Om man monterar en arbetstank till vp så är det inga problem att ha termostater på alla radiatorer utom 1 st. Shunt till vp tycker jag man ska försöka undvika för max besparing. Men hur som helst så bör man ha en innegivare till vp.
 
Jag ska köra med en ctc 408
 
Till en sån går det bra att ha termostater bara man ser till att justera in kurvan först och har minst i radiator öppen.
 
  • Gilla
Joel90
  • Laddar…
Innegivaren får man be att de kopplar in oftast, gäller ju el sidan. Man kan ju enkelt förbereda med vp rör från pannan upp från källarn till lämpligt ställe på ovanvåningen.

mvh
 
När man byter ventilhuset, ska man sätta lintråd eller vad det kallas på båda änderna av rören? Låter som en självklarhet :) sedan ska en termostat vara öppen för att systemet ska andas
 
Köpt hela kitet komplett både ventilhus och termostat av märket danfoss
 
Exakt den som på b
länken :)
 
Lin och locherpasta på rörets gänga, sedan kan man smörja konan och den lekande muttern på radiator anslutningen med locherpasta. Se till bara att linet går med in i skarven, linet får inte snurra med när man drar åt, uppstår det så kan man raspa stålgängan med ett bågfilsblad.

Mvh
 
Blev två inlägg.
 
Redigerat:
Klara du byta termostathus klarar du att installera vp själv också köp vp på nätet till rätt pris köp endast borran rörmocka och justera in grejerna själv och spar en ganska rejäl peng :)
 
Som jag fattat det så ska man snurra linet i gängorna på röret. Det måste ner i gängorna. Sedan ska man kleta på rör pasta i ett jämt lager sedan snurra på skruven. Ska man tvinna linet eller ska man sätta det otvinnat på röret. Hade jag kunnat installera vp själv hade det varit kanon :) vågar mig inte på det projektet då man ska dra rör, borra i fasaden, täta :) låter som att termostater är lättare att byta. Ingen som har en film som visar hur man byter ventilhus
 
Sätt linet otvinnat på röret och ta en fil eller liknande och raspa till gängorna så linet dras med in i gängan om inte gängorna redan är raspade från fabrik.
 
Man raspar först, sedan lin.

Protte
 
Förstår inte vad ni menar raspa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.