K kortis skrev:
och så skriker de med extremt stora hus om sina elräkningar. Men det är klart varje familjemedlem behöver minst 50 kvm i boyta o lilla gubben dubbelgarage verkstad o snickarverkstad även om han bara byter hjul o kör med sina skruvdragare någon gång om året. Och jag glömde att alla ska väl sitta o skita samtidigt o ha stora garderober som man går in i eller har som kontor
Tja, har man inget liv kan man väl bo som en dräng i en drängstuga. Helt ok att välja det om man är lagd åt det hållet. Men varför klanka ner på folk som inte vill leva som packade sillar?

K Kallebo skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden, men det slår mig att många måste ha sjukt dåligt planerade hus. Kanske borde man styra upp kraven på planlösningarna för att kunna få ner antalet kvadratmeter..

Det är ju bara att slå upp valfri huskatalog för att inse att det finns väldigt mycket yta att spara om man tänker till lite.
Vad är problemet med stora hus? Sticker i ögonen på de som inte har råd? Varför tror du att ett stort hus behöver vara dåligt planerat?

Jag förstår inte vad det är som driver folk att drömma om att reglera andra människors val bara för att de själva inte vill/kan/har råd med samma val. Det är något sjukt här.
 
  • Gilla
RalleB och 6 till
  • Laddar…
L Lindusfindus skrev:
Många kan uppenbarligen ”acceptera” skattetrycket nu, förutom stor del av tillverkningsindustrin som redan flyttat på sig…
Men ett såpass mycket högre tryck som kommunisterna vill och föreslår, hoppas jag verkligen inte det lönar sig att driva.
Nu betalar ju företag väldigt lite i skatt och fler o fler flyttar hem sin tillverkning. det spelar ingen roll var man har massproduktion för det är endast maskinkostnaden som är intressant där och även den är ganska obetydlig. utan det är närheten till marknaden som är intressant. Många företag ångrar i dag att man lagt ut tillverkning till ex Kina. Jag undrar om du har en aning om vad KP har för åsikter i någonting överhuvudtaget, jag har det iaf inte.
 
Hus tomte Hus tomte skrev:
Ja vem fan har d :thinking:
Kanske de som arbetar mycket svart och andra brottslingar.
 
V videopac skrev:
Tja, har man inget liv kan man väl bo som en dräng i en drängstuga. Helt ok att välja det om man är lagd åt det hållet. Men varför klanka ner på folk som inte vill leva som packade sillar?



Vad är problemet med stora hus? Sticker i ögonen på de som inte har råd? Varför tror du att ett stort hus behöver vara dåligt planerat?

Jag förstår inte vad det är som driver folk att drömma om att reglera andra människors val bara för att de själva inte vill/kan/har råd med samma val. Det är något sjukt här.
Jag för min del vill inte reglera jag har bara en åsikt om att jag tycker att det ett väldigt slöseri av egna resurser men det är absolut upp till var och en. däremot så kan jag tycka att det är väldigt snedfördelat när många tvingas bo väldigt trång och vara med och räntesubventionera alldeles onödigt stora hus.
 
K kortis skrev:
Jag för min del vill inte reglera jag har bara en åsikt om att jag tycker att det ett väldigt slöseri av egna resurser men det är absolut upp till var och en. däremot så kan jag tycka att det är väldigt snedfördelat när många tvingas bo väldigt trång och vara med och räntesubventionera alldeles onödigt stora hus.
På vilket sätt tvingas någon bo trångt?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P Pin skrev:
På vilket sätt tvingas någon bo trångt?
Jag ska förklara men det blir kanske svårt att förstå, men det stavas inkomst
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
boschkenta
Vi är 2 vuxna på 230 kvadrat (varav typ 30 är biyta - förråd, snickeri osv) och jag undrar hur f*n vi ska få plats med ungar... men sen jobbar vi bägge hemifrån och lämnar sällan huset så vi har många rum dedikerade till diverse intressen samt ett arbetsrum. Och lite skum planlösning så en massa kvadrat går bort till typ hallar/genomfarter :thinking: Ja det känns bra mycket större på pappret.
 
Vi är två vuxna + husdjur och flyttade från större till ca 100 kvm + kanske 60 kvm(oinredd) källare. Mer än så behöver vi inte. Vi har då ingen matsal, inget gäst-/extrarum eller "stora sociala ytor". En klädkammare med litet öppningsbart fönster är hemmakontor. Uthus finns på tomten och det hjälper förstås, för trädgårdsgrejor och "bråte".

En befrielse att skala ner allt, både praktiskt och ekonomiskt.
 
K kortis skrev:
Jag för min del vill inte reglera jag har bara en åsikt om att jag tycker att det ett väldigt slöseri av egna resurser men det är absolut upp till var och en. däremot så kan jag tycka att det är väldigt snedfördelat när många tvingas bo väldigt trång och vara med och räntesubventionera alldeles onödigt stora hus.
Det är bara att ta lån (så stora som möjliga) och få dessa fantastiska förmåner!
 
K kortis skrev:
Jag ska förklara men det blir kanske svårt att förstå, men det stavas inkomst
Du kan lägga till utgifter i ekvationen.

Det du nämner är beroende av antalet vuxna personer i hushållet med inkomst, det jag nämner är beroende av antalet hemmavarande barn.

Ensamhushåll anses väl inte trångbodda om de har eget boende även om det en liten etta. Två personer i hushållet med varsin inkomst har betydligt bättre ekonomi och inte behov av så mycket mer yta. Några barn så behövs mer yta/rum men det bör finnas ekonomi för det också. Med väldigt många barn blir det både ett ekonomiskt men även praktiskt problem då det inte finns så stora lägenheter, om inte ekonomi finns att köpa ett eget hus som är tillräckligt stort. Sedan finns i tex Sthlm självpåtagen trångboddhet med familjer med goda inkomster som prioriterar att bo centralt.

Men du menar kanske avsaknad av inkomst och inte (låg) inkomst)?
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du kan lägga till utgifter i ekvationen.

Det du nämner är beroende av antalet vuxna personer i hushållet med inkomst, det jag nämner är beroende av antalet hemmavarande barn.

Ensamhushåll anses väl inte trångbodda om de har eget boende även om det en liten etta. Två personer i hushållet med varsin inkomst har betydligt bättre ekonomi och inte behov av så mycket mer yta. Några barn så behövs mer yta/rum men det bör finnas ekonomi för det också. Med väldigt många barn blir det både ett ekonomiskt men även praktiskt problem då det inte finns så stora lägenheter, om inte ekonomi finns att köpa ett eget hus som är tillräckligt stort. Sedan finns i tex Sthlm självpåtagen trångboddhet med familjer med goda inkomster som prioriterar att bo centralt.

Men du menar kanske avsaknad av inkomst och inte (låg) inkomst)?
Verklighetsfrånvarande är väl det närmaste man kommer. Fru med man och tre barn i en trea för 10.000kr med en inkomst. Och så en stollechef som säger det är inte de höga lönen som är viktigast utan de låga utgifterna, ska man skratta el gråta
 
K kortis skrev:
Verklighetsfrånvarande är väl det närmaste man kommer. Fru med man och tre barn i en trea för 10.000kr med en inkomst. Och så en stollechef som säger det är inte de höga lönen som är viktigast utan de låga utgifterna, ska man skratta el gråta
Stor familj och en inkomst i Sverige är tufft. Vad är planen på att skaffa två inkomster?
 
  • Gilla
Lindusfindus och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Verklighetsfrånvarande är väl det närmaste man kommer. Fru med man och tre barn i en trea för 10.000kr med en inkomst. Och så en stollechef som säger det är inte de höga lönen som är viktigast utan de låga utgifterna, ska man skratta el gråta
Vem pratar du om? Dig själv, din chef eller mig? :thinking:

Varför har hushållet bara en inkomst? Finns det inte fyra eller fem rok och vad kostar det? Har den här situationen uppstått plötsligt att inkomsten är låg, hyran är hög eller att större lägenhet inte finns eller att tillökningen skett?
 
  • Gilla
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
190 kvm i två plan och planerar utbyggnad på 30 kvm så att vi utnyttjar byggrätten maximalt :)

Vi upplevde en ganska stor skillnad mot tvåplanshus på ca 150 kvm - de extra 40 kvm gör att vi får lite större sovrum som barnen har plats att leka i, stort allrum, två klädkammare på övervåningen samt plats för ett ganska stort kontor/gästrum på bottenvåningen.

Vi har dock fått "offra" garaget och har dubbelcarport och förråd istället för att maximera bostadsytan. Hade dock gärna haft ett garage på 50 kvm också.

/Krille
 
K Kane skrev:
Stor familj och en inkomst i Sverige är tufft. Vad är planen på att skaffa två inkomster?
Du får väl fråga någon jag har pension och fastigheter o lägenhet men lever i verkligheten iaf i viss mån. Åk ut till orten o ta ett snack med de som lever där så kanske du får en aning om hur det är. Du kanske till och med känner någon ensamstående med två tre barn fråga hur de får det att gå ihop när man är uska
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.