Q
Nu blev en av dem avstängda från Facebook, de i de det gänget blev väldigt kränkta nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Jag har många gånger blivit kallad för och avfärdad som "nättroll" helt enkelt för att jag har erfarenheter som inte passar in i höger-marknadsliberala-överklass-människors världsbild. Dessutom har jag inte tillräckligt mycket folkvett för att skämmas för de erfarenheterna och skaffa mig de obligatoriska mindervärdeskomplexen. I stället bygger jag åsikter och ställningstaganden på erfarenheterna och lägger fram dem i syfte att ingen annan hederlig medborgare skall behöva drabbas av samma sak. Så får man inte göra:devilish:

Ungefär som då ett fåtal överlevande Kirunasvenskar lyckades återvända till Norrbotten från Sovjet och berättade sanningen om hur det vara att leva i det föregivna arbetarparadiset...... och blev trakasserade av hela den lokala arbetarrörelsen som inte tålde höra sanningen.

Det finns alltså goda skäl att tänka noga efter vem man kallar för "nättroll".


Å andra sidan är jag förundrad av hur mycket rena dumheter som skrivs på internet. Jag bojkottar Facebook av ideologiska skäl men man ser ju de här dumheterna överallt. Till exempel i kommentarsfältet på youtube och i olika mediers kommentarsfält.
Rena idiotierna. Inlägg från uppenbara totaliodioter som råskäller på vad som helst. Ofta ser man på inläggen att idioten i fråga överhuvudtaget inte har fattat vad det handlar om. Till exempel amerikaner som råskäller för att tyska eller svenska dokumentärer inte sänds på engelska. Till exempel finnar som råskäller på att två expediter i en butik i Vasa stod och talade svenska sinsemellan..... för att sedan betjäna på fullt begriplig finska. Till exempel kommunister som mekaniskt råskäller på allt som luktar demokrati och medborgerliga rättigheter...... och högeraktivister som råskäller på exakt samma sak.
Förmodligen finns det människor som har som hobby att dumskälla på allt och alla...... i vissa fall undrar man om de får betalt av någon obskyr organisation för att försöka tysta ned och trakassera andra för inläggen ser så massproducerade ut. Klippa och klistra förmodligen.
 
  • Gilla
Rappala och 5 till
  • Laddar…
R
H heimlaga skrev:
Jag har många gånger blivit kallad för och avfärdad som "nättroll" helt enkelt för att jag har erfarenheter som inte passar in i höger-marknadsliberala-överklass-människors världsbild. Dessutom har jag inte tillräckligt mycket folkvett för att skämmas för de erfarenheterna och skaffa mig de obligatoriska mindervärdeskomplexen. I stället bygger jag åsikter och ställningstaganden på erfarenheterna och lägger fram dem i syfte att ingen annan hederlig medborgare skall behöva drabbas av samma sak. Så får man inte göra:devilish:

Ungefär som då ett fåtal överlevande Kirunasvenskar lyckades återvända till Norrbotten från Sovjet och berättade sanningen om hur det vara att leva i det föregivna arbetarparadiset...... och blev trakasserade av hela den lokala arbetarrörelsen som inte tålde höra sanningen.

Det finns alltså goda skäl att tänka noga efter vem man kallar för "nättroll".


Å andra sidan är jag förundrad av hur mycket rena dumheter som skrivs på internet. Jag bojkottar Facebook av ideologiska skäl men man ser ju de här dumheterna överallt. Till exempel i kommentarsfältet på youtube och i olika mediers kommentarsfält.
Rena idiotierna. Inlägg från uppenbara totaliodioter som råskäller på vad som helst. Ofta ser man på inläggen att idioten i fråga överhuvudtaget inte har fattat vad det handlar om. Till exempel amerikaner som råskäller för att tyska eller svenska dokumentärer inte sänds på engelska. Till exempel finnar som råskäller på att två expediter i en butik i Vasa stod och talade svenska sinsemellan..... för att sedan betjäna på fullt begriplig finska. Till exempel kommunister som mekaniskt råskäller på allt som luktar demokrati och medborgerliga rättigheter...... och högeraktivister som råskäller på exakt samma sak.
Förmodligen finns det människor som har som hobby att dumskälla på allt och alla...... i vissa fall undrar man om de får betalt av någon obskyr organisation för att försöka tysta ned och trakassera andra för inläggen ser så massproducerade ut. Klippa och klistra förmodligen.
Det kunde varit värre, dvs. att alla får hålla käft. Fick en flashback i förrgår när dokumentären om Akelius visades. Inslaget från studie S från 70 talet gav mig kalla kårar.
Gäller att hålla vänsterkrafterna stången eftersom deras drömsamhälle aldrig har fungerat eller kommer att fungera. Historien förskräcker.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
R
Q jope84 skrev:
Jag gick en manshatsföreläsning på jobbet, där de berättade att allt ont i samhället beror på män, men Previa var också där och pratade om de där med trakasserier och kränkande särbehandling.

Det verkar väldigt individuellt vad som räknas med kränkt, handlar väl mest hur den personen mår efter den blivit behandlad på ett vist sätt .finns alltså ingen riktig definition .
Jag blir kränkt när någon kör om mig på motorvägen, bara att bita i o köra vidare.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
R
Ingen som har funderat på om det finns folk som tar sig själva på för stort allvar.

Alla kan ju inte ha en Sara Danius klänning.
 
Vi har, som konstaterats tidigare i tråden, tyvärr inte en enhetlig definition på "troll".
Wikipedias liknar min egen; att det är själva uppståndelsen och irritationen i sig som är själva sporten för ett troll. (Inte att dela starkt avvikande åsikter i sakfrågor eller att rentav mobba)
Distinktionerna är viktiga, för dessa olika kategorier ska bemötas på helt olika sätt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
 
5
Förstår inte riktigt problemet? Det är en grupp på Facebook eller nåt annat forum? Forumet har väl regler, annars är det väl dags att införa det.
Sköter man sig inte så åker man ut.
Liknelsen kan göra vid ett krogbesök, beter du dig illa, är för full etc så åker du ut. Gör du nåt olagligt så kommer polisen.
 
hsd
Tyvärr finns det en del småtroll här på Byggahus, det gör ofta att jag inte svarat för att slippa trollen
 
optimum
Troll är söta små varelser och ska hålla sig till skogen och ge katten i att var på fina forumet Byggahus.

Annars riskerar vi alla underbara personer med bred kompetens här lämnar forumet.

Detta är enligt min åsikt ett av de bästa forumen med massa intressant att läsa och ibland kunna bidraga till.
Så många underbara projekt att inspireras av. Så snälla troll, återvänd till skogen där ni hör hemma.
 
Q jope84 skrev:
Jag gick en manshatsföreläsning på jobbet, där de berättade att allt ont i samhället beror på män, men Previa var också där och pratade om de där med trakasserier och kränkande särbehandling.

Det verkar väldigt individuellt vad som räknas med kränkt, handlar väl mest hur den personen mår efter den blivit behandlad på ett vist sätt .finns alltså ingen riktig definition .
Antar att du har en offentlig anställning ? Kan ju inte finnas någon privat arbetsgivare som låter sina anställda gå en "manshatarkurs"?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Q
N Noseone skrev:
Antar att du har en offentlig anställning ? Kan ju inte finnas någon privat arbetsgivare som låter sina anställda gå en "manshatarkurs"?
Jobbar åt ett byggföretag, men jobbar mest åt stat och kommun.

Vi har sånna här dagar med några års mellanrum där vi får info om företagets värdegrund.
Var en föreläsare om matchokultur, men handlade mest om att klanka ned på män.
 
  • Wow
Noseone
  • Laddar…
Ingen lösning på ditt problem, men jag undviker och avslutar deltagande där för mig ej acceptabla påhopp görs vilket även gäller värderingar/språkbruk, samt att ev. moderator anser att det är Ok att göra det.
Det är ju ingen rättighet jag har att kunna delta på mina egna villkor.
Har även gjort det i trådar här på forumet när påhopp gjorts och moderator anser att det är ok, t.ex. att kalla person för "idiot" som acceptabelt.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Staffans2000
Q jope84 skrev:
Detta handlar om att en hjärnskadad tjej skrev ett lite lustigt inlägg.

Mamman och en moster bad folk va lite förstående med att hon skiver konstiga inlägg ibland pga hjänskadan .

I den tråden drar de där idioterna igång och börjar skriva dumma saker .

Sen håller de allmänt på och drygar sig i de flesta inläggen som skrivs.
Det blir lite förvirrande här. Är det mamman och mostern som är "idioterna", har den hjärnskadade problem, men om det istället är några utomstående är det bara att skicka Facebook åt skogen, så är problemet löst. Kan inte vara enklare!

Angående lättkränkhet finns det en blankett att fylla i. Den administreras av
en Byggahusmedlem.

Staffan
 
Q jope84 skrev:
Hej irriterar mig fruktansvärt mycket på några som håller på och klankar ner och nedvärderar i en Facebook grupp för en stad.
Det hjälper inte när någon säger emot dem utan de triggas mer av de.

Hur kan man få stop på dem?

Vet var vissa av dem jobbar så funderar på om man skall maila arbetsgivaren, är de en bra idé?
Om dom dummar sig kan man inte göra så mycket
Men ljuger dom och far med missinformation ang privatpersoner så kallas det för förtal och det kan man anmäla dom för
 
Serre Serre skrev:
Om dom dummar sig kan man inte göra så mycket
Men ljuger dom och far med missinformation ang privatpersoner så kallas det för förtal och det kan man anmäla dom för
Du har nog missuppfattat bad förtal är. Det behöver varken vara lögner eller missinformation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.