P Pligg85 skrev:
Tax är bara påhitt.

Skulle jag ta tax × 4 så kanske det är i närheten av marknadsvärdet 😆
Taxeringsvärdet har väl förlorat intresse när de gjorde om systemet för fastighetsskatt. Vi håller vår upp to date ändå, mest pga försäkringskäl. Vet inte ens om det spelar roll, men om huset brinner ner har man ju något att utgå från.
 
D Danne824 skrev:
Om dödsboet är i konkurs är det borgenärerna som har förtur till eventuella tillgångar i dödsboet. Dvs fastighet och lösöre, 10.000 i lösöre låter väldigt lågt 😉 och kan klandras av borgenärerna. Långt under schablon.

Som du skriver kan du och din bror lösa blancolånen på de 600Kkr.

Banken som har panten i fastigheten kommer inte att överlåta det befintliga fastighetslånet utan din bror måste köpa fastigheten av dödsboet.

Dödsboet kommer även att belastas av en skatteskuld vid en försäljning. Ska ni även dela på den solidariskt?

Om du vill gå vidare med att din bror köper fastigheten av dödsboet tycker jag att ni gör en ny värdering med de fel som uppenbarligen finns och ta in minst 3 värderingar.

Det sistnämnda är under förutsättning att ni löst blancolånen.

Ingen lätt situation ni har hamnat i tyvärr.
Dödsboet är formellt inte satt i konkurs ännu.

Bouppteckningen är registrerad och godkänd av Skatteverket. Alla siffror i bouppteckningen är en ögonblicksbild vid dödsdagen. Värdet på huset är uppgivet i form av taxeringsvärdet, men vattenskadan var då okänd när bouppteckningen skickades in.

Att sälja huset till marknadsvärde (oavsett vem som köper) kommer inte att räcka för att täcka bolånen och de blancoskulder som finns.

Hur menar du att vi måste lösa blancoskulderna för att kunna sälja huset från dödsboet?
 
Attitudeswe
Få rätten att företräda boet och förhandla fram en ok köpesumma.

Boet kommer gå i konkurs oavsett och blancobolagen kan då bara klandra rätten som företrädde boet att dom inte fick allt sitt täckt...

Är brodern inte nöjd med vad företrädaren går med på (måste ju vara över pant brevent för att banken skall godta det)

Banken går väl före staten om dom har ett pantbrev?

Antar blanco ej är hos bolånebanken...

Har man inte som arvinge rätt till ett prisbelopp i lösöre eller så även om boet går i kk? Eller måste man köpa loss familjesilvret då?
 
R Riemann skrev:
Banken har fastigheten som pant för lånet.Självklart kommer de inte att acceptera en affär där de går miste om pantens värde
Naturligtvis är 10kr ett orimligt pris som ingen kreditgivare skulle acceptera.
Men om marknadsvärdet faktiskt är lägre än pantförskrivningen så kan ju varken vi eller banken göra mycket åt saken?
I nuläget är det ju ränta och konjunktur som pressar ner priserna på bostadsmarknaden, samt att just detta hus har upptäckta skador.

Tänker att banken är glad att få första tjing på dessa pengar, och möjligen få tillbaka hela sitt utlånade belopp, snarare än att det hamnar på exekutiv auktion.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Hahaha…du får ringa Dådermans i Stockholm (lyx renovera firma) och be om en offert? I detta fallet ju dyrare desto bättre. Inom ramen för ”skäligt” 😂
Vi ska ta in offerter från några lokala byggföretag. Dådermans är inte aktuellt av flera skäl, främst geografiska anledningar 😅
 
  • Haha
Globetrot
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Banken är nog redo att ta en kreditförlust om de känner till omständigheterna. Är det bolån på 1,3 Mkr och ett marknadsvärde (efter reavinstskatt*?) som är lägre än det kommer de ju göra en förlust och övriga fordringsägare kommer få noll, så det är banken som är nyckeln.

Vore jag du skulle jag kräva konkurs och hoppas att brorsan kan få huset till ett bra pris, men inte äventyra min egen ekonomi för det.

*Jag vet ju inte vad huset köpts för, men glöm inte att hus som gamla människor har ofta stigit mycket i värde sen de köptes. Så det kan finnas en latent skatteskuld på uppåt en kvarts miljon också.
Bra input, tack för påminnelsen!
Huset köptes år 2000 för c:a 900.000 kr om jag minns rätt.
En försäljning nu för 1.300.000 kr skulle ge en reavinstskatt på c:a 88.000 kr. (30% av 22/30 av vinstbeloppet, dvs. 22%).
Huset finns på en relativt liten ort, som värdemässigt inte påverkats på samma sätt som storstadsområdena.

Möjligen kan vi göra några avdrag på förbättringar som gjorts de senaste åren (bl.a ny frånluftsvärmepump, kanske något mer om hittar kvitton/underlag.)
 
krille_krabba krille_krabba skrev:
Precis så, skulder ärvs inte.
Hade dock uppfattningen att om man redan nu anar att dödsboet inte går ihop sig, försätta det i konkurs innan man ens försöker sälja av tillgångarna.
Det går alltså att försätta det i konkurs när siffrorna är ett faktum, vid reell försäljning av fastighet, bilar osv?
Nu är det många år sedan, men jag har varit i en liknande situation. Jag skrev till alla som hade fodring att de fick vänta tills dödsboets ägodelar var sålda. Nu gick det faktiskt jämnt upp på slutet så alla fick pengar. Det var mycket som såldes på auktion och det blev betydligt mycket mer pengar än vad jag räknat med. Jag trodde inte att det skulle täcka skulderna på långa vägar men det gjorde det tillslut. Om dödsboet begärs i konkurs på en gång kommer en konkursförvaltare sälja allt som går att sälja, så det spelar kanske ingen roll hur man gör men det går inte att själv tillskansa sig en fastighet till "underpris" i alla fall.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
krille_krabba krille_krabba skrev:
Möjligen kan vi göra några avdrag på förbättringar
Det är dödsboet som ev kan göra avdrag (i den mån dödsbon kan det, det vet jag inte). Och det är dödsboet som betalar ev skatt. Det är inte arvingarna.
 
  • Gilla
krille_krabba
  • Laddar…
Attitudeswe
Be om kontoutdrag från banken för att t.ex. se vad badrummet som var 8år kostat. Man måste inte ha kvitton för avdrag.

Men i detta fall är det väl en självklar konkurs om ni inte missat konst/antikviteter/värdepapper
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror det enklaste sättet är att försöka se till att värdet på huset är eller i alla fall verkar vara så lågt som möjligt sen konkursa dödsboet och köpa tillbaka huset på auktion.

Det kanske finns saker ni kan göra med huset som är hyfsat lätta att laga men som sänker värdet eller skrämmer bort köpare utöver vattenskadan.

Ni kan ju också ljuga om ni vill om husets skick eller hur gamla saker är. Banken kommer värdera huset och kanske besikta det också så hitta inte på något som är uppenbart sabotage. Tänk mer styling fast tvärtom.

Tillägg: lägg inte limen i skålen utan släng den på golvet och låt den ruttna.😅
Redan nu ser ju huset rätt "läskigt" ut efter vattenskadan med upprivna golv, murket och missfärgat trämaterial långa syll och väggar.
Att lägga ut lime på golven skulle nog dessvärre höja intrycket och därmed värdet 😅

Som spekulant på en exekutiv auktion så köper man ju verkligen "grisen i säcken". I ett dödsbo som försatts i konkurs finns ju ingen regelrätt dokumentation eller berättelse om huset, jämfört med en traditionell försäljning via mäklare.

Vi (jag och min bror) har ju mer kännedom om husets generella skick än random köpare som ev. dyker upp på auktionen.

Kanske är detta rätt väg att gå, dvs. försätta i konkurs och sedan försöka buda tillbaka det?
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Reagerade mest på att skadan är uppskattad kosta en halv mille att åtgärda. Är det du eller den köpsugna brodern som föreslagit detta?

Baserat på omfattningen jag föreställer mig utan bilder, om min syster hade föreslagit samma kostnad, hade omgående satt mig på tvären med kommentaren att det inte finns några jävla ytskickt av guld eller diamanter. Och att renoverad yta heller inte ska ha det.

Det kostar, så klart, men 500 tusen... Man får mycket för den summan, i nämnda utrymmen, även av hantverkare!
Vårt 4kvm Lilla badrum kostar 300kkr inte Dådermans 😂 (de var för dyra) men Stockholm. Drog in massa offerter. Inget lyxigt alls, köpte all inredning på bygghemma. Kök är dyrare. Så ska man renovera till nytt (kan ju kanske bara laga?) så är 500kkr kanske t.o.m. underkant?

Men det kanske är billigare utanför storstäderna?
 
  • Gilla
krille_krabba
  • Laddar…
krille_krabba krille_krabba skrev:
Dödsboet är formellt inte satt i konkurs ännu.

Bouppteckningen är registrerad och godkänd av Skatteverket. Alla siffror i bouppteckningen är en ögonblicksbild vid dödsdagen. Värdet på huset är uppgivet i form av taxeringsvärdet, men vattenskadan var då okänd när bouppteckningen skickades in.

Att sälja huset till marknadsvärde (oavsett vem som köper) kommer inte att räcka för att täcka bolånen och de blancoskulder som finns.

Hur menar du att vi måste lösa blancoskulderna för att kunna sälja huset från dödsboet?
Vid en bouppteckning bör man använda marknadsvärdet, eller det verkliga värdet på en fastighet.

Speciellt då det framgår i bouppteckningen att det ger ett negativt resultat.

Även om bouppteckningen är registrerad och godkänd av skattemyndigheten ger det inte bröstarvingar förtur till tillgångar, eller att borgenärerna godkänner bouppteckningen.

Dödsboet är en juridisk person och ansvarar fortfarande för sina tillgångar samt skulder.

Har dödsboet skulder ska dessa lösas först, skattemyndigheten har förtur.

Om ni bröstarvingar konsumerar arvet utan att lösa ut de borgenärerna som har krav på dödsboet lär ni få problem.

Borgenärerna kommer att klandra bouppteckningen och arvskiftet, du och din bror kommer att bli personligen ansvariga och anklagade för förskingring av dödsboet.
Vem av er har skrivit under riktigheten om dödsboets tillgångar och skulder?

Jag vet inte hur många rum bostaden har men lågt räknat så är schablon 2 till 3000 kr per rum i bruksvärde, dvs inte marknadsvärde även här finns grund för klander.
Vi normala människor har inte Mona Lisa hängande på väggen hemma men finns det borgenärer som vill ha 600Kkr kommer det att hävdas.

Om ni har anlitat en jurist för bouppteckningen om så är fallet ta en diskussion med denne.

Om ni har gjort bouppteckningen själva så måste ni läsa på lite mer om dödsboets ansvar gent borgenärerna.

Se till att lösa lånen dödsboet har om ni har möjlighet med egna medel om inte tillgångar finns i dödsboet, då ni tänkt överta fastigheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Som sagts, endera så ärver ni tillgångar plus skulder, alternativt ingenting.
Det billigaste, och mest lönsamma, tror jag är att avsäga sig allt. Sedan köpa tillbaka huset på exekutiv auktion.
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Be om kontoutdrag från banken för att t.ex. se vad badrummet som var 8år kostat. Man måste inte ha kvitton för avdrag.
När jag skötte ett dödsbo fick jag nej på detta pga banksekretess. De lämnade inte ut kontoutdrag för tiden före dödsdagen.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
De lämnade inte ut kontoutdrag för tiden före dödsdagen.
Det är väl självklart att de inte gör?
 
  • Gilla
krille_krabba och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.