32 717 läst · 444 svar
33k läst
444 svar
Största scamen någonsin?
Oftast är det en uppsjö av el och databox problem med dagens (avgasbilar) innan motor, chassi eller drivlina ger upp.Nötegårdsgubben skrev:
Ska bli intressant hur länge elbilarna klarar av klimatet i norden.
Senaste så kallade skrotbilen han köpte för en vecka sen va en Peugeot 206 2008 1,6l 16000 mil utan rost all el fungerade, hel o ren på insidan med sommar och vinterdäck. besiktad tom 20231231 kostade 14500:-.Unikt namn skrev:
En viss prisskillnad och komfort är det ju men som sagt han är bara intresserad av att ta sej från A till B så billigt som möjligt.
För att det ska finnas begagnade elbilar så måste det säljas motsvarande mängd nya som efter ett tag blir begagnade till dom som inte har råd att köpa nytt.G guggen skrev:
Köper du en ny har du då i regel en nyare ICE bil att byta in, den skrotas inte.
Dvs dom som kör mycket och långt behöver en ny bil att lita på köper nytt och deras begagnade bil hamnar hos dom som inte vill eller har råd att köpa nytt och kanske inte heller kör så långt.
Går det ens att få tag på nytt? Finns ju bara dessa förbannade SUV:ar och crossovers, dessa förhatliga rullande soffor!13th Marine skrev:
Och oavsett vilken modell så kan de inte leverera på ett år! Kikade på VW Malmös hemsida och sökte på nya elbilar i lager, i lager betyder numera att de är beställda och kommer i maj 23. Varför subventionera något som ändå inte går att köpa, helt meningslöst!
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
Tyvärr är väl det den enklaste formen när man bygger en elbil, för att få jämn vikt i bilen fördelar man batteriet över hela bottenplattan och därmed blir bilen lite högre.M mnils skrev:Går det ens att få tag på nytt? Finns ju bara dessa förbannade SUV:ar och crossovers, dessa förhatliga rullande soffor!
Och oavsett vilken modell så kan de inte leverera på ett år! Kikade på VW Malmös hemsida och sökte på nya elbilar i lager, i lager betyder numera att de är beställda och kommer i maj 23. Varför subventionera något som ändå inte går att köpa, helt meningslöst!
Som sagt hade jag önskat mig en kombi, eller den ej släppta långa id Buzz.
Det går väl knappt att få tag på nått alls idag?
Är det dessutom bättre att folk använder sin gamla bil längre? Det har jag läst många förespråkare här på forumet säga.
Det var du som kallade bilarna skrotbilar.wildeside skrev:Senaste så kallade skrotbilen han köpte för en vecka sen va en Peugeot 206 2008 1,6l 16000 mil utan rost all el fungerade, hel o ren på insidan med sommar och vinterdäck. besiktad tom 20231231 kostade 14500:-.
En viss prisskillnad och komfort är det ju men som sagt han är bara intresserad av att ta sej från A till B så billigt som möjligt.
Jag menar bara att det finns alternativ till elbilar för 1miljon när man jämför med en lågprisbensinbil.
Du skulke ju kunna stoppa in denna elbils pris i din kalkyl ovan och se vilken som blir billigast. Drivmedel är ju en stor del av bilägande.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
Har du någon källa på vad som ger mest effekt på utsläppen då, att stoppa in en kWh i ett stålverk eller i en elbil?David Wallin skrev:
Spontant tror jag att stålverken har betydligt bättre rening och effektivitet av sina fossila bränslen än vad en ICE-bil har.
För övrigt skulle jag tro att de flesta elbilar laddas när elförbrukningen i landet är låg. Vår bil hybrid laddas mellan 00-04 när elen oftast är väldigt billig.
Det stämmer knappast att "alla" har råd med elbil... Trots att vi är två yrkesverksamma med en bra och en dålig lön är det uteslutet att lyckas spara ihop till en elbil för 5-700000. Med tre barn krävs en av de större bilarna, och då drar det iväg i pris. Dessutom bor vi på vischan och måste alltid ha två bilar rullande jämt. Då är vi uppe över en miljon!! Finns inte en miljon över nånstans...
Nuvarande bilar börjar bli dags att byta, en v70 med 36k mil som kostade 42kkr i inköp (dvs 3kr milen i värdetapp) och en fabia med 22k mil kostade 50 kkr vilket ger max 5 kr/mil i värdetapp. Det är svårt att slå...tyvärr har begagnad marknaden gått bananas..
Nuvarande bilar börjar bli dags att byta, en v70 med 36k mil som kostade 42kkr i inköp (dvs 3kr milen i värdetapp) och en fabia med 22k mil kostade 50 kkr vilket ger max 5 kr/mil i värdetapp. Det är svårt att slå...tyvärr har begagnad marknaden gått bananas..
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
Du vägrar presentera det men var får du siffrorna från?M maria01 skrev:
Här har vi lite info på batterireperation av en elbil som funnits med ett tag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 391 inlägg
Även om jag håller med om att alla inte har råd med elbil så är fixeringen vid värdetapp lite skev då driftkostnaden per mil är en nog så intressant faktor.S swirve skrev:Det stämmer knappast att "alla" har råd med elbil... Trots att vi är två yrkesverksamma med en bra och en dålig lön är det uteslutet att lyckas spara ihop till en elbil för 5-700000. Med tre barn krävs en av de större bilarna, och då drar det iväg i pris. Dessutom bor vi på vischan och måste alltid ha två bilar rullande jämt. Då är vi uppe över en miljon!! Finns inte en miljon över nånstans...
Nuvarande bilar börjar bli dags att byta, en v70 med 36k mil som kostade 42kkr i inköp (dvs 3kr milen i värdetapp) och en fabia med 22k mil kostade 50 kkr vilket ger max 5 kr/mil i värdetapp. Det är svårt att slå...tyvärr har begagnad marknaden gått bananas..
jag har ingen hög driftkostnad på mina bilar om man räknar på vad en lika dan ny elbil skulle kosta över 1.5 miljoner för samma komfortNötegårdsgubben skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 391 inlägg