Detta är 3/8 rör och även ventilhuset ska bytas :) Denna jag har nu är från 60 talet. Ska byta till en danfoss ra2990 termostat med danfoss ventildel Rak-10, ra-n-10
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Termostater är meningslösa när du får bergvärme.
Pumpen sköter regleringen själv och samtliga termostater ska stå på max värme.
Fredrik
Om man vill ha olika temp i olika rum så är väl inte termostaterna meningslösa? :confused:
 
Man brukar justera in värmekurvan så den passar och sedan har man på sin höjd termostater i sovrummen.
Bergvärmepumpen får svårt att reglera när termostater öppnar och stänger stup i kvarten.
Fredrik
 
Det är sant Fredrik fast har inget val, måste ha något på radiatorn :)
 
Bra val av termostater, sedan behöver inte termostaten stå på max, 2990 brukar jag ställa vredet på fyran vid installationer.

Mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
Malisan74
  • Laddar…
Tack Spekerök :) Man lär sig sakta med säkert vad som är bra :)
 
Tips om vred?
 
När jag skriver om att jag ställer vredet på fyran så menar jag termostat ratten(y).

Mvh
 
spekerök skrev:
När jag skriver om att jag ställer vredet på fyran så menar jag termostat ratten(y).

Mvh
Är det max?? för allt annat är väl synnerligen dumt att sätta.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Dumt är det ju inte, kör du enbart mot vp kurva så reagerar termosten sent på omgivande värme t.ex kamin, släktmiddag osv. Vrider man ner termostaten något hack eller två så fungerar den ju som en termostat skall göra, står de på max måste måste man upp mot ca 24 gr för att de skall börja stänga, varierar givetsvis vilken modell man har hemma.
Sen är vi olika vill man inte ha det så vrider man så de står fullt öppna.(y)

Mvh
 
Med VP måste man ha några termostater på MAX så man får rotation på vattnet. En stängd termostat är ju bara som om elementet aldrig funnits. Men några måste tillåta cirkulation.

Med alla ventiler stängda så försöker pumpen höja värmen men får aldrig tillbaka varmt returvatten, alltså är det kallt i huset och pumpen stånkar på.

EDIT Vart ledde mitt resonemang, jo det är inte fel med termostater om man vill sänka ett rum gentemot andra.

Protte
 
Visst, köper dit resonemang. Har själv tryckstyrd pump som känner av mot trycket i värmessystemet, när någr element stänger varvar pumpen ner och sedan öka när de kallar på värme.

Eftersom Ts skall investera i BV inom snar framtid kommer det säkert sättas in en tryckstyrd pump på husets värmessystemet.

mvh
 
prototypen skrev:
Med VP måste man ha några termostater på MAX så man får rotation på vattnet. En stängd termostat är ju bara som om elementet aldrig funnits. Men några måste tillåta cirkulation.

Med alla ventiler stängda så försöker pumpen höja värmen men får aldrig tillbaka varmt returvatten, alltså är det kallt i huset och pumpen stånkar på.
Det beror ju på vad man har för sorts värmepump. Är det växelventil, är det precis som du skriver.

Vid shuntat system spelar det ingen roll för pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.