32 717 läst · 444 svar
33k läst
444 svar
Största scamen någonsin?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Sant. Men det blir ju lite av en definitionsfråga när det vi kanske istället bör kalla för "begränsad tillgång till el" leder till groteska elpriser som i sin tur leder till att tex företag inte har råd att driva sin ordinarie verksamhet eller satsa på utbyggnad. Jag anser att det bör kunna kallas elbrist i den betydelsen att det stundtals finns såpass lite el att det blir den enskilt största anledningen till en lång rad av privat- och samhällsekonomiska problem.R Rkarlsson skrev:
Vill veta om man ska jämföra korrekt vad det kostar att fixa en elbil och inte hybrid =)M maria01 skrev:
Sökte man snabbt så tappade de norska taxibilarna 15-20% på 20 000 mil.
Har du info om hur många bilar som fått byta batteri ? Hör bara folk snackar men ingen kan ge fakta med källhänvisning.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Nej jag menar att den som menar på att en fossilstånka skulle hålla nått bättre än en elbil har ju fel. Tack gode gud för att jag inte ägde de bilarna. Brorsan åkte tyvärr på niten att köpa en xc70 2005, värsta skrotet =) ett par sketna stötdämpare blev groteskt dyrt och drivlinan havererade.F fribygg skrev:
visa tror ju att batterier inte kan gå sönder och att batteriet håller i 30 år så är det inteR Rkarlsson skrev:
Ska vi räkna rent ekonomiskt i enbart tanka din bil så har det inte varit dyrare att tanka elbilen än dieselbilen sedan kriget började. Dyraste rörliga månaden sedan dess var i augusti, för oss i se4 med 20A låg snitter på 7,1 kr inkl allt.David Wallin skrev:Sant. Men det blir ju lite av en definitionsfråga när det vi kanske istället bör kalla för "begränsad tillgång till el" leder till groteska elpriser som i sin tur leder till att tex företag inte har råd att driva sin ordinarie verksamhet eller satsa på utbyggnad. Jag anser att det bör kunna kallas elbrist i den betydelsen att det stundtals finns såpass lite el att det blir den enskilt största anledningen till en lång rad av privat- och samhällsekonomiska problem.
Och de nya rönen som kommit i dagarna blev att elen kommer inte bli så dyr i vinter som de gått ut med. Det återstår såklart att se.
När elen går över 11 kr inkl allt så är det en annan sak.
Men elbrist kan vi inte prata om, bara ett i mitt tycke korkat upplägg.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Sant. Samtidigt bör man ju, förutom det rent privatekonomiska, även räkna in var elen som går åt till elbilarna hade kunnat göra nytta istället. Kanske till att kunna driva något av de tilltänkta elektriska stålverken på annat än utopiskt vis.R Rkarlsson skrev:Ska vi räkna rent ekonomiskt i enbart tanka din bil så har det inte varit dyrare att tanka elbilen än dieselbilen sedan kriget började. Dyraste rörliga månaden sedan dess var i augusti, för oss i se4 med 20A låg snitter på 7,1 kr inkl allt.
Och de nya rönen som kommit i dagarna blev att elen kommer inte bli så dyr i vinter som de gått ut med. Det återstår såklart att se.
När elen går över 11 kr inkl allt så är det en annan sak.
Men elbrist kan vi inte prata om, bara ett i mitt tycke korkat upplägg.
Husägare
· Östergötland
· 49 inlägg
En intressant fråga som jag behövde kika på. Du kan ta det lugnt, elbilarna påverkar knappt något för landets elförbrukning.David Wallin skrev:
https://alltomelbil.se/elbilen-ar-ingen-eltjuv-kraver-bara-03-av-sveriges-produktion/
Det finns andra hål man kan kolla över som drar multum med än en elbil som egentligen inte tillför något alls för oss =)David Wallin skrev:
Sedan jag fick min bil i juni så har jag till trots det legat på mindre förbrukning i hushållet plus elbil än 2021, det är ganska magiskt, så här är ingen bov på förbrukningen iallafall
Varför är det just den frågan som ska besvaras? Det kan ju lika gärna vara frågan ”Varför ska man ha en gammal ICE-bil och köra 1500 mil per år när man kan köra 800 mil per år med samma ICE-bil?”G guggen skrev:
Vi lever i en marknadsekonomi och då utvecklas ny teknik genom konsumtion av nya produkter och tjänster. Men visst hade det varit vettigt att lägga ner hela bilismen ur ett klimatperspektiv.
med det sagt så köra jag ett 2-4mil om dan med en id4 gtx.
Jag har haft diesel golf som jag kört i drygt 28000mil utan annat en service och bromsar fram och nog tror jag att en ID3 skulle fixa samma sträcka utan några större problem, lägre bränslekostnad och servicekostnad kan man ju hoppas på men kapital, försäkrings och däckskostnader kan bli väsentligt högre.R Rkarlsson skrev:
Dock känns en halvmille rätt mycket för en bil då jag hitills alltid valt att cascha mina fordon, en T-roc bensinare kan man ju få för en kvarts och nya billiga dugliga småbilar verkar det vara riktigt ont om nu.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 391 inlägg
Halmdocka. Det är med all sannolikhet mycket större risk att en avgasbil behöver skrotas för att dess drivlina havererar än att samma sak sker på en elbil. Så varför denna fixering vid det senare?M maria01 skrev:
Ja, saker kan gå sönder, men sannolikhet och kostnad måste vägas ihop. Att vara orolig för att något som kostar 100.000 kr men har en promilles risk att inträffa samtidigt som man bortser från något som skulle kosta 50.000 men ha en procents sannolikhet är närmast vidskepligt.