Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men jag äger och kör en VW ID4 om du undrar.
och kör ingen annan bil?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Anekdotisk bevisföring håller inte långt.
Har du några som helst data på hur lång livslängden på en elbil är jämfört med en "fossilbil"?
Eller är det bara en "magkänsla"?
har du det på en elbil?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Unikt namn
wildeside wildeside skrev:
El bil i all ära! Men hur ser kalkylen ut egentligen.
Kompisen och jag sitter och spånar lite över hans bilkostnader.
Inköp ny skrotbil varje år max 15000 som rullar ett år, 7 år 105000. En del bilar har han haft rullande i 3-4 år.
Försäkring 150kr/mån kostnad 7 år 12600kr
Skatt 1800kr/år 7 år 12600kr
Besiktning 0 kr köper besiktad bil.
Bensin 7 år 245000kr
Lite rep o service 7 år 14000kr
kostnad 7 år 389200kr
Månadskostnad 3244kr
Han skiter fullständigt i vilken bil han har för att ta sig från A till B.
Slipper tvätta och polera bilen och behöver inte va noga med vad och hur saker lastas in i bilen.

Köpa ny elbil
Kontantinsats 139000kr som han skulle behöva låna till kontantinsatsen 2120kr/mån 7 år 178080kr
Ägande kostnad 7795kr/mån 7 år 654780kr
Total kostnad utan laddning och däckförslitning och reparationer 9915kr/mån 7 år 832860 kr.
För att kunna ladda bilen behöver han höja huvudsäkring och montera ladd station, så det skulle ytterligare öka månadskostnaden.
Efter 7 år så kan jag tänka mej att värdet på en elbil är +/- 0kr

månadskostnaden på en elbil kan han inte bara avbryta(pausa) medans skrotbilen kan han bara ställa av eller skrota så upp hör kostnaden för den.
Kontentan av det hela är att han är inte speciellt motiverad att köpa en ny elbil
Eller så jämför man skrotbilen med en sån här
Vit Nissan Leaf elbil parkerad, försäljningsannons, prisnedsänkning, höstträd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bangan och 6 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
och kör ingen annan bil?
Nej, den räcker bra.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Oavsett bonus/malus tänker jag att ett litet problem vi har med elbilar i Sverige just nu är just den där detaljen "el"...
 
  • Gilla
Dan_karlsson och 3 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Oavsett bonus/malus tänker jag att ett litet problem vi har med elbilar i Sverige just nu är just den där detaljen "el"...
Och vilket problem är det?
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
har du det på en elbil?
Det var du som påstod att elbilar inte håller 20år, kan du backa upp detta med nått?

Fun fact: En bil blir i genomsnitt 16år gammal i sverige.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
dom pratar om 150 till 200 att byta batteri i en tesla i usa i sverige kommer det vara betydligt dyrare

tesla är väll en få el bilarna som en svensk barnfamilj får plats idag så det dom man får räkna på om 20 år

nissans beräknar att deras batteri håller 12 år
Vi är en barnfamilj. Vi har id3 och kupen är större än en i40 (som jag hade innan) Och bagaget sväljer utan problem pågens svenska sittvagn och ett par kassar på det eller väska om man föredrar det.
Sitter bra med 4 vuxna och en bakvänd stol.
Om man har fler barn så kan man säkerligen ta id4 eller de andra stora, ev6 osv.

Vi satt faktiskt sämre i i40 när vi var full bil, men där var klart större bagage. Tesla är långt ifrån ensamma om större bilar idag.

Det hade varit mer intressant och veta vad ett byte av batterier på en europeisk bil kostar, kanske någon här vet?
Alla amerikanska bilar är svindyra i reservdelar oavsett märke nästan =)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och vilket problem är det?
Du har säkert hört talas om att det i perioder numera råder elbrist i Sverige? Att folk i verkligheten tvingas flytta från sina hus för att de inte har råd att betala för uppvärmningen?
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var du som påstod att elbilar inte håller 20år, kan du backa upp detta med nått?

Fun fact: En bil blir i genomsnitt 16år gammal i sverige.
Enkel fakta av personlig erfarenhet.

Volvo v70 2006 höll i ca 22000 mil, sen var det ny växellåda.
Vw passat ecofuel 2012 höll exakt 19000 mil, sen var det helt ny motor och växellåda på den jag hade, kostade runt 70-100 tusen och den var 23 månader gammal. Multiplicera det med 9 bilar på samma tid trots tätare service än rekommenderat.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Du har säkert hört talas om att det i perioder numera råder elbrist i Sverige? Att folk i verkligheten tvingas flytta från sina hus för att de inte har råd att betala för uppvärmningen?
Men nä, elbrist har vi hittills inte haft. Men groteska priser stämmer. Var har elnätet stängts av pga det ?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vi är en barnfamilj. Vi har id3 och kupen är större än en i40 (som jag hade innan) Och bagaget sväljer utan problem pågens svenska sittvagn och ett par kassar på det eller väska om man föredrar det.
Sitter bra med 4 vuxna och en bakvänd stol.
Om man har fler barn så kan man säkerligen ta id4 eller de andra stora, ev6 osv.

Vi satt faktiskt sämre i i40 när vi var full bil, men där var klart större bagage. Tesla är långt ifrån ensamma om större bilar idag.

Det hade varit mer intressant och veta vad ett byte av batterier på en europeisk bil kostar, kanske någon här vet?
Alla amerikanska bilar är svindyra i reservdelar oavsett märke nästan =)
2 år sen var jag lite sugen på mercedes s400 hybrid det batteriet skulle kosta runt 200tusen att bytta
 
David Wallin David Wallin skrev:
Oavsett bonus/malus tänker jag att ett litet problem vi har med elbilar i Sverige just nu är just den där detaljen "el"...
Menar du tillgången på billig el?

Elbil i hop med egen solelproduktion lär lösa åtminstånde en del av problemen med att en stor del av solelproduktion en sker på delar av året då elbehovet i en normal villafastighet är rätt lågt. Nu i den mörka November natten lär inte de tidigare bidragen till varken solel eller elbilar öka tillgången på prisvärd el utan vi får förlita oss på fastbränsle eldning om och när elproduktionen fallerar eller blir orimligt dyr.

Låt oss hoppas att våra folkvalda kan göra en bred blocköverskridande energiöverenskommelse som gör ny baskraft i Sverige möjlig och lönsam utan statlig prisgaranti.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Eller så jämför man skrotbilen med en sån här
[bild]
Det där är riktigt billigt!
 
R Rkarlsson skrev:
Enkel fakta av personlig erfarenhet.

Volvo v70 2006 höll i ca 22000 mil, sen var det ny växellåda.
Menar du att hållbarheten på din gamla Volvos växellåda har nått med hållbarheten på elbilar att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.