Vad säger mäklaren om detta då? Man tycker ju att mäklarn borde berätta för dom att det är deras egna fel som ej undersökt huset ordentligt....
 
  • Gilla
FrittDrag_II och 1 till
  • Laddar…
Här ser vi ett exempel på en orolig säljare som fått orimliga krav från en köpare. En köpare som kanske fått tips här på BH om att "det inte finns något att förlora på att kontakta säljaren med dina orimliga och hutlösa krav".

Som köpare anser jag att man ska ha väldigt mycket på fötterna innan man kontaktar säljaren med ev. krav.
Att chansa och hoppas på en godtrogen säljare är ett otyg!
 
Ja processen är verkligen riktigt utmattande och har bara börjat... Vi fick tyvärr ingen information om dolda fel försäkring och visste inte att den fanns. Förrän nu. Men vad jag förstår gäller den ändå inte el. Och dyraste punkten på listan verkar vara just el.
 
  • Gilla
Jonte82
  • Laddar…
Mäklaren har pratat med de om att de inte har så mycket att komma med och att de sitter i en dålig sits som inte undersökte huset vid köp utan först efter tillträde, Men de har sagt att de ändå ska göra ett försök och att de kommer gå hela vägen till stämning.... Eftersom vi ännu inte fått listan över fel och brister är det svårt att bemöta kravet på 1 miljon.... Dålig sömn och mycket googlande består våra sista semesterdagar av.
 
Lite magstarkt att ta upp att de la för högt bud och att du visste de skulle ångra sig, när du själv accepterade det. Finns ingen anledning att kalla dem "barn" för att få sympati, håll dig till sakfrågan, det vinner du på i längden.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Skippa listan, ni förlorar bara på att diskutera den, invänta stämning och sov gott.
 
  • Gilla
piggy_man
  • Laddar…
Vilken tråkig historia. Jag kan inte annat än tycka synd om köparna. Inte nog med att de har betalat ett överpris. Nu kommer de dessutom gräva gropen än djupare med dubbla advokatkostnader.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Att vara dåligt insatt är tyvärr ingen bra ursäkt när man köper hus. Vet man inte, frågar man någon som vet eller tar reda på det. Att köpa ett 40 år gammalt hus osett för att det var fint kök och sen klaga på elen håller inte.
 
D09
Ha i åtanke att det finns stor risk att köparna läser din tråd :)

Personligen tycker jag att det är ett riktigt uselt och oansvarigt beteende genom att inte intressera sig för huset genom att veta om priset är rimligt eller inte när man budar. Likaså att inte ens Besikta det..

Jag köpte mitt hus genom telefon, dvs gjorde av olika anledningar snabb bedömning via hemnet, ringde och la ett bud som gällde begränsad tid. Fick en förvisning och valde att inte fördjupa besiktningen mer än att jag o farsan kolla runt. Säljaren ställde in kommande visningar och jag köpte till mitt bud och efterhand hittade jag massa "saker" men skulle aldrig falla mig in att försöka få ersättning för detta. Mitt val att lägga budet och att inte fördjupa besiktningen.
Sen har jag inställningen att det finns alltid något att göra på hus.
 
  • Gilla
piggy_man och 2 till
  • Laddar…
Okej att säga att de köpte till ett överpris kanske är att ta i. Det var flera spekulanter som hörde av sig så snart huset kom ut på hemnet och innan visningen var det flera som la bud. Så det blev en budgivning fast före den riktiga budgivningen. De fick komma och titta. Sen var det en person som egentligen vann budgivningen med ett högre bud än köparna men den personen önskade ett tillträde som inte gick att lösa så därför valde vi att sälja under högsta budet till våra köpare. Så de kan men all säkerhet sälja huset och få tillbaka sina pengar. Men om man jjämfördes hus som sålts tidigare i området har detta gått en bra bit högre..:
 
Jobbig och onödig situiation ni hamnat i, tror dock det kommer sluta bra för er del så håll humöret uppe och fundera inte alltför mycket på det hela. Se bara det positiva att ni fick bra betalt för huset!
Borde inte mäklaren som framfört deras krav sett orimligheten i det hela och upplyst köparen? Ta ett snack med mäklaren och säg år denne att göra sitt jobb och leda in köparen i verkligheten innan det går längre.

Är det den växande skara curlingbarn som börjar bli gamla nog att köpa hus vi ser eller? Tycker det är mycket sånt här och åberopande på dolda fel på underliga saker i andra trådar.
 
Hurvadvem skrev:
Ja processen är verkligen riktigt utmattande och har bara börjat... Vi fick tyvärr ingen information om dolda fel försäkring och visste inte att den fanns. Förrän nu. Men vad jag förstår gäller den ändå inte el. Och dyraste punkten på listan verkar vara just el.
Märkligt att inte mäklaren sa något om DoldaFel försäkringen, lite tjänstefel där. Hade ni haft den så hade det bara varit o hänvisa köparen till ditt försäkringsbolag oberoende av feltyp (även el).
 
En doldafelförsäkring hjälper väl bara så länge försäkringsbolaget godkänner ett fel som dolt? Köparen kan ju driva saken mot säljaren ändå...
 
sunqan skrev:
En doldafelförsäkring hjälper väl bara så länge försäkringsbolaget godkänner ett fel som dolt? Köparen kan ju driva saken mot säljaren ändå...
??
driva vad? Som säljare har man ju försäkrat sig och ev krav hanteras av försäkringsbolaget..... Säger försäkringsbolaget nej så får köparen tvista i tingsrätten med dom o inte med säljaren...
 
M
sunqan skrev:
En doldafelförsäkring hjälper väl bara så länge försäkringsbolaget godkänner ett fel som dolt? Köparen kan ju driva saken mot säljaren ändå...
Måste man inte besiktiga huset själv som säljare för att kunna teckna Dolda fel-försäkring?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.