D daVinci skrev:
Visst kan jag bo mindre och klara mig på det.

Men vad skall vi som inte "får" bo stort lägga pengarna på då?

Ska vi byta bil en gång i månaden eller vad?

Kommer inte någon annan gnälla över det vi konsumerar i stället?
Vi ska jobba mindre och få mer fritid att sitta och rulla tummarna på eftersom vi inte får plats med fritidsintressen ;)

Jag har jobbat 75% eller mindre nästan hela mitt yrkesverksamma liv. Det är rätt nice. Utrymme i huset är också nice. Så vi kör både och.
 
M mrsnhp skrev:
Vi ska jobba mindre och få mer fritid att sitta och rulla tummarna på eftersom vi inte får plats med fritidsintressen ;)

Jag har jobbat 75% eller mindre nästan hela mitt yrkesverksamma liv. Det är rätt nice. Utrymme i huset är också nice. Så vi kör både och.
Ni med stora fina hus måste ju jobba mindre så ni har tid att renovera och lägga upp nya trådar här ;)
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag får erkänna att jag inte hade läst allt. Den människan har ju inte sitt arbete som uska som huvudsysselsättning utan som grädde på moset hon har ju annat arbete och sysslar ju med investeringar. Det blir ju rent löjligt att ta henne som exempel så ja din fjantighet har inte ändras en mm
Det var jag som tog upp det exemplet så kanske är det jag som är fjantig då?

Jag ville belysa att istället för att de sig som ett offer med låg lön, hög hyra och stora utgifter går det att ändra på sin situation. Sedan kanske det är annat som ligger bakom att lönen och hyran har den nivå som ett är idag, men det är inte heller omöjligt att ändra på sikt. Kortsiktigt för man nog ta annat jobb och annan bostad om ekonomin inte går ihop. Och jag vet att det är lättare sagt än gjort i praktiken. Men situationen idag är ändå resultatet av en lång rad personliga val.
 
  • Gilla
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
Det känns som att de flesta här glädjs stort med hur de bor trots tävlingen "Störst hus vinner" ;-) Mina 350kvm, varav jag byggt 300kvm alldeles själv glädjs jag åt varje dag :) Man måste trivas där man bor, fy fanken med att vantrivas. Men....... jag har fått kämpa då inget bygger sig själv och inte gratis har det varit... men värt varenda krona och svettdroppe och träningsvärk :)
 
  • Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni med stora fina hus måste ju jobba mindre så ni har tid att renovera och lägga upp nya trådar här ;)
Ja man har ju inte direkt brist på fritidssysselsättning när man köper ett renoveringsobjekt :cool: Har inte ens packat upp mina andra hobbies ännu, du vet de där som vi behövde några extra rum för :rofl:
 
K
tensiden tensiden skrev:
Menar du att man skall ändra om i gamla hus bara för att få de mer "yteffektiva"? Eller bara nybyggen?
Bara nybyggen.. Kan staten ha åsikter om hur vi ska värma upp och vem som ska dra elen kan väl staten ha åsikter på hur många kvadratmeter som får vara helt meningslösa. Vi har en granne med 90 kvm vardagsrum. Känns det som ett effektivt utnyttnade? Extra kul är det att de är minimalister och endast har ett matbord, sex stolar och en soffa med tillhörande soffbord och TV i ett rum stort som halva vår nedervåning.
 
  • Arg
  • Haha
sultanen1 och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Bara nybyggen.. Kan staten ha åsikter om hur vi ska värma upp och vem som ska dra elen kan väl staten ha åsikter på hur många kvadratmeter som får vara helt meningslösa. Vi har en granne med 90 kvm vardagsrum. Känns det som ett effektivt utnyttnade? Extra kul är det att de är minimalister och endast har ett matbord, sex stolar och en soffa med tillhörande soffbord och TV i ett rum stort som halva vår nedervåning.
Jag vet inte om du är avundsjuk eller bara gillar statlig reglering?
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det var jag som tog upp det exemplet så kanske är det jag som är fjantig då?

Jag ville belysa att istället för att de sig som ett offer med låg lön, hög hyra och stora utgifter går det att ändra på sin situation. Sedan kanske det är annat som ligger bakom att lönen och hyran har den nivå som ett är idag, men det är inte heller omöjligt att ändra på sikt. Kortsiktigt för man nog ta annat jobb och annan bostad om ekonomin inte går ihop. Och jag vet att det är lättare sagt än gjort i praktiken. Men situationen idag är ändå resultatet av en lång rad personliga val.
En lång rad personliga val. Eller hur? Vilken värld lever du i.
 
K kortis skrev:
En lång rad personliga val. Eller hur? Vilken värld lever du i.
En annan än de som lever i parallellsamhället.
 
P Pin skrev:
En annan än de som lever i parallellsamhället.
Fast nu är det väl inte dom som vi diskuterar utan barn, unga och vuxna som oftast är lågutbildade far att deras föräldrar är lågutbildade vars föräldrar är lågutbildade ja jag generaliserar men inte mycket.
 
K kortis skrev:
Fast nu är det väl inte dom som vi diskuterar utan barn, unga och vuxna som oftast är lågutbildade far att deras föräldrar är lågutbildade vars föräldrar är lågutbildade ja jag generaliserar men inte mycket.
Trodde det vara alla. Men om vi tar ditt exempel med usk ensamstående och tre barn i trerummare. Vad tycker du skulle ändras?
1. Hyran på 4 eller 5 rok ska sänkas
2. Lönen för usk ska höjas
3. Högre bidrag när 1 är hög och 2 är låg
4. Usk borde ha en till förvärvsarbetande i hushållet
5. Usk bör inte ha fler barn än att det inte är trångbott
6. Anda föräldern bidrar om inte i samma sits själv som usk eller ännu sämre
7. Usk skaffar utbildning och ett högre betalt jobb
8. Usk får se till att ekonomin går ihop på egen hand

Finns kanske något mer alternativ. Vilket av ovan är realistisk att ändra på?

Håller med om det faktum att detta går i arv trots att utbildning är kostnadsfri och barnen troligen sett effekterna av hur det kan bli för dem själva under din egen uppväxt.
 
  • Gilla
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Trodde det vara alla. Men om vi tar ditt exempel med usk ensamstående och tre barn i trerummare. Vad tycker du skulle ändras?
1. Hyran på 4 eller 5 rok ska sänkas
2. Lönen för usk ska höjas
3. Högre bidrag när 1 är hög och 2 är låg
4. Usk borde ha en till förvärvsarbetande i hushållet
5. Usk bör inte ha fler barn än att det inte är trångbott
6. Anda föräldern bidrar om inte i samma sits själv som usk eller ännu sämre
7. Usk skaffar utbildning och ett högre betalt jobb
8. Usk får se till att ekonomin går ihop på egen hand

Finns kanske något mer alternativ. Vilket av ovan är realistisk att ändra på?

Håller med om det faktum att detta går i arv trots att utbildning är kostnadsfri och barnen troligen sett effekterna av hur det kan bli för dem själva under din egen uppväxt.
1 Hyran ska sänkas el man ska inte bli extremt rik på att hyra ut bostäder
2 lönen ska höjas fast det absolut viktigast är att det ska vara 100 procentjänster och alla konstiga anställningsformer ska bort från svensk arbetsmarknad
3 Bostadstillägg är där är det för svårt att få inkomsten blir fort för hög (hum)
4 det var ju en otroligt dum fråga
5 om möjligt ännu dummare
6 för det mesta är det delad vårdnad så den går bort
7 Skaffar utbildningen är oxå tillräckligt dum även om det inte är omöjligt men väldigt väldigt svårt
8 den nog mest dumma av alla dumma
hur det går i skolan ser oftast lärare i åk 3 där ser de vilka föräldrar som är högutbildade och vet hur man lärt och gör läxor
 
K kortis skrev:
1 Hyran ska sänkas el man ska inte bli extremt rik på att hyra ut bostäder
2 lönen ska höjas fast det absolut viktigast är att det ska vara 100 procentjänster och alla konstiga anställningsformer ska bort från svensk arbetsmarknad
3 Bostadstillägg är där är det för svårt att få inkomsten blir fort för hög (hum)
4 det var ju en otroligt dum fråga
5 om möjligt ännu dummare
6 för det mesta är det delad vårdnad så den går bort
7 Skaffar utbildningen är oxå tillräckligt dum även om det inte är omöjligt men väldigt väldigt svårt
8 den nog mest dumma av alla dumma
hur det går i skolan ser oftast lärare i åk 3 där ser de vilka föräldrar som är högutbildade och vet hur man lärt och gör läxor
1. Mycket är ju allmännyttan, dvs kommunala bostadsbolag. Går dessa med stora vinster håller jag med dig. Men förluster kan det inte heller vara då det då drabbar kommunens skattebetalare, även dem som bor i dessa hyresrätter. Dessutom är det väl bruksvärdeshyra. Problemet tycker jag är brist på bostäder i vissa städer. Tyvärr är nog det mest lönsamma usk kan göra att hyra ut din hr i Sthlm och jobba i glesbygden istället.
2. Kan inte de usk som vill få 100% eller t.o.m. mer (om vi räknar in ob)? Håller med om att det ska vara riktiga anställningar och inga foodorapakisyanier med gigekonomi. Problemet är att usk och flera yrken med lägre lön är skattefinansierade så höjd lönen höjs skatten, även för dem själva, eller så får något prioriteras bort. Vad i så fall?
4 och 5 kan du ju gärna motivera. Varför är det fel att ifrågasätta stora familjer som klagar på trångboddhet (fast de inte klagat på det själva utan du är deras ombud här)
7, är det svårt för usk att vidareutbilda sig? Det kan t.o.m. ske delvis på betald arbetstid i vissa fall då vården behöver mer kvalificerad personal

det du beskriver kan man ju redan se på BB. Men det behöver inte vara avgörande. Har själv barn i den åldern och skolan erbjuder läxhjälp och ger stöd åt barn med extra behov i klassen. Det behövs inte akademiker i åk 3 för att motivera barnen eller hjälpa med läxan.

Men detta är nu väldigt off topic :oops:

Avslutar med att konstatera att då är det alltså störst familj som är vinnare då de ska ha störst hus för att inte vara trångbodda. Oklart fortfarande för mig hur det ska finansieras på ett ”rättvist” sätt.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P Pin skrev:
1. Mycket är ju allmännyttan, dvs kommunala bostadsbolag. Går dessa med stora vinster håller jag med dig. Men förluster kan det inte heller vara då det då drabbar kommunens skattebetalare, även dem som bor i dessa hyresrätter. Dessutom är det väl bruksvärdeshyra. Problemet tycker jag är brist på bostäder i vissa städer. Tyvärr är nog det mest lönsamma usk kan göra att hyra ut din hr i Sthlm och jobba i glesbygden istället.
2. Kan inte de usk som vill få 100% eller t.o.m. mer (om vi räknar in ob)? Håller med om att det ska vara riktiga anställningar och inga foodorapakisyanier med gigekonomi. Problemet är att usk och flera yrken med lägre lön är skattefinansierade så höjd lönen höjs skatten, även för dem själva, eller så får något prioriteras bort. Vad i så fall?
4 och 5 kan du ju gärna motivera. Varför är det fel att ifrågasätta stora familjer som klagar på trångboddhet (fast de inte klagat på det själva utan du är deras ombud här)
7, är det svårt för usk att vidareutbilda sig? Det kan t.o.m. ske delvis på betald arbetstid i vissa fall då vården behöver mer kvalificerad personal

det du beskriver kan man ju redan se på BB. Men det behöver inte vara avgörande. Har själv barn i den åldern och skolan erbjuder läxhjälp och ger stöd åt barn med extra behov i klassen. Det behövs inte akademiker i åk 3 för att motivera barnen eller hjälpa med läxan.

Men detta är nu väldigt off topic :oops:

Avslutar med att konstatera att då är det alltså störst familj som är vinnare då de ska ha störst hus för att inte vara trångbodda. Oklart fortfarande för mig hur det ska finansieras på ett ”rättvist” sätt.
Fattar inte avslutet; ”störst familj skall ha störst hus”…
Finns ju ingen som hindrar en USK att göra som de flesta av oss egenföretagare gör, jobba 60-80h/v så har hen säkert råd med lite större bostad?
Då slipper ”någon annan” betala för den också?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
L Lindusfindus skrev:
Fattar inte avslutet; ”störst familj skall ha störst hus”…
Finns ju ingen som hindrar en USK att göra som de flesta av oss egenföretagare gör, jobba 60-80h/v så har hen säkert råd med lite större bostad?
Då slipper ”någon annan” betala för den också?
Håller med om att utgångsläget ska vara att var och en försörjer sin egen familj. Hela sidospåret började då jag ifrågasatte att det inte fanns eget ansvar om man var trångbodd, vägen ur trångboddhet är en större bostad (eller mindre familj men det skulle usk tänkt på innan i så fall). Jag frågade i ett antal inlägg även hur usk skulle bekosta den större bostaden och allt som accepterades var lägre hyra, högre bidrag, högre lön och 100% arbetstid. Jag höll med om det sista men över 100% ger ju ännu mer lön. (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.