Hej alla,

Jag behöver ett bollplank gällande dödsboet efter min far som gick bort tidigare i år. Det är endast jag och min bror som är efterlevande, så arvsituationen är tämligen enkel.

Ska försöka göra en lång historia kort, här är lite siffror från bouppteckningen:

Tillgångar:
Fastighet, taxeringsvärde c:a 1.250.000 kr
Bil, marknadsvärde c:a 40.000 kr
Lösöre, c:a 10.000 kr

Skulder:
Bolån, c:a 1.300.000 kr
Övrigt, c:a 600.000 kr

De 600.000 kr i skulder som finns är av blancokaraktör. Vi kan konstatera att min far helt tappat kontrollen över sin ekonomi de sista 2-3 åren i livet och maxat flertalet kreditkort m.m. Hälften av detta belopp är redan registrerat hos Kronofogden och resterande del är på väg dit.

Nyligen under städning/tömning av huset upptäcker vi en vattenskada i tvättstuga/groventré. Skadan har delvis spridit sig några golvbjälklagsfack till köket intill, och troligen till ett badrum som också ligger vägg i vägg med tvättstugan.
Huset har dessvärre varit oförsäkrat sedan 2022 då min far helt glömt/struntat/missat att betala in premierna i tid.

Villan är nyligen värderad till c:a 1.800.000 miljoner, dock utan kännedom om vattenskadan som vi precis upptäckt.

Vår bedömning är att skadorna kommer att kosta c:a 500.000 kr att få fixat (vi har dock inte tagit in några konkreta offerter i nuläget). Gör man jobbet själv så är beloppet förstås lägre.

Redan nu ser vi att skulderna siffermässigt överträffar tillgångarna = Sätta dödsboet i konkurs.

Min bror är intresserad av att ta över huset (bo i det och själv renovera/rusta upp över tid) men är inte beredd att betala mer än marknadsvärdet. Med avräkning från den uppkomna vattenskadan är marknadsvärdet i c:a 1.300.000 kr, dvs. ungefär samma belopp som huset är belånat till.

Finns det något juridiskt korrekt sätt att ärva huset ur dödsboet utan att samtidigt ärva blancoskulderna?

Min tankar (korrekta eller ej) är följande:

1. Prata med banken och att överta befintliga huslån. (Vad händer med då med övriga skulder i dödsboet?)
2. Prata med Kronofogden och redan nu erbjuda sig att köpa huset för marknadsvärde.
3. Sätta dödsboet i konkurs och sedan köpa tillbaks det för marknadsvärde innan exekutiv auktion.
4. Sätta dödsboet i konkurs och sedan försöka köpa tillbaka det på exekutiv auktion.
5. Sätta dödsboet i konkurs och släppa allt, klippa av alla band, både ekonomiskt och känslomässigt.

Jag tänker att alt.1 betyder att vi också behöver låna upp 600.000 kr för att också reglera blancoskulderna, vilket i praktiken innebär att vi väljer att ärva skulderna?

Alt.2 och 3 är kanske samma sak när jag tänker efter?

Alt.4 skulle ev. kunna innebära att man kan köpa tillbaka huset för ett lägre belopp än marknadsvärdet, beroende på budgivningssituationen.

Alt.5 finns förstås alltid där.

Glad och tacksam för vilken input som helst i denna situation, tack så länge!
 
Jag har ingen erfarenhet av någon liknande situation. Jag ringde kronofogden i ett helt annat ärende och fick bra information från handläggaren jag pratade med så ring och hör deras syn på situationen är mitt råd.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom och 7 till
  • Laddar…
Du måste göra en sk bouppteckning. Du kan nog inte, eller framförallt ska inte ta över något om dödsboet är på minus.

Det normala är att sälja tillgångar och betala skulder och sen stänga dödsboet. Så, reparera inte skadan. Sälj huset och alla tillgångar och betala skulderna. Om ni på sista raden är på minus så försätter du dödsboet i konkurs. Om det på sista raden finns pengar delar du ut dem på arvingar.
 
  • Gilla
MichelleW och 15 till
  • Laddar…
Och svar nej. Du kan inte ärva tillgångar och bara försätta skulder i konkurs.

Däremot kan du köpa huset (om alla dödsbodelägare är ok med det).
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
….en intressant fråga jag inte vet svaret på är vad som händer om huset sälja till din bror för 10kr? Dvs med rejäl förlust. Går det?

Om ändå dödsboet kommer gå i konkurs. Men banken kanske inte gk det?
 
  • Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Du måste göra en sk bouppteckning. Du kan nog inte, eller framförallt ska inte ta över något om dödsboet är på minus.

Det normala är att sälja tillgångar och betala skulder och sen stänga dödsboet. Så, reparera inte skadan. Sälj huset och alla tillgångar och betala skulderna. Om ni på sista raden är på minus så försätter du dödsboet i konkurs. Om det på sista raden finns pengar delar du ut dem på arvingar.
Bouppteckningen är registrerad och godkänd sedan någon vecka tillbaka.

Fastigheten är dock inte värderad i bouppteckningen, endast taxeringsvärdet finns upptaget, då vi vid inskickningstillfället inte hade någon aktuell värdering på huset.

Skulder i dödsboet på totalt c:a 1.900.000 kr (varav bolån c:a 1.300.000).
Tillgångarna i dödsboet är totalt c:a 1.300.000 kr, då med fastighetens taxeringsvärde upptaget som en tillgång. Med tanke på vattenskadan så är nog marknadsvärdet ungefär samma som taxeringsvärdet.

Rent siffermässigt ligger således bouppteckningen redan c:a 600.000 kr minus.

Min bror är som sagt beredd att köpa huset för marknadsvärde (c:a 1.300.000 kr), men kan det bli bekymmer om en arvinge köper från dödsboet som man själv är delägare i?

Känner att vi måste kunna styrka att fastigheten köps till marknadsvärde, dvs. en ny värdering med vattenskadans omfattning/kostnader inräknat.
 
  • Gilla
196111 och 2 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
….en intressant fråga jag inte vet svaret på är vad som händer om huset sälja till din bror för 10kr? Dvs med rejäl förlust. Går det?

Om ändå dödsboet kommer gå i konkurs. Men banken kanske inte gk det?
Tänkte samma sak. Min bror är som sagt beredd att köpa huset för marknadsvärde, men om marknadsvärdet är lägre än de bolån som finns så kanske banken sätter stopp för försäljningen.

Samtidigt tar banken kanske en ännu större risk genom att låta dödsboet sättas i konkurs, och sedan låta försäljningen gå till exekutiv auktion. Då är det ännu fler borgenärer som ska "slåss" om tillgångarna som Kronofogden och konkursförvaltaren fördelar ut.

Känner att vi måste kunna styrka att fastigheten sålts/köps till marknadsvärde, dvs. en ny värdering med vattenskadans omfattning/kostnader inräknat.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
krille_krabba krille_krabba skrev:
Tänkte samma sak. Min bror är som sagt beredd att köpa huset för marknadsvärde, men om marknadsvärdet är lägre än de bolån som finns så kanske banken sätter stopp för försäljningen.

Samtidigt tar banken kanske en ännu större risk genom att låta dödsboet sättas i konkurs, och sedan låta försäljningen gå till exekutiv auktion. Då är det ännu fler borgenärer som ska "slåss" om tillgångarna som Kronofogden och konkursförvaltaren fördelar ut.

Känner att vi måste kunna styrka att fastigheten sålts/köps till marknadsvärde, dvs. en ny värdering med vattenskadans omfattning/kostnader inräknat.
Hahaha…du får ringa Dådermans i Stockholm (lyx renovera firma) och be om en offert? I detta fallet ju dyrare desto bättre. Inom ramen för ”skäligt” 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
….en intressant fråga jag inte vet svaret på är vad som händer om huset sälja till din bror för 10kr? Dvs med rejäl förlust. Går det?

Om ändå dödsboet kommer gå i konkurs. Men banken kanske inte gk det?
Banken har fastigheten som pant för lånet.Självklart kommer de inte att acceptera en affär där de går miste om pantens värde
 
  • Gilla
Skrutten18 och 10 till
  • Laddar…
R Riemann skrev:
Banken har fastigheten som pant för lånet.Självklart kommer de inte att acceptera en affär där de går miste om pantens värde
Kanske. Samtidigt så hittade jag detta på webben:

Det finns inga regler som säger vilket värde som ni ska utgå ifrån när dödsbodelägare ska lösas ut ur en fastighet. Vanligtvis brukar man komma överens om marknadsvärdet på fastigheten.

Referens: Familjens jurist .se


På 90 talet var det nog vanligt att bankerna fick mindra för dödsbohusen ärn lånen. Och i praktiken, om huset säljs, vad ahr banken för mandat? Kan en bank verkligen stoppa en försäljning? om så var fallet så skulle ju inget sålts på 90-talet?
 
  • Gilla
Marilu och 3 till
  • Laddar…
Kan också inflika att vårt Taxeringsvärde för vår fastighet (hus + tomt) är på 6.500.000 och marknadsvärdet var för ett år sedan 6 M och nu kanske 6.3 M? När vi hade en mäklare på plats sa denne att tax värdet har spelat ut sin roll och det blev knäppt under den enorma hype som rådde under Covid. Då var vår värdering 7.6 M.

Så, det där med att tax är 75% stämmer inte alltid.
 
  • Gilla
Bordshare och 2 till
  • Laddar…
krille_krabba krille_krabba skrev:
Min bror är som sagt beredd att köpa huset för marknadsvärde, men om marknadsvärdet är lägre än de bolån som finns så kanske banken sätter stopp för försäljningen.
Banken är nog redo att ta en kreditförlust om de känner till omständigheterna. Är det bolån på 1,3 Mkr och ett marknadsvärde (efter reavinstskatt*?) som är lägre än det kommer de ju göra en förlust och övriga fordringsägare kommer få noll, så det är banken som är nyckeln.

Vore jag du skulle jag kräva konkurs och hoppas att brorsan kan få huset till ett bra pris, men inte äventyra min egen ekonomi för det.

*Jag vet ju inte vad huset köpts för, men glöm inte att hus som gamla människor har ofta stigit mycket i värde sen de köptes. Så det kan finnas en latent skatteskuld på uppåt en kvarts miljon också.
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Kanske. Samtidigt så hittade jag detta på webben:

Det finns inga regler som säger vilket värde som ni ska utgå ifrån när dödsbodelägare ska lösas ut ur en fastighet. Vanligtvis brukar man komma överens om marknadsvärdet på fastigheten.

Referens: Familjens jurist .se


På 90 talet var det nog vanligt att bankerna fick mindra för dödsbohusen ärn lånen. Och i praktiken, om huset säljs, vad ahr banken för mandat? Kan en bank verkligen stoppa en försäljning? om så var fallet så skulle ju inget sålts på 90-talet?
Du är inte lite naiv...haha

Vid en försäljning så ska förstås fastighetens lån lösas. Kan inte säljaren lösa lånen har ju banken (lite förenklat) möjligheten att stoppa affären. Är säljaren(dödsboet) på obestånd kan det förstås inte betala räntor och amorteringar och därmed har banken rätt att säga upp lånet och skicka fastigheten vidare till exekutiv auktion.
 
  • Gilla
RoAd och 12 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
att tax är 75% stämmer inte alltid.
Nej, det finns ju en eftersläpning i det i och med att taxeringsvärdet utgår från ett två år gammalt marknadsvärde redan när det sätts, sen ska gälla i sex år. Så som längst är det åtta år gamla siffror. Och priser går upp och ner.

Men generellt över tid skulle jag säga att det är ovanligt att marknadsvärdet är lägre eller lika som taxeringsvärdet, även om det blir fel ibland.
 
R Riemann skrev:
Du är inte lite naiv...haha

Vid en försäljning så ska förstås fastighetens lån lösas. Kan inte säljaren lösa lånen har ju banken (lite förenklat) möjligheten att stoppa affären. Är säljaren(dödsboet) på obestånd kan det förstås inte betala räntor och amorteringar och därmed har banken rätt att säga upp lånet och skicka fastigheten vidare till exekutiv auktion.
Nja, det fungerar ju så att om värdet understiger lån tar man dem med sig (de är personliga) I detta fallet ett dödsbo (inte en person). Så, de andra tillgångarna komme nog användas för att täcka upp.

För, det är ju inte säkert att en executiv auktion betlatar mer än lånen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.