Det låter ju bra att det verkar finnas tillgångar som kan utmätas i värsta fall.

Risken är ju att man som hempularen beskrev blir stämd av någon som är medellös och inte kan ersätta dina advokatkostnader. En del personer är ju dessutom skickliga på att vara utblottade "på pappret".
 
Det låter ju bra att det verkar finnas tillgångar som kan utmätas i värsta fall.

Risken är ju att man som hempularen beskrev blir stämd av någon som är medellös och inte kan ersätta dina advokatkostnader. En del personer är ju dessutom skickliga på att vara utblottade "på pappret".
 
Naturligtvis har de överklagat och söker om prövningstillstånd hos Hovrätten...

Så bara vänta och se hur det blir...

De tycker domen kring badrummet är felaktig samt vill att jag ska betala båda advokatkostnader pga de har med viss framgång fått rätt på en sak. (Köksavlopp där jag får betala 2.000 kr av 300.000 som tvisten bygger på)...

Läste lite om hovrätten. Men framgår ej hur lång "kön" är för att gå igenom fallet. 1 år eller?
 
Känns tveksamt att de skulle få prövningstillstånd hos Hovrätten. Tingsrättens beslut gick helt din väg och det rör sig knappast om något prejudicerande fall. Det faktum att köparen valde att inte hänvisa till besiktningsprotokollet från början kommer att ligga honom i fatet när hovrätten bedömer fallet.

Sen när det gäller titlarna jurist och advokat så är är en jurist en person som avlagt juristexamen och en advokat är en jurist som varit verksam i minst 5 år och sedan avlagt advokatexamen (muntlig examen som hanteras av Advokatsamfundet. Klarar man advokatexamen så får man inträde i Advokatsamfundet och får kalla sig advokat.

/John
 
O
Tror att du kan vara lugn! Även om hovrätten mot all förmodan skulle ta upp fallet så lär dom inte vinna. Dessa har inget case.... de kände till att badrummet inte var korrekt utfört, alltså inget dolt fel.
 
Jag har uppfattat det som att Hovrätten fattar beslut om prövningstillstånd på tider i storleksordningen några Månader. Det beror säkert på vad det är för karaktär på målet också.
 
En undran bara, vem betalar de 3 domare + "sekreterare" under rättegången samt deras efterdiskussion. Trodde förloraren fick betala deras kostnader också eller är det staten som bekostar hela domstol-systemet?
 
Idag fick man brev från Kronofogden där köparen har begärt utmätning av mina tillgångar / lön får att få in 2.000 kr + ränta 269 kr. Kronofogden avgift på 600 kr tillkommer.

Eftersom de har överklagat, varför begär köparen utmätning på mig?

Har sökt efter advokaten som återkommer sen.

Mitt livs första brev från Kronofogden. Dagen förstörd...
 
Coolman skrev:
Idag fick man brev från Kronofogden där köparen har begärt utmätning av mina tillgångar / lön får att få in 2.000 kr + ränta 269 kr. Kronofogden avgift på 600 kr tillkommer.

Eftersom de har överklagat, varför begär köparen utmätning på mig?

Har sökt efter advokaten som återkommer sen.

Mitt livs första brev från Kronofogden. Dagen förstörd...
men hade du inte ett krav på 300 kkr på dom ?
Eller var det så att dom komemr betala din advokat men du får betala dom 2000 kr - dvs alla är förlorare ? :(

Egentligen borde du väl antingen bestrida eller betala dina 2000 kr då - det kommer annars bara bli mer och mer pengar och till slut en utmätning...

/K
 
nikasp
Det där låter som bland det värsta jag har hört. Nyfiken, får man fråga vad det är för ålder på den/de som stämt dig?
 
Köparen ska betala min advokat på 103.000 kr + Sveda och värk på 5.000 kr till mig = 108.000 kr.
Sen trodde jag det skulle göras avdrag på 2.000 kr.
Det är inget min advokat har sagt något om tidigare. Bara att de överklagat och avvakta och se. Inte att under tiden begära pengar...
 
Köparen är född 1974 tror jag det var.
 
O
Bestrid kravet från kfm med tanke på att domen är överklagad.
En fundering, om en dom överklagas då borde den inte vinna laga kraft? eller är jag ute och cyklar?
 
nikasp
Tråkigt när det blir sådär. Att gå till Kronofogden för 2000 kr låter lite patetiskt, enda sättet kvar att försöka skada dig på antar jag.

Coolman skrev:
Köparen är född 1974 tror jag det var.
 
Mikael_L
Om köparen kan vända sig till KFM för dessa 2000:- ska du i så fall kunna vända dig till KFM för de 108' som du har som krav.
Men kolla först med din advokat vad som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.