Har börjat gräva bort gamla rabatten som går runt hela huset. Förra ägaren hade mkt buskar mm. Men nu vill vi ha dekorsten istället ca 40cm ut från huset. Rabatten gick ganska lång ut från huset och det var mkt rötter som behövdes grävas bort.

Har grävt ca 20cm neråt, har bara varit jord på det djupet. Huset står på platta på mark så ingen källare.

På första bilden ser ni hur vi vill ha det.

1. Ska jag gräva så det blir lutning från huset ? Nu är det hyffsat plant.

2. Jag ska sätta ogräsduk under dekorstenen, men ska jag ha någon typ av singel /makadam under själva dekorstenen? Tänkte att det blir billigare att fylla upp med någon billigare singel/makadam och bara lägga tunt lager med dekorsten.

3. Ska även sätta kansten, finns det någon bra teknik då kanstenen ska sitta typ i mitten av där jag grävt ut? Typ sätta upp nån planka eller nått som barriär innan man fyller upp tomrummet mot gräsmattan.

Taksam för alla tips!

Husgrund med dekorsten ca 40cm ut från husväggen, plant mot gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd rabatt längs husvägg för förberedelse av dekorsten och kantsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävning för dekorsten längs husvägg med synliga rötter och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd rabatt längs husvägg med borttagna buskar och rötter, redo för dekorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1. Ja
2. Det går fint, men behöver du verkligen ha en 20cm vallgrav runt huset? Ännu billigare att återfylla med lite av jorden du grävt bort :)
3. Tycker jag definitivt, snyggt, minskar plockandet av sten i grävmattan och en robotklippare kan klippa kanterna. Använd murarsnöre för att få till en rak linje och en enhetlig höjdnivå, sedan kantsäkra markstenen med jordfuktig betong. Bara en liten klack, som du sedan täcker med jord när du återfyller mot gräsmattan.
 
1. Eftersom jag ska fylla igen med jorden jag grävt upp så antar jag att jag det blir till att fylla upp så det blir lutning från huset. Inte gräva ur mer? Om jag gräver djupare närmast gräsmattan så börjar jag komma in på grövre material.

2. Hur djupt bör jag ha med dekorsten närmast huset? Tänkte att det kanske inte är jättebra att ha jord mot betongplattan? Ska man packa jorden lite när man återfyller? Tänker att det annars kommer sjunka ner lite och att lutningen från huset kanske inte blir så bra?

Är detta ett lagom djup att fylla upp med dekorsten, nedre kanten av "blocken"?
Grävd gränsyta nära hus med synligt betongfundament och lutning markerad med rosa linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd jord längs husvägg med lutning från huset markerad med rosa linje, redo för dekorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




3. Som jag nämnde så var det mkt buskar och växter som jag grävde bort. Finns det risk att dessa börjar växa tillbaka om det ligger gamla rester i jorden jag grävde bort?
 
På baksidan (ca 10m) satt det marksten. Sättsand överst och lite grövre makadam under. Är väl onödigt att gräva bort det?

Ta bort sättsanden och sen bara fylla på med jord över där det ska vara gräs?

Marksten borttagen, exponerat lager av sättsand och grov makadam längs staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd yta längs husvägg med synlig sättsand och makadam, redo för omvandling till gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här gjorde vi dock hade vi fördelen att här enbart var grus och sten så vi behövde inte gräva bort matjord och rötter.
Men runt gaveln och uthus var där växtlighet och matjord så där försökte vi få bort så mycket av det vi kunde
 
  • Nybyggd stenkant längs med husgrund och grusyta, med en klotgrill och hund i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd trähusfasad med vita fönster, grusad mark framför huset och en kolgrill på betongplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gruslagd mark intill husvägg med röda plankor och vita fönsterkarmar avgränsad med en stenkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusgång med kantsten längs en röd stuga och dess uthus, med synliga ytor där vegetation tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Så här gjorde vi dock hade vi fördelen att här enbart var grus och sten så vi behövde inte gräva bort matjord och rötter.
Men runt gaveln och uthus var där växtlighet och matjord så där försökte vi få bort så mycket av det vi kunde
Ingen ogräsduk under stenen? Var köpte ni makadamen?
 
A Ace83 skrev:
Ingen ogräsduk under stenen? Var köpte ni makadamen?
där är Markduk under makadamen och stenmjöl under markduk som är paddad
Vi köpte det från en lokal bergtäkt att gå och köpa sånt från bygghandel eller dylikt är inget att rekommendera
 
  • Gilla
lano34
  • Laddar…
Funderar på om det skulle vara bäst att först fylla med grus eller dylikt vid husgrunden och sedan någon cm lager med lite mer påkostat dekorsten på toppen. Så det inte ligger jord mot husgrunden. Eller vad tror ni blir bäst?

Tidigare har det som sagt varit rabatter med jord direkt mot huset.

Grävd rabatt längs husgrund fylld med ett lager grus som förberedelse för dekorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Att ta bort växtligheten nära grunden är alltid bra och att bygga en vallgrav med sten är ju modernt och fint.
Nackdelen med att bygga en vallgrav nära grunden är dock att det blir en vallgrav nära grunden. Det är intill grunden som bortledning av ytvattnet är som viktigast. Med gräs och tät jord intill grunden har man en finfin underhållsfri lutning bort från huset som effektivt leder bort och sprider ut vattnet.

Genom att ersätta biten intill grunden med otätt material så kommer allt vatten nära grunden att rinna raka vägen ner istället för att ledas bort. Vid slagregn mot fasaden är det stora mängder vatten. Har man en fungerande dränering kan den säkert svälja vattnet utan problem, kanske i kombination med en täcklist som leder bort vattnet horisontellt ett par decimeter. Om inte så har man just byggt en lösning där man samlar på sig massor av vatten som ligger och gottar in sig intill och under husgrunden under lång tid efter varje regn. Betydligt värre än lite marginellt fuktig jord som ligger emot.
 
  • Gilla
Virveln Nordin och 2 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Att ta bort växtligheten nära grunden är alltid bra och att bygga en vallgrav med sten är ju modernt och fint.
Nackdelen med att bygga en vallgrav nära grunden är dock att det blir en vallgrav nära grunden. Det är intill grunden som bortledning av ytvattnet är som viktigast. Med gräs och tät jord intill grunden har man en finfin underhållsfri lutning bort från huset som effektivt leder bort och sprider ut vattnet.

Genom att ersätta biten intill grunden med otätt material så kommer allt vatten nära grunden att rinna raka vägen ner istället för att ledas bort. Vid slagregn mot fasaden är det stora mängder vatten. Har man en fungerande dränering kan den säkert svälja vattnet utan problem, kanske i kombination med en täcklist som leder bort vattnet horisontellt ett par decimeter. Om inte så har man just byggt en lösning där man samlar på sig massor av vatten som ligger och gottar in sig intill och under husgrunden under lång tid efter varje regn. Betydligt värre än lite marginellt fuktig jord som ligger emot.
Ok så i princip ska jag bara fylla igen med med materialet jag grävde upp. Förutom några cm där jag ska ha dekorsten. Som på min fina skiss där rosa är fyllnadsmaterial och det vita dekorsten.
Uppgrävd mark längs husvägg med rosa linjer som markerar fyllnadsmaterial och vita punkter för dekorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pratade med en bekant som rekomenderar att vi lägger singel längs husgrunden. Men då förutsatt att vi har väl fungerande dränering, annars som det nämnts att det kan bli som en vallgrav. Så det får bli till att bara fylla igen med det jag grävt bort.
 
Sätt marksten närmast grunden om du vill ha någonting som lyfter det estetiska samt underlättar vid gräsklippning.
 
L Luddasm skrev:
Sätt marksten närmast grunden om du vill ha någonting som lyfter det estetiska samt underlättar vid gräsklippning.
Ska ha marksten mellan gräsmattan och dekorstenen. Förra ägarna satte tyvärr stora träd som kanter till rabatten :(

Grävd rabattkant med stora trädstubbar längs en husvägg, förberedd för marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgrävd kant i trädgården med ett stort, gammalt träd liggande på marken bredvid spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag gjorde en billig variant med en tryckimpregnerad regel och sedan packad 0-16 med lite lutning ut från huset. Har funkat bra hittills.

Tryckimpregnerad regel längs en nygjord stig med packad 0-16 grus med lutning bort från huset och bredvid gröna buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nu säger en annan bekant att jord är det sämsta att ha mot husgrunden och att vi borde ha singel/makadam. Usch vad ska jag göra :( .

På baksidan av huset där det inte var rabatt låg det makadam närmast huset. Så jag antar att det varit så runt hela huset innan de fick för sig att göra rabatter
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.