Söker enklaste och billigaste lösningen att bygga en carport med så få stolpar som möjligt invändigt.
Funderar på 15 m bred och 7-8 m djup samt självbärande plåt. Snözon är 2,5-3,0b. Pulpettak lutande bakåt.

Någon som gjort något liknande eller har förslag på lösningar?

Nåt i stil med detta tänker jag mig:
2012-11-08 14-27-16.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den stora utmaningen lät bli sidostabiliteten

Ritningen var ju väldigt förenklad förstås. Ja, fler stolpar vid ytterkanterna och ev. väggar skulle ju inte vara ivägen, så stabilitet går nog lösa. Det var invändigt jag ville undvika för många stolpar.

Skulle det funka med takstolar (fackverk) och bli billigare?

Vilken sida ska vara öppen?

Fackverkstakstolar på 8 meter är inget poblem.
Men du kommer att behöva duktigt stora balkar för att fixa 9 meters spannen

larsbj:
Sidan med 15 m bredd, 9 + 6 m ska vara öppen. 6 m öppningen skall kunna bli garage med port i framtiden.

Mats:
Får bli en eller två stolpar till då, i 9 m öppningen. Huvudsaken man klarar sig utan invändigt för bildörrar etc.

Hur många takstolar behövs och vilken takplåt bör bli mest ekonomisk tro?

Redigerat:
Sätter du en stolpe så kommer du ned på 4.5 meter. Moelven har dimensioneringsprogram på sin hemsida för limträbalk så där kan du få svar på vilka balkar du behöver vid olika avstånd mellan stolparna.
Takstolar bör man sätta på CC 120 cm så ska vi ta 15 meter så blir det 14 st. med de två sista med 60 cm avstånd.

Sätter du takstolar så kan du ju sen köra med en enklare självbärande plåt eller så sätter du 45X70 som läkt plus vanlig trp20 plåt

• Gilla
Alsboy
  • Laddar…
Något sånt här då...
images

hej är i färd med lika projekt som du var för en tid sen,kom du någon vart med projektet?

• Gilla
CK’s
  • Laddar…
Nej, tyvärr. Har inte blivit något bygge ännu. Det är skjutit på framtiden, men ska helt klart bli av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.