31 659 läst · 444 svar
32k läst
444 svar
Största scamen någonsin?
Eller så jämför man skrotbilen med en sån härwildeside skrev:
El bil i all ära! Men hur ser kalkylen ut egentligen.
Kompisen och jag sitter och spånar lite över hans bilkostnader.
Inköp ny skrotbil varje år max 15000 som rullar ett år, 7 år 105000. En del bilar har han haft rullande i 3-4 år.
Försäkring 150kr/mån kostnad 7 år 12600kr
Skatt 1800kr/år 7 år 12600kr
Besiktning 0 kr köper besiktad bil.
Bensin 7 år 245000kr
Lite rep o service 7 år 14000kr
kostnad 7 år 389200kr
Månadskostnad 3244kr
Han skiter fullständigt i vilken bil han har för att ta sig från A till B.
Slipper tvätta och polera bilen och behöver inte va noga med vad och hur saker lastas in i bilen.
Köpa ny elbil
Kontantinsats 139000kr som han skulle behöva låna till kontantinsatsen 2120kr/mån 7 år 178080kr
Ägande kostnad 7795kr/mån 7 år 654780kr
Total kostnad utan laddning och däckförslitning och reparationer 9915kr/mån 7 år 832860 kr.
För att kunna ladda bilen behöver han höja huvudsäkring och montera ladd station, så det skulle ytterligare öka månadskostnaden.
Efter 7 år så kan jag tänka mej att värdet på en elbil är +/- 0kr
månadskostnaden på en elbil kan han inte bara avbryta(pausa) medans skrotbilen kan han bara ställa av eller skrota så upp hör kostnaden för den.
Kontentan av det hela är att han är inte speciellt motiverad att köpa en ny elbil
![Vit Nissan Leaf elbil parkerad, försäljningsannons, prisnedsänkning, höstträd i bakgrunden.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/636/636591-149278e6d958186fda096a0194a20692.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 17 550 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Oavsett bonus/malus tänker jag att ett litet problem vi har med elbilar i Sverige just nu är just den där detaljen "el"...
Allvetare
· Västra götaland
· 8 716 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 14 972 inlägg
Vi är en barnfamilj. Vi har id3 och kupen är större än en i40 (som jag hade innan) Och bagaget sväljer utan problem pågens svenska sittvagn och ett par kassar på det eller väska om man föredrar det.M maria01 skrev:
Sitter bra med 4 vuxna och en bakvänd stol.
Om man har fler barn så kan man säkerligen ta id4 eller de andra stora, ev6 osv.
Vi satt faktiskt sämre i i40 när vi var full bil, men där var klart större bagage. Tesla är långt ifrån ensamma om större bilar idag.
Det hade varit mer intressant och veta vad ett byte av batterier på en europeisk bil kostar, kanske någon här vet?
Alla amerikanska bilar är svindyra i reservdelar oavsett märke nästan =)
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Enkel fakta av personlig erfarenhet.13th Marine skrev:
Volvo v70 2006 höll i ca 22000 mil, sen var det ny växellåda.
Vw passat ecofuel 2012 höll exakt 19000 mil, sen var det helt ny motor och växellåda på den jag hade, kostade runt 70-100 tusen och den var 23 månader gammal. Multiplicera det med 9 bilar på samma tid trots tätare service än rekommenderat.
Men nä, elbrist har vi hittills inte haft. Men groteska priser stämmer. Var har elnätet stängts av pga det ?David Wallin skrev:
2 år sen var jag lite sugen på mercedes s400 hybrid det batteriet skulle kosta runt 200tusen att byttaR Rkarlsson skrev:Vi är en barnfamilj. Vi har id3 och kupen är större än en i40 (som jag hade innan) Och bagaget sväljer utan problem pågens svenska sittvagn och ett par kassar på det eller väska om man föredrar det.
Sitter bra med 4 vuxna och en bakvänd stol.
Om man har fler barn så kan man säkerligen ta id4 eller de andra stora, ev6 osv.
Vi satt faktiskt sämre i i40 när vi var full bil, men där var klart större bagage. Tesla är långt ifrån ensamma om större bilar idag.
Det hade varit mer intressant och veta vad ett byte av batterier på en europeisk bil kostar, kanske någon här vet?
Alla amerikanska bilar är svindyra i reservdelar oavsett märke nästan =)
Menar du tillgången på billig el?David Wallin skrev:
Elbil i hop med egen solelproduktion lär lösa åtminstånde en del av problemen med att en stor del av solelproduktion en sker på delar av året då elbehovet i en normal villafastighet är rätt lågt. Nu i den mörka November natten lär inte de tidigare bidragen till varken solel eller elbilar öka tillgången på prisvärd el utan vi får förlita oss på fastbränsle eldning om och när elproduktionen fallerar eller blir orimligt dyr.
Låt oss hoppas att våra folkvalda kan göra en bred blocköverskridande energiöverenskommelse som gör ny baskraft i Sverige möjlig och lönsam utan statlig prisgaranti.