Claes Sörmland
K Kvackatore skrev:
Bara för att det påvisas att grodor och fladdermöss finns (eller för den delen andra fridlysta djur) innebär inte per automatik att planen inte kan genomföras. Det som kan ske är att den beläggs med restriktioner. T.ex. infångande och omplacering eller att genomförande inte får ske under fortplantning.

Volvo fick ju erfara detta när de skulle bygga batterifabrik i Göteborg. De flyttade över 10,000 salamandrar, sedan var de inte snabba med att börja bygga och fylla igen dammarna igen så hör och häpna salamandrarna flyttade tillbaka (eller mer troligt, de hade missat att flytta många) så de fick börja om från början.

[länk]
Fast det är ju ingen detaljplanefråga tänker jag. Det är ju en fråga för miljöbalken.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vet man om dessa planregleringar hjälper eller är det mest teorier att de kan hjälpa?
Eftersom man ofta inte har en aning om det finns vissa rödlistade djur eller inte skulle jag tro att det är allmänt godhetstyckande som styr. Med bara ett par–tre procent hårdgjord mark i Sverige är kunskapen om habitatnormalt bara något man har hyfsad koll på där det finns ekologer i lågskor – alltså de som hittar de fridlysta lokalt, och normalt i lättillgänglig bebyggelsenära natur, som @mikethebik var inne på.

Det är en tråkig myndighetsmisstroende inställning jag har, jag vet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast det är ju ingen detaljplanefråga tänker jag. Det är ju en fråga för miljöbalken.
Inventeringen sker ju när detaljplanen utformas och planen för hur man skall hantera det görs ihop med Länsstyrelsen som har miljöbalken att rätta sig efter. Det var ju just det som kommunen i fråga hade missat i ditt ursprungliga inlägg. Hade de gjort en och utformat en plan för fladdermössen hade den troligtvis inte avslagits av MÖD.

Sen förstår jag kommunernas problematik här, finns ju tyvärr inget "pricktest" att göra utan det blir ganska godtyckligt vilka arter man skall leta efter (om man letar), de flesta detaljplaner har säkert någon växt eller djur som enbart urinvånarna känner till (och kan överklaga). Denna domen gör ju dock att det lönar sig att inte informera kommunen om förekomst utan hålla inne med det till överklagan för att köpa sig tid och hoppas det skall gå i långbänk så eventuella exploatörer tröttnar.
 
D Dilato skrev:
Särskilt tillstånd från Länsstyrelsen krävs för att fånga in eller flytta fladdermöss vid till exempel husrenovering.
Om man inte frågar länsstyrelsen så vet man inte och kan flytta dem ändå.
Jag vet folk som har flyttat fladdermöss för det stank skit där de hängde.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
ja lite rejälare belysning som såklart glömms påslagen löser problemet och dörren eller vindsluckan öppen och fri tillgång för områdets katter löser snabbt och effektivt utflyttning av samtliga icke välkommna gäster från vinden..

Självklart är allt en ren "olyckshändelse"

Personligen anser jag iaf att mitt hus är min egendom och jag bestämmer vilka som bor där oavsett hur många miljömuppar som rödlistar och fridlyser allt möjligt

Snart får man väl inte byta tak för det kan finnas fågelbon eller getingar vilka självklart enligt vissa har större rätt till huset än ägaren..

Men absolut visst intresse finns i hur nån art kan stoppa och fördyra det mesta iaf så länge det drabbar det skattebetalare eller nån som vill bygga om till eller förändra nåt. Men nånstans börjar det gå till överdrift och miljö och djur osv tillåts ibland gå före allt sunt förnuft..

Tyvärr leder ju alla såna här saker till att folk till slut tröttnar på allt strul så fort man ska göra nåt och istället ser till att lösa problemet och hur många tak på vindar tror vi inte rivs och plöstligt får nån syn på en fladdermus. gissa om folk kommer börja blunda och titta bort
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Det finns säkert en okunnighet men det finns också en stor osäkerhet hos Länsstyrelsen där de hellre fäller en plan än friar för att ”inte riskera något”.

Det är rätt stor risk och en rättsosäkerhet när humöret på handläggaren på Länsstyrelsen avgör om man får igenom sina projekt eller inte.
I alla bedömningar som görs utifrån Miljöbalken är det försiktighetsprincipen som gäller.
 
Hur är det med takbyte om det häckar tornseglare under? Inte under sommaren eller?
 
O
S Sigge1960 skrev:
I alla bedömningar som görs utifrån Miljöbalken är det försiktighetsprincipen som gäller.
Jag vet! Det är otroligt problematiskt för det gör att Länsstyrelsen i tex Västra götaland kan ge godkänt på exakt samma utredning som Skåne ger avslag på.

Som sagt, när det trattas ner till enskilda anställdas dagsform om ett företag ska få göra en stor etablering, Trafikverket bygga en järnväg eller kommunen ska möjliggöra 1000-tals bostäder. Då tycker jag vi har ett problem.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
MÖD har funnit att en detaljplan kan stoppas (beslutet upphävas) p g a att det finns fladdermöss i området och kommunen inte har gjort utredningar kring skyddet av dessa:

[bild]

[länk]

Fladdermusvapnet är laddat. Detta lär gälla en väldig massa områden där detaljplaner antas.
Kommunen får bygga ett slott på sin mark där de kan bo. Case closed.
 
Hej
Om man fabulerar lite om att det bor fladdermöss bakom ett dörrfoder.
Fabeln säger även att det skall byggas ett skärmtak och en balkong utanför altandörren.
Så hur flyttar man fladdermössen rent hypotetiskt?
Är det möjligt att bygga ett fladdermusbo enligt ritning från nätet och vips flyttar de från det hypotetiska dörrfodret?
Bygga 2 fladdermusbon och sätta upp i skuggan på huset och hypotetiskt bryta loss lite av dörrfodret under några veckor.

För övrigt älskar jag mina fladdermöss och skall köpa fjärilsbuskar till alla fjärilar som de sen kan äta :)

/Workingclasshero
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Personligen anser jag iaf att mitt hus är min egendom och jag bestämmer vilka som bor där oavsett hur många miljömuppar som rödlistar och fridlyser allt möjligt
Ibland så kan man ha nytta av miljömuppar och liknande, jag lyckades att stoppa ett bygge av några vindkraftverk där jag bodde tidigare pga det skulle anläggas en våtmark i området vilket gjorde att Länsstyrelsen krävde nya undersökningar av det kommunägda elbolaget och PEAB.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vill även tipsa om, skalbaggar , hackspettar och fridlysta växter som man kan dra upp om det ska till nya byggen eller DP. Gäller även som medel att försöka stoppa avverkningar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vill även tipsa om, skalbaggar , hackspettar och fridlysta växter som man kan dra upp om det ska till nya byggen eller DP. Gäller även som medel att försöka stoppa avverkningar.
Just precis det som jag skrev längre upp i tråden om mupparna i den lilla dalabyn som organiserat och systematiskt gör just det.
Snart kanske skogsägarna gör något för att komma åt ohy hm, problemen...

Själv är jag väldigt förtjust i mina inneboende tornseglare som jag anstränger mig att skydda och har tillverkat ett antal tornseglarbon för att efterlikna den miljö ovanpå hammarbandet där de gillar att boa.
Innan takomläggningen 2018 hade jag ett antal bon runt huset men tyvärr blev vissa ej återbesatta.
Nu börjar de dock lomma tillbaka igen och ingen är gladare än jag av att höra deras gälla skrik och fullständigt sanslösa flygskicklighet där det är millimeterpassning i hiskeligt höga hastigheter.

Jag är inte lika förtjust i ladusvalorna som mer är att betrakta som bajsmaskiner, men de hindrar jag från att kunna bygga inne i carprten med ett bärnät som hängs ner under deras byggperiod, då får de hitta andra ställen.

Jag tror nog att vi i de flesta fall kan samsas och ge allt levande möjlighet att få leva, där vi människor är problemet, inte djur, växter och insekter.
Skrivet av en människa som är en del av problemet på planeten.
 
  • Gilla
Achren57 och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem vill ha DP?! Bättre utan, färre bestämmelser och restriktioner på byggrätter, heja fladdermusen (latin: vagina mobile).
Dessutom äter fladdermöss en hel del flygande insekter på somrarna. De är nyttodjur! Jag har fladdermöss på min vind och det är jag glad över.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.