Z
J jocke31 skrev:
Jo, stora lägenheter har också stigit i pris. Men inte lika mycket som hus. I riket så har snittpriset på bostadsrätter ökat 6% på 12 månader, villapriserna med 15%. I stockholm är skillnaden ännu större, 6% upp för BR och 17% upp för villor. Jag bor i Nacka, och där har villapriserna stigit med 26% på ett år.
Jo så är det, men som sagt, stora lägenheter har också stigit mycket. Dock säger den analys SBAB gjort att huspriserna kommer sjunka under 2022-23. Marknaden är ju extremt övervärderad just nu, så det kommer kanske inte som en chock för någon. Att villaoriser stigit så mycket under Corona känns mer som en trendgrej och vi vet hur det är med trender.
 
A avdpos skrev:
Så länge inte råntan stiger så kommer inget krascha - och eftersom centralbanker över världen räknar med att ligga omkring nuvarnade nivå i minst ett decennium är vi inte i närheten av vare sig bubbla eller krasch även om priserna känns dyra.
Du har rätt, priserna på tillgångarna kommer inte krascha, det är värdet på fastigheter/tillgångar som kommer krascha...

När jag var liten och läste ekonomi så ledde alltid ökad pengamängd utan undantag till inflation, inflationen kommer göra att värdet på fastigheter kommer gå ner. Priset kommer vara detsamma men en banan kanske kostar 30 kr styck i butiken...Haha Då kommer en 10 miljoners villa inte så kännas så högt prisad.

Det roliga är att de med stora lån,(med bunden låg ränta) kommer vinna på detta när inflationen tar fart, löner/och priser kommer ju gå upp och därigenom kommer det kännas billigt att betala den gamla fasta räntan på bolånet...

För övrigt är det inflation som kommer rädda USA ur deras enorma statsskuld, det har det gjort innan och kommer även göra det denna gången.. Är därför FED inte är rädda för inflationen, motsatsen deflation skulle vara förödande för dem.
 
C
I InsidersUnited skrev:
När jag var liten och läste ekonomi så ledde alltid ökad pengamängd utan undantag till inflation, inflationen kommer göra att värdet på fastigheter kommer gå ner.
Näe, fastigheter och andra realtillgångar är väl sådant som teoretiskt anses vara hyfsat inflationssäkra tillgångar?
Dvs. värdet på en fastighet förväntas öka i takt med att penningmängden ökar.
 
  • Gilla
karlbrutal och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Näe, fastigheter och andra realtillgångar är väl sådant som teoretiskt anses vara hyfsat inflationssäkra tillgångar?
De har sprungit i förväg jämfört med löneökningarna den här gången, det kommer att balansera sig. Det gör det alltid, det är tyvärr inte "different this time" =) Bieffekten ev inflationen är ju att räntorna går upp, det kommer göra att prisstegringen i fasta tillgångar kommer bromsas.
 
C
I InsidersUnited skrev:
De har sprungit i förväg jämfört med löneökningarna den här gången, det kommer att balansera sig. Det gör det alltid, det är tyvärr inte "different this time" =)
Det håller jag i och för sig med om till 100%. Verkligheten beter sig uppenbarligen inte som skolboken vill :rofl:
Det är väl det som är pudelns kärna i det här.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är väl det som är pudelns kärna i det här.
Japp, märkliga tider (y)
 
I InsidersUnited skrev:
Du har rätt, priserna på tillgångarna kommer inte krascha, det är värdet på fastigheter/tillgångar som kommer krascha...

När jag var liten och läste ekonomi så ledde alltid ökad pengamängd utan undantag till inflation, inflationen kommer göra att värdet på fastigheter kommer gå ner. Priset kommer vara detsamma men en banan kanske kostar 30 kr styck i butiken...Haha Då kommer en 10 miljoners villa inte så kännas så högt prisad.

Det roliga är att de med stora lån,(med bunden låg ränta) kommer vinna på detta när inflationen tar fart, löner/och priser kommer ju gå upp och därigenom kommer det kännas billigt att betala den gamla fasta räntan på bolånet...

För övrigt är det inflation som kommer rädda USA ur deras enorma statsskuld, det har det gjort innan och kommer även göra det denna gången.. Är därför FED inte är rädda för inflationen, motsatsen deflation skulle vara förödande för dem.
Under kriget och i synnerhet strax efter kriget då krigsskadeståndet skulle börja betalas med stram tidtabell och hot om invasion ifall betalningarna inte skedde i tid så tryckte Finland en del pengar utan täckning samtidigt som tyskarna hade avlönat sina soldater i norra Finland med falska finländska pengar. Det blev för mycket pengar i omlopp och inflationen galloperade.
Farfar och farmor blev av med sitt torparlån på det viset. Värdet på lånet som farfars föräldrar hade tagit då de friköpte torpet 1921 minskade radikalt så från slutet på 40-talet tills lånet var färdigbetalat omkring 1970 var det bara småpengar som gick i amorteringar. Så gott som alla andra torpare som hade friköpt och tagit 50-åriga friköpslån med statsgaranterad låg ränta gjorde samma goda affär. Folk som måste betala marknadsmässig ränta på sina lån gjorde ingen särskilt god affär för räntorna blev skyhöga.

Inflationen tog fart så pass att staten klippte pengarna. Staten tvångslånade halva värdet på alla pengar i landet. Alla sedlar klipptes på mitten och gällde för halva värdet. Det bromsade den galloperande inflationen och gav staten pengar så vi kunde undvika statsbankrutt men når tvångslånen sedan återbetalades till sitt nominella värde utan ränta hade ändå inflationen ätit upp det mesta av dem.
 
  • Gilla
Unikt namn och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Värdet på lånet som farfars föräldrar hade tagit då de friköpte torpet 1921 minskade radikalt så från slutet på 40-talet tills lånet var färdigbetalat omkring 1970 var det bara småpengar som gick i amorteringar. Så gott som alla andra torpare som hade friköpt och tagit 50-åriga friköpslån med statsgaranterad låg ränta gjorde samma goda affär.
Intressant, jag har läst för lite om vårt broderlands historia känner jag. Tack för ditt inlägg (y)(y)
 
I InsidersUnited skrev:
Du
När jag var liten och läste ekonomi så ledde alltid ökad pengamängd utan undantag till inflation, inflationen kommer göra att värdet på fastigheter kommer gå ner. Priset kommer vara detsamma men en banan kanske kostar 30 kr styck i butiken...Haha Då kommer en 10 miljoners villa inte så kännas så högt prisad.

Det roliga är att de med stora lån,(med bunden låg ränta) kommer vinna på detta när inflationen tar fart, löner/och priser kommer ju gå upp och därigenom kommer det kännas billigt att betala den gamla fasta räntan på bolånet...

För övrigt är det inflation som kommer rädda USA ur deras enorma statsskuld, det har det gjort innan och kommer även göra det denna gången.. Är därför FED inte är rädda för inflationen, motsatsen deflation skulle vara förödande för dem.
a) Verkligheten förändras, så också ekonomiska realiteter. Allt annat lika har du kanske en poäng, nu är vi dock långtifrån "allt annat lika" Fast egendom har i alla tider varit "inflationsskyddade" (pga att hyrorna följer inflationen) så råder dig att ta den kursen igen--- :)

b) Bundna räntor är i stort sett alltid losers, det kostar att försäkra sig. Kommer dagen om10-50 år att inflationen börjar bli ett problem har man gott om tid på sig... Sker näppe över natten/veckan/månaden...

c) När "räddade" inflationen USAs statsskuld senast? Exakt samma argument hade jag med folk kring sekelskiftet. Man oroade sig för USAs skenande statskuld och vi skulle få hyperinflation om några år.
Tror öht inte på hyperinflation, ivartfall inte under min levnadstid och min placeringshorisont sträcker sig inte längre än så...
 
P
I InsidersUnited skrev:
Det roliga är att de med stora lån,(med bunden låg ränta) kommer vinna på detta när inflationen tar fart, löner/och priser kommer ju gå upp och därigenom kommer det kännas billigt att betala den gamla fasta räntan på bolånet...
Det var precis det som hände på 1970- och 1980-talen.
 
P pmd skrev:
Det var precis det som hände på 1970- och 1980-talen.
PÅ 70*80 talet hade vi fast växelkurs som mål för penningpolitiken. (Fram til 1992)
Idag är det penningpolitiska målet ett helt annat , nämligen inflationsmål.
Därför blir din jmf totalt meningslös.
 
P
Motivera gärna varför hög inflation inte skulle äta upp ett bostadslån givet bunden ränta.
 
P pmd skrev:
Motivera gärna varför hög inflation inte skulle äta upp ett bostadslån givet bunden ränta.
Har jag inte sagt men det är ett teoretiskt och irrelevant spörsmål.
 
P
Jag förstår fortfarande inte din invändning i inlägg #161. Menar du att det inte kommer att bli hög inflation med dagens penningpolitik? Det har jag inte heller gjort någon förutsägelse om.
 
P pmd skrev:
Jag förstår fortfarande inte din invändning i inlägg #161. Menar du att det inte kommer att bli hög inflation med dagens penningpolitik? Det har jag inte heller gjort någon förutsägelse om.
Kanske vi missförstår varandra? Du gör påpekandet att skribentens scenario också skedde på70-80talet, med det jämförandet antog jag (felaktigt?) att du implicit menade att det kan komma igen, därav min invändning,,,
Varför annars göra jämförelsen?
Mellankrigstidens Tyskland blåste upp penningmängden enorm (minns jag som ung och filatelist undrade över valörer på 5 miljarder mark på tyska frimärken) Att idag mena att monetära operationer där centralbanker köper statsobligationer (quantitative easening) kommer ens leda till nåt i den riktningen menar jag är direkt fwl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.