B
AnneFi AnneFi skrev:
Absolut kan jag göra så men då tappar man väl hela grejen med hur kan ska ställa in den?

Under noll grader ute Ska man ändra kurvan och vid över noll grader ute ska man förskjuta kurvan.

Om jag ska ändra på varje punkt får jag testa mig fram att vid xC° ute så funkar det med yC° i framledning.
Jag vet inte om det känns helt vettigt.

Och jag vet inte om en kurvförskjutning har samma tempskillnad vid varje punkt
Det är ju en process som tar lite tid, men man får försöka notera hur man tycker inomhustemperaturen är vid olika utomhustemperaturer, och justera upp/ner om det t.ex. Ofta känns kallt inne när det är kallare än -7, eller vid nån annan temperatur. Det känns som en itterativ process, det blir inte perfekt på en gång.

(Jag bara antar att termostaterna på elementen är rätt justerade och cirkpumpens flöde likaså eftersom du tänkte justera kurvan?)

Ja, det tar tid att få till värmekurvan rätt, ännu svårare är det om man har tröggolvvärme.
 
AnneFi
B BSOD skrev:
Det är ju en process som tar lite tid, men man får försöka notera hur man tycker inomhustemperaturen är vid olika utomhustemperaturer, och justera upp/ner om det t.ex. Ofta känns kallt inne när det är kallare än -7, eller vid nån annan temperatur. Det känns som en itterativ process, det blir inte perfekt på en gång.

(Jag bara antar att termostaterna på elementen är rätt justerade och cirkpumpens flöde likaså eftersom du tänkte justera kurvan?)

Ja, det tar tid att få till värmekurvan rätt, ännu svårare är det om man har tröggolvvärme.
Det står i manualen att termostaterna ska vara helt öppna.
Shunten öppnar och stänger inte som den ska. Det ska fixas

Jag försöker ändra kurvan för vi har för varmt inne.
 
Ctc har gjort om det där med inställning av kurvlutning med tryckeriet verkar inte ha hängt med då det är det gamla sättet att ställa inkurvan som visas i manualen. Manual-CTC GSi 600-16250158-1.pdf är i och för sig på en bergvärmepump men på sidan 101 så finns lite förklaringar på hur man ställer in kurvan. Hoppas det är till någon hjälp....

Edit: https://ctc.se/file-download/e05e3cae0836595a983fe861263ccd99.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
AnneFi
  • Laddar…
AnneFi
V Vector skrev:
Ctc har gjort om det där med inställning av kurvlutning med tryckeriet verkar inte ha hängt med då det är det gamla sättet att ställa inkurvan som visas i manualen. Manual-CTC GSi 600-16250158-1.pdf är i och för sig på en bergvärmepump men på sidan 101 så finns lite förklaringar på hur man ställer in kurvan. Hoppas det är till någon hjälp....

Edit: [länk]
Yes! Tack så mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.