Hade tänkt mig den här konstruktionen på min yttervägg
Utifrån och in 95mm lockpanel, 145mm bottenbräda, spikläkt, vindduk
Då blir det luftning mha 145mm bräderna eftersom de kommer sitta med ~5cm mellanrum som täcks av lockbrädan. Musband i underkant för att täcka de hålen som uppstår.
Dock så ser jag nu att vissa konstruktioner har ytterligare en vertikal luftningsläkt bakom spikläkten så som syns på denna bild.
Räcker den luftning som jag tänkt eller borde man ha ytterligare en läkt som syns i bild nummer två?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utifrån och in 95mm lockpanel, 145mm bottenbräda, spikläkt, vindduk
Då blir det luftning mha 145mm bräderna eftersom de kommer sitta med ~5cm mellanrum som täcks av lockbrädan. Musband i underkant för att täcka de hålen som uppstår.
Dock så ser jag nu att vissa konstruktioner har ytterligare en vertikal luftningsläkt bakom spikläkten så som syns på denna bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcker den luftning som jag tänkt eller borde man ha ytterligare en läkt som syns i bild nummer två?
Jag har ingen källa, men anser att din tänkta luftning räcker (för så har jag byggt).
Observera för övrigt att spikläkten är fasad i ovankant så att eventuell fukt leds UT mot panelen och inte in mot väggen.
Observera för övrigt att spikläkten är fasad i ovankant så att eventuell fukt leds UT mot panelen och inte in mot väggen.
Bygg med riktig luftning! Har du tänkt att måla med slamfärg så kan det funka utan luftning men jag hade inte gjort det då heller.
Fasade spikläkt är överkurs o helt onödigt.
Fasade spikläkt är överkurs o helt onödigt.
Medlem
· Västra Götaland
· 181 inlägg
Räcker med den horisontella spikläkten skulle jag säga. Ibland har jag sett att man lägger en tunn masonitremsa mellan spikläkt och gips/fasadskiva så man får en liten luftning även där, det är nog bra men lite överkurs.
Vid lockpanel funkar d fint så.
Vid lockläkt är rekommendationen från Svenskt Trä en luftspalt å 34x70 som spikläkt. Undrar just varför d är olika där... å andra sidan.. blir ju bättre med luftning så varför inte om d inte ställer till det estetiskt med.
Vid lockläkt är rekommendationen från Svenskt Trä en luftspalt å 34x70 som spikläkt. Undrar just varför d är olika där... å andra sidan.. blir ju bättre med luftning så varför inte om d inte ställer till det estetiskt med.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Stående lockpanel - Ska fönsterfoder se ut så här?
Fasad -
Behövs det verkligen ingen luftspalt bakom stående panel?
Fasad -
Foder på stående lockpanel
Fasad -
Ansluta uterumstak mot stående lockpanel
Altan & Uteplats -
Stående lockpanel - vertikal luftningsläkt?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus