Q
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Alla har rätt till sin åsikt i en demokrati så länge det inte anses brottsligt, flytta till Kina eller Vitryssland om du motsätter dig denna möjlighet.
Nu blandar du ihop sakerna lite väll?
Alla har rätt till sin åsikt ja, men du får inte klanka ner någon så den tar illa vid sig.

Du får tycka någon är ful och dum ihuvudet , men säger du det till den personen kan den bli kränkt och då kan det va ett brott.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Alla har rätt till sin åsikt i en demokrati så länge det inte anses brottsligt
Fast åsikten får inte nödvändigtvis framföras i vilket forum som helst. Här ska vi till exempel diskutera "ämnen som rör bygge och renovering, inget annat". Det har forumägaren bestämt och det är dennes rätt.

Att sen reglerna tolkas ganska liberalt är en annan sak men skulle någon sätta igång med politisk propaganda här skulle nog denne få "smisk på fingrarna" tämligen omgående.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Nu blandar du ihop sakerna lite väll?
Alla har rätt till sin åsikt ja, men du får inte klanka ner någon så den tar illa vid sig.

Du får tycka någon är ful och dum ihuvudet , men säger du det till den personen kan den bli kränkt och då kan det va ett brott.
Det var inte vad du skrev i din beskrivning, du skrev att det var en grupp för en stad och att personer skrev nedvärderande saker. Med din text syftade du på staden.

Men som jag skriver är det inte okej om det anses brottsligt. Så förslagsvis bör du förtydliga med ett exempel.

Men att önska sträng moderering är inte lösningen, detta inskränker i människors frihet och i längden blir det ett mycket tråkigt samhälle. Bättre att argumentera för sin åsikt.
 
Q jope84 skrev:
Nu blandar du ihop sakerna lite väll?
Alla har rätt till sin åsikt ja, men du får inte klanka ner någon så den tar illa vid sig.

Du får tycka någon är ful och dum ihuvudet , men säger du det till den personen kan den bli kränkt och då kan det va ett brott.
Är det verkligen ett brott bara för att någon känner sig kränkt?
Mitt tips är i vilket fall att du skapar en egen grupp och bjuder in de som sköter sig. I den kan du ha egna regler kring hur man beter sig och administrera detta som du tycker. Om du ser någon mobbas på nätet så kan du ju fråga den personen om han/hon också upplever det så och om han/hon vill ha någon hjälp med detta.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast åsikten får inte nödvändigtvis framföras i vilket forum som helst. Här ska vi till exempel diskutera "ämnen som rör bygge och renovering, inget annat". Det har forumägaren bestämt och det är dennes rätt.

Att sen reglerna tolkas ganska liberalt är en annan sak men skulle någon sätta igång med politisk propaganda här skulle nog denne få "smisk på fingrarna" tämligen omgående.
Politik är starkt knutet till t.ex. bygglovsprocessen. Jag ser flera möjligheter kring en diskussion kring politik och byggprocessen och där kommer olika politiska förespråkare göra sin röst hörd.
 
Q
Pytt Pytt skrev:
Är det verkligen ett brott bara för att någon känner sig kränkt?
Mitt tips är i vilket fall att du skapar en egen grupp och bjuder in de som sköter sig. I den kan du ha egna regler kring hur man beter sig och administrera detta som du tycker. Om du ser någon mobbas på nätet så kan du ju fråga den personen om han/hon också upplever det så och om han/hon vill ha någon hjälp med detta.

Detta handlar om att en hjärnskadad tjej skrev ett lite lustigt inlägg.

Mamman och en moster bad folk va lite förstående med att hon skiver konstiga inlägg ibland pga hjänskadan .

I den tråden drar de där idioterna igång och börjar skriva dumma saker .

Sen håller de allmänt på och drygar sig i de flesta inläggen som skrivs.
 
  • Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Detta handlar om att en hjärnskadad tjej skrev ett lite lustigt inlägg.

Mamman och en moster bad folk va lite förstående med att hon skiver konstiga inlägg ibland pga hjänskadan .

I den tråden drar de där idioterna igång och börjar skriva dumma saker .

Sen håller de allmänt på och drygar sig i de flesta inläggen som skrivs.
Ja det är ju inte så snällt, men jag har svårt att se vad du ska göra åt det ifall Facebookgruppens administratörer godkänner det.

Det är ju frivilligt att hålla till i en Facebookgrupp, du kan ju skapa en egen grupp som du kan moderera?
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Q
M Maledictus skrev:
Ja det är ju inte så snällt, men jag har svårt att se vad du ska göra åt det ifall Facebookgruppens administratörer godkänner det.

Det är ju frivilligt att hålla till i en Facebookgrupp, du kan ju skapa en egen grupp som du kan moderera?

Jag är inte intressserad av egen grupp , är inte särskilt engagerad i gruppen utan är mest med för att hänga med i vad som händer i stan.

Har anmält ett gäng inlägg till Facebook iallafall och är något eller några som jag inte fått tillbaka om att de inte strider mot reglerna.

Sen skall jag nog ta och prata med han som jobbar på ungarnas skola när jag ser honom.
 
Q jope84 skrev:
Handlar inte om att man inte får tycka annorlunda , utan att man skall va normalt funtad och inte mobba och bete sig illa.
Där har du fel. Gång på gång blir folk kallade troll För att dom har en annan syn. Fast man lägger upp ren fakta med källhänvisningar så lika väl blir man kallad troll. Debatten är så jäkla sne-driven så det inte är sant.
 
  • Gilla
Treaser2 och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Där har du fel. Gång på gång blir folk kallade troll För att dom har en annan syn. Fast man lägger upp ren fakta med källhänvisningar så lika väl blir man kallad troll. Debatten är så jäkla sne-driven så det inte är sant.
Ordet "troll" har blivit ett så stort begrepp idag. Det inbegriper ju både vanliga meningsmotståndare, personer med konservativa politiska åsikter, mobbare och rena näthatare. Det har blivit ett ganska urvattnat begrepp tycker jag.
 
M Maledictus skrev:
Ordet "troll" har blivit ett så stort begrepp idag. Det inbegriper ju både vanliga meningsmotståndare, personer med konservativa politiska åsikter, mobbare och rena näthatare. Det har blivit ett ganska urvattnat begrepp tycker jag.
Som ordet rasism.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Som ordet rasism.
Ja, eller "kränkt". Slänger man starka ord omkring sig och använder de för att beskriva banala saker tappar de sin styrka att beskriva verkliga problem.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ordet "Kränkt" har judessutom plötsligt fått en helt annan betydelse än den traditionella.
Enligt ordets ursprungliga betydelse kan en människa inte bli kränkt, däremot människans integritet, frihet eller rättighet.

Det verkar som att ordet har blivit synonymt med förolämpad.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Samma gäller för ordet "kaos" I min värld betyder det ett extremt läge där allt är upp och ner och inget längre fungerar, men nu slänger sig politiker med detta ord när vissa processer inte går som dom vill.
 
Q
G gaidin skrev:
Ordet "Kränkt" har judessutom plötsligt fått en helt annan betydelse än den traditionella.
Enligt ordets ursprungliga betydelse kan en människa inte bli kränkt, däremot människans integritet, frihet eller rättighet.

Det verkar som att ordet har blivit synonymt med förolämpad.
Jag gick en manshatsföreläsning på jobbet, där de berättade att allt ont i samhället beror på män, men Previa var också där och pratade om de där med trakasserier och kränkande särbehandling.

Det verkar väldigt individuellt vad som räknas med kränkt, handlar väl mest hur den personen mår efter den blivit behandlad på ett vist sätt .finns alltså ingen riktig definition .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.