holmberg87 holmberg87 skrev:
Precis, lägg ut markduk där du grävt bort och fyll med det. Du har gjort ett perfekt och gediget förarbete så det kommer bli jättebra!
Hoppas det :) tråkigaste hemmaprojektet ever
 
A Ace83 skrev:
Hoppas det :) tråkigaste hemmaprojektet ever
Haha ja det är inte det roligaste, men det blir så mycket snyggare när du är färdig! Då är det lätt värt det
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Såhär såg det ut hos mig när det påbörjades o h innan gräset var klart osv [bild]
Har du någon bild på slutresultatet?
 
A Ace83 skrev:
Har du någon bild på slutresultatet?
Tyvärr, bara en när det var nästan klart Nästan färdigställt dräneringsarbete vid husvägg med en rad av runda stenar och nyplanterad jord nära en trätrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av ett hus med nästan färdigt markarbete, en gräsmatta, dräneringsgrus och en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gladödrömmare och 2 till
  • Laddar…
Hej, hur fäste du dessa tryckta reglar och vad hade du för dimension på virket. Kan du beskriva hur du gjorde rent praktiskt ser bra ut :)


H hans.p skrev:
Jag gjorde en billig variant med en tryckimpregnerad regel och sedan packad 0-16 med lite lutning ut från huset. Har funkat bra hittills.

[bild]
 
H Huskomling skrev:
Hej, hur fäste du dessa tryckta reglar och vad hade du för dimension på virket. Kan du beskriva hur du gjorde rent praktiskt ser bra ut :)
Jag grävde ur för regeln med en liten trädgårdsspade för att marken på sidorna om regeln inte skulle bli för uppluckrad. Lade sedan lite kross i botten och vägde av så regeln blev rak. Tror jag använde 45x145 eller 45x170.

Alla skarvar och hörn förstärktes med spikplåt eller vinkeljärn på insidan. Fyllde sedan upp material på sidan om regeln så den blev stabil. Lade sedan markduk från regeln och in mot huset och fyllde upp med 0-16 som jag trampade till med foten bara. Försökte få ett lagom fall från huset och ut.

Materialet sjönk lite på något ställe efter vintern så jag har fått fylla på lite extra men annars ser det bra ut. Skulle reglarna bli förstörda efter 10 år så är det ju enkelt att ta bort dem och lägga dit nya i samma spår.
 
  • Gilla
Huskomling
  • Laddar…
En på jobbet nämnde att man ska ha tjära på husgrunden innan man fyller på med material. Stämmer detta?
 
Nä det behöver du inte. Man har eller har haft det och asfalt för att förhindra fukt i källare bl.a.

Har du gjuten platta?

Svarar oavsett nej, vill du så sätt en platonmatta men det är overkill.. Du hade inte så tidigare heller och som nån sa i tråden så blir det här bättre än förut oavsett hur du gör
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Nä det behöver du inte. Man har eller har haft det och asfalt för att förhindra fukt i källare bl.a.

Har du gjuten platta?

Svarar oavsett nej, vill du så sätt en platonmatta men det är overkill.. Du hade inte så tidigare heller och som nån sa i tråden så blir det här bättre än förut oavsett hur du gör
Ah ok, jo detta borde iaf bli bättre än tidigare med jord och buskar mot huset.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Tänkte ändå om det kan bara lönt o måla på kallasfalt nu när man ändå har det utgrävt
 
A Ace83 skrev:
Tänkte ändå om det kan bara lönt o måla på kallasfalt nu när man ändå har det utgrävt
Jag skulle säga nej, ser ingen som hellst nytta med det i ditt fall, det skulle inte tillföra något annat än onödigt merarbete
 
Ska beställa BERGKROSS 0-16 MM. Men är lite osäker på hur mycket jag ska beställa. Borde bli ca 8ton?

Utgrävt:
Djup: 34cm
Bredd: 47cm
Längd: 31,2 m


Illustration av en uträkningsmodul för bergkross med ifyllda mått och beräknat resultat i m3 och ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävd gräns längs husväggen, 34 cm djup och 47 cm bred, avsett för bergkrosstillfyllnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgåva längs en husvägg före bergkrossfyllning, med gräsmark intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävd sträcka längs en husvägg för förberedelse av bergkrossläggning, markerad med djup och längdmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hans.p skrev:
Jag grävde ur för regeln med en liten trädgårdsspade för att marken på sidorna om regeln inte skulle bli för uppluckrad. Lade sedan lite kross i botten och vägde av så regeln blev rak. Tror jag använde 45x145 eller 45x170.

Alla skarvar och hörn förstärktes med spikplåt eller vinkeljärn på insidan. Fyllde sedan upp material på sidan om regeln så den blev stabil. Lade sedan markduk från regeln och in mot huset och fyllde upp med 0-16 som jag trampade till med foten bara. Försökte få ett lagom fall från huset och ut.

Materialet sjönk lite på något ställe efter vintern så jag har fått fylla på lite extra men annars ser det bra ut. Skulle reglarna bli förstörda efter 10 år så är det ju enkelt att ta bort dem och lägga dit nya i samma spår.
Ungefär hur många ton 0-16 gick det åt för er?
Ungefärligt mått på det ni grävde ur?
 
Vad tror ni om att sätta dit platonmatta nu när man ändå grävt ur runt huset? Istället för att bara lägga dit markduk? Eller är det först och främst när man har källare eller krypgrund?

Eller borde det räcka med att det sitter isodränskivor ner till själva "klacken" som det verkar göra?
Uppgrävd mark runt husgrund med synliga dräneringsskivor vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
E
Hej!

Nyfiken på slutresultatet! Hur gick det tillslut?

Ska själv gjuta grund nu och funderar på hur vi ska göra med kantsten, bärlager runt om, osv... Mest p.g.a. att vi har robotgräsklippare och jag vill ha underhållsfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.