Jag märkte att något inte stod rätt till idag när jag hade ritat ett meterlångt streck med aluminiumlinjalen. Det var ju böjt, såg jag till och med med ögonmått. Jag jämförde linjalen med en krysslaser och ... se själva, TRE mm diff på mitten! Det är ju helt absurt att de alls får sälja sånt här skräp. Visst, man får vad man betalar för men den här kostade ändå 150 kr, jag skulle inte vilja ha betalt för att äga den.

Det förklarar också många misslyckade projekt här hemma när det bara inte har stämt, hur noga jag än har mätt och mätt om. Och nu har den förstört några ganska dyra melaminskivor.

Åker till K Bygg nu direkt och köper den dyraste linjalen de har. Stor varning!

EDIT: Ser nu att de bytt märke på den från Hard Head till Meec, men det är samma skit.
 
  • Aluminiumlinjal som jämförs med en krysslaser och visar en böjning på tre millimeter vid mätpunkten 50 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
  • Wow
-PC- och 28 till
  • Laddar…
Ytterligare en anledning att undvika jula.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 8 till
  • Laddar…
3mm böjning på på det hållet på ger ca 0.2mm mätfel på 1m. Dåligt med en linjal som böjt sig o funkar inte att märka ut raka streck med men den borde inte generera några större mätfel.
 
  • Gilla
Namnethär och 9 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
3mm böjning på på det hållet på ger ca 0.2mm mätfel på 1m. Dåligt med en linjal som böjt sig o funkar inte att märka ut raka streck med men den borde inte generera några större mätfel.
Hur menar du nu?
Visar inte TS att det är 3mm fel vid 50cm
Om det hade varit 0,1mm vid 50cm hade jag nog också accepterat det.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur menar du nu?
Visar inte TS att det är 3mm fel vid 50cm
Om det hade varit 0,1mm vid 50cm hade jag nog också accepterat det.
Jag menar att om man mäter längd så spelar 3mm böjning av linjalen på 1m längd väldigt liten roll.

Jag skulle inte använda en 1m linjal för att dra raka streck, linjaler är sällan helt raka på det hållet och det finns bättre verktyg för det ändamålet.
 
  • Gilla
MrWIB och 18 till
  • Laddar…
Mats-S
Ola C Ola C skrev:
det finns bättre verktyg för det ändamålet
Vad sägs om synvinkeln, mycket underskattat verktyg 🤔😉
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 20 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag menar att om man mäter längd så spelar 3mm böjning av linjalen på 1m längd väldigt liten roll.

Jag skulle inte använda en 1m linjal för att dra raka streck, linjaler är sällan helt raka på det hållet och det finns bättre verktyg för det ändamålet.
Absolut, som mätinstrument är det absolut dugligt!
Men det är ju rätt vanligt att använda linjaler för att dra raka streck med, även om det finns alternativ. Så en linjal som inte går att använda för det ändamålet men ändå marknadsförs som linjal och inte någon form av mätsticka skulle jag anse att det är berättigat att utfärda en varning för.
 
  • Gilla
Allman och 25 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av de billiga märkena är att vi som kunder får göra kvalitetskontrollen. Det går att hitta en extremt rak linjal eller vinkelhake som är 90,00 grader på t.ex biltema, men du behöver kanske kontrollera alla de har i lager först...

För att vara lite säkrare på vad du köper passar de här två standarderna bra:
DIN 866 = Anger toleranser för längdmått
DIN 874 = Motsvarande för rätskivor
https://www.diesella.se/kundservice/tekniske-data
 
  • Gilla
Joakim654 och 12 till
  • Laddar…
D
Ett annat sätt än lasern är att dra ett streck, snurra runt "linjalen" ett halvt och dra ett till.

F.ö. är jag nöjd med mina linjaler från Hultafors, dom två andra sorterna är inget vidare..en från Slöjddetaljer och en tüsk.
 
  • Gilla
  • Älska
cbrolin och 7 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ett annat sätt än lasern är att dra ett streck, snurra runt "linjalen" ett halvt och dra ett till.

F.ö. är jag nöjd med mina linjaler från Hultafors, dom två andra sorterna är inget vidare..en från Slöjddetaljer och en tüsk.
Generellt är det ett bra sätt att bli av med fel, men i detta fall kommer ju TS ha ritat en elips på 6mm... :)
 
  • Haha
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
D
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Generellt är det ett bra sätt att bli av med fel, men i detta fall kommer ju TS ha ritat en elips på 6mm... :)
Precis! Som visar att linjalen är oduglig.
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 7 till
  • Laddar…
Jag begriper inte riktigt hur bilden är tagen. Tar laserstrålen plötsligt slut vid 45 cm? Och laserstrålen verkar ju gå parallelt med linjalen i alla fall inom bilden. Hur ser du 3 mm avvikelse?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roffe_riff och 11 till
  • Laddar…
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag begriper inte riktigt hur bilden är tagen. Tar laserstrålen plötsligt slut vid 45 cm? Och laserstrålen verkar ju gå parallelt med linjalen i alla fall inom bilden. Hur ser du 3 mm avvikelse?
Lasern träffar linjalens ändar. Att den tar slut är mest troligt skugga, kanske för att bilden ska tas.
 
  • Gilla
HansomeHanson och 1 till
  • Laddar…
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag begriper inte riktigt hur bilden är tagen. Tar laserstrålen plötsligt slut vid 45 cm? Och laserstrålen verkar ju gå parallelt med linjalen i alla fall inom bilden. Hur ser du 3 mm avvikelse?
Båda ändarna på linjalen är på laser linjen medans i mitten är det du ser på bilden alltså det som linjalen bågnar..
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag begriper inte riktigt hur bilden är tagen. Tar laserstrålen plötsligt slut vid 45 cm? Och laserstrålen verkar ju gå parallelt med linjalen i alla fall inom bilden. Hur ser du 3 mm avvikelse?
Exakt vad jag tänkte när jag såg bilden. Är det någon slags Star Wars lasersvärd som använts? De där som slutar ca 60 cm från laserkällan...
 
  • Gilla
  • Älska
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.