Makadam är ju dränerande material
 
Vilken storlek på makadam bör man ha? Tänkte ha ca 20cm urgrävt på djupet sen ca 40 cm från huset. Sen dekorsten överst ca 5cm
 
A Ace83 skrev:
Vilken storlek på makadam bör man ha? Tänkte ha ca 20cm urgrävt på djupet sen ca 40 cm från huset. Sen dekorsten överst ca 5cm
Jag har typ lika hos mig, fyllt med 0-16 sen kullersten. Då får du heller inget dike där vatten samlas, det är oavsett väldigt lite vatten som hamnar där om du har fungerande hängrännor och takfot.
Kör 0-16 som du sen lägger din stenbeläggning i och sen ev foga med stenmjöl i den storleken du vill ha, men max 0-8
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Jag har typ lika hos mig, fyllt med 0-16 sen kullersten. Då får du heller inget dike där vatten samlas, det är oavsett väldigt lite vatten som hamnar där om du har fungerande hängrännor och takfot.
Kör 0-16 som du sen lägger din stenbeläggning i och sen ev foga med stenmjöl i den storleken du vill ha, men max 0-8
Hängrännor funkar bra och takfoten sticker ut ganska mkt. Brukar nästan alltid vara torrt ca 0.5m ut från huset vid regn.

Så då är min plan alltsåt följande som bilden visar. Borde funka?
Grön = ogräsduk
Rosa = makadam 0-16
Vit = dekorsten
Svart = kantsten
Grävd ränna längs husvägg med illustrationer för hängrännor (grön), makadam (rosa), dekorsten (vit) och kantsten (svart).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det du menar att man ska foga med stenmjöl?
 
A Ace83 skrev:
Hängrännor funkar bra och takfoten sticker ut ganska mkt. Brukar nästan alltid vara torrt ca 0.5m ut från huset vid regn.

Så då är min plan alltsåt följande som bilden visar. Borde funka?
Grön = ogräsduk
Rosa = makadam 0-16
Vit = dekorsten
Svart = kantsten
[bild]

Vad är det du menar att man ska foga med stenmjöl?
Glöm fogningen, jag missade att du skulle ha dekorsten, den fogar du såklart inte
Men av det du beskriver låter det väldigt bra utfört, kör på det
 
Men det är dock inte makadam, makadam har inte 0-fraktion men köper du 0-16 så får du rätt, det brukar kallas slitlager
 
Såhär såg det ut hos mig när det påbörjades o h innan gräset var klart osv Pågående markarbete vid hus, med grävd kant, fiberduk, grus och spade på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
steve_
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Såhär såg det ut hos mig när det påbörjades o h innan gräset var klart osv [bild]
Är det ogräsduk? Du själv som satt fuktisolermatta mot husgrunden?
 
A Ace83 skrev:
Amatör som jag är blir jag lite förvirrad. Är det inte makadam som typ denna?
[länk]
Nej det där är dränerande 8mm till 16mm, 8/16 krossade stenar.
Det du bör ha är från 0mm till 16mm blandat, dvs 0-16.
 
A Ace83 skrev:
Är det ogräsduk? Du själv som satt fuktisolermatta mot husgrunden?
Det är markduk N1 från Byggmax, den gråa, den är suverän och bra pris.
Ja det svarta som syns är platonmatta då jag har krypgrund, men den syns inte nu när stenläggningen är på plats
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Nej det där är dränerande 8mm till 16mm, 8/16 krossade stenar.
Det du bör ha är från 0mm till 16mm blandat, dvs 0-16.
Är det inte just dränerande man ska ha vid husgrunden så vattnet rinner bort från husgrunden?
 
A Ace83 skrev:
Är det inte just dränerande man ska ha vid husgrunden så vattnet rinner bort från husgrunden?
Jo invid grunden beroende på vad du har för grund såklart. Jag har dränering och 8/16 vid sulan som krypgrunden är murad på, för att ev vatten från marken ska dräneras bort.
Men upptill har jag inget vatten att dränera bort eftersom marken oxå lutar ifrån huset samt en takfot.
Risken med att lägga dränerande material där är att du bygger ett dike som inte leder bort vattnet. Med 0-16 och lutning rinner det bort och inte ner vid huset men som sagt jag har inget vatten där
 
  • Gilla
fixie34
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Ska ha marksten mellan gräsmattan och dekorstenen. Förra ägarna satte tyvärr stora träd som kanter till rabatten :(

[bild]
[bild]
Hur du än gör så lär det ju bli bättre för huset än tidigare rabatter.
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Jo invid grunden beroende på vad du har för grund såklart. Jag har dränering och 8/16 vid sulan som krypgrunden är murad på, för att ev vatten från marken ska dräneras bort.
Men upptill har jag inget vatten att dränera bort eftersom marken oxå lutar ifrån huset samt en takfot.
Risken med att lägga dränerande material där är att du bygger ett dike som inte leder bort vattnet. Med 0-16 och lutning rinner det bort och inte ner vid huset men som sagt jag har inget vatten där
holmberg87 holmberg87 skrev:
Jo invid grunden beroende på vad du har för grund såklart. Jag har dränering och 8/16 vid sulan som krypgrunden är murad på, för att ev vatten från marken ska dräneras bort.
Men upptill har jag inget vatten att dränera bort eftersom marken oxå lutar ifrån huset samt en takfot.
Risken med att lägga dränerande material där är att du bygger ett dike som inte leder bort vattnet. Med 0-16 och lutning rinner det bort och inte ner vid huset men som sagt jag har inget vatten där
Snackade med ett företag som säljer grus mm, de rekomenderade också att jag ska ha (bergkross) med nollfraktion 0-16 närmast husgrunden ner till klacken.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Snackade med ett företag som säljer grus mm, de rekomenderade också att jag ska ha (bergkross) med nollfraktion 0-16 närmast husgrunden ner till klacken.
Precis, lägg ut markduk där du grävt bort och fyll med det. Du har gjort ett perfekt och gediget förarbete så det kommer bli jättebra!
 
  • Gilla
Ace83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.