev:
EN månads "non adjusted" siffra tar du som facit på att inflationen nu är hög?
Om du läser vidare till nästa mening så skriver jag också att det är en outlier...(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.