AnneFi
Hejhej!
Känner mig väldigt trög.
Den gamla luft/vatten gick sönder i vintras.
Körde komstgjord anding för 20000 kr som varade i en vecka. Beställde ny och nu I september kom den.

På displayen står det två temperaturer precis som jag är van vid. En som visar den faktiska temperaturen enligt innekännaren och en som visar önskad temperatur.

Men om jag ändrar önskad temperatur så går den automatisk tillbaka efter en stund till samma värde som jag ändrade i från (21c)

Finns det en "spara" knapp som jag missar?

De ska försöka skicka ut någon eftersom shunten inte heller öppnas automatiskt men det tar väl en vecka ungefär.
 
Exakt vilken tillverkare och modell är det på värmepumpen?
Har du länk till manualen?
 
AnneFi AnneFi skrev:
Hejhej!
Känner mig väldigt trög.
Den gamla luft/vatten gick sönder i vintras.
Körde komstgjord anding för 20000 kr som varade i en vecka. Beställde ny och nu I september kom den.

På displayen står det två temperaturer precis som jag är van vid. En som visar den faktiska temperaturen enligt innekännaren och en som visar önskad temperatur.

Men om jag ändrar önskad temperatur så går den automatisk tillbaka efter en stund till samma värde som jag ändrade i från (21c)

Finns det en "spara" knapp som jag missar?

De ska försöka skicka ut någon eftersom shunten inte heller öppnas automatiskt men det tar väl en vecka ungefär.
Om det är CTC i255 eller i360 så är de sådana att om man ändrar en siffra i inställningarna måste man trycka OK innan man lämnar menyn. Lätt att missa.
 
AnneFi
Logad Logad skrev:
Om det är CTC i255 eller i360 så är de sådana att om man ändrar en siffra i inställningarna måste man trycka OK innan man lämnar menyn. Lätt att missa.
Tack så mycket.

Måste ändå erkänna att jag var verkligen jättetrög. På grund av braskamin så är pannan ställd på kurva istället för rumsgivare så det är den jag måste lära känna.
 
AnneFi AnneFi skrev:
Tack så mycket.

Måste ändå erkänna att jag var verkligen jättetrög. På grund av braskamin så är pannan ställd på kurva istället för rumsgivare så det är den jag måste lära känna.
Centrala reglersystemet måste minimum ha en kurva inställd samt framledningsgivare, annars kan den inte reglera framledningen.

Sen kan man välja till utegivare och/eller innegivare.

Reglersystemet följer alltid en kurva, däremot så kan man välja om den ska använda utegivare eller innegivare som styrande givare.

Har man innegivare så gäller det att placera den på optimalt ställe. I värsta fall så kan man ha två innegivare som man växlar mellan med hjälp av en flerpolig växlande brytare.
 
AnneFi
Demmpa Demmpa skrev:
Centrala reglersystemet måste minimum ha en kurva inställd samt framledningsgivare, annars kan den inte reglera framledningen.

Sen kan man välja till utegivare och/eller innegivare.

Reglersystemet följer alltid en kurva, däremot så kan man välja om den ska använda utegivare eller innegivare som styrande givare.

Har man innegivare så gäller det att placera den på optimalt ställe. I värsta fall så kan man ha två innegivare som man växlar mellan med hjälp av en flerpolig växlande brytare.
Ja vi måste justera in kurvan. Har kikat lite på den och sänkt den.
Pannan har gått nästan en månad nu. Som jag skrev så är det något vajsing med shunten så den har inte öppnat automatiskt. De kommer nästa vecka och kikar eftersom de inte kunde hitta problemet över telefon.

Kurvan är ställd på standard enligt hustyp och system. Det är snäppet för varmt så jag har justerat ner lite och avvaktar några dagar och ser hur det blir.
 
AnneFi
Demmpa Demmpa skrev:
Centrala reglersystemet måste minimum ha en kurva inställd samt framledningsgivare, annars kan den inte reglera framledningen.

Sen kan man välja till utegivare och/eller innegivare.

Reglersystemet följer alltid en kurva, däremot så kan man välja om den ska använda utegivare eller innegivare som styrande givare.

Har man innegivare så gäller det att placera den på optimalt ställe. I värsta fall så kan man ha två innegivare som man växlar mellan med hjälp av en flerpolig växlande brytare.
Ursäkta min tröghet men enligt manualen så ska man då sänka kurvan om man har för varmt inne. Går in på kurvan pluttar på den som är 60 och sänker den till 55 precis som manualen säger. Men i manualen den ändras hela kurvan. När jag ändrar ner några grader är det vara just max tempen som ändras. Lutningen på kurva ändras inte.

Gör jag jättefel?
Skärmdump av gränssnittet för inställning av värmesystem med vald värme-kurva omringad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar justering av värmekurvor för inomhustemperatur och värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man brukar säga att om det är kallt inne när det är milt ute så ska man öka kurvförskjutningen uppåt och är det kallt inne när det är kallt ute ska man öka kurvlutningen. Och vice versa om det är varmt inne, alltså sänka kurvförskjutningen om det är varmt inne när det är milt ute.
 
AnneFi
J Josth skrev:
Man brukar säga att om det är kallt inne när det är milt ute så ska man öka kurvförskjutningen uppåt och är det kallt inne när det är kallt ute ska man öka kurvlutningen. Och vice versa om det är varmt inne, alltså sänka kurvförskjutningen om det är varmt inne när det är milt ute.
Ja men hur ändrar man så hela kurvan ändras? Man borde kunna justera ner på ett ställe så förskjuts hela kurvan men när jag ändrar antingen på värmepannainställning eller i själv kurvan så ändrar jag bara precis det värdet. Resten är kvar på samma.
 
"Kurvjustering" finns längst ner i inställningsmenyn:
Skärmdump av inställningsmenyn för värmesystem med val för kurvjustering och olika temperaturparametrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


”Avancerat / Inställningar / Värmesystem / Värmesystem 1”.
 
Redigerat:
AnneFi
J Josth skrev:
"Kurvjustering" finns längst ner i inställningsmenyn:
[bild]

”Avancerat / Inställningar / Värmesystem / Värmesystem 1”.
Nej min meny ser ut som bilden jag lagt n inte som den du lagt in Skärmdump av inställningsmeny för värmesystem, "Värmekurva" markerat med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AnneFi
J Josth skrev:
”Avancerat / Inställningar / Värmesystem / Värmesystem 1”.
Var hittade du den bilden?
 
AnneFi
J Josth skrev:
Eftersom du inte skrivit modell så gissar jag på CTC EcoZenith i360. Se sid 4: [länk]
förlåt det är en i255. Trodde det stod på mina bilder men sidnummer hade kommit bort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.