Är inte säker på att jag förstår vad du menar. De lister som visas på bilderna kräver ingen form av urfräsning någonstans!
 
Om du tänker på "kryssen" så görs dom med ett mycket speciellt verktyg som snickaren har. Hade för ett halvår sen chansen att köpa ett sådant på auktion, men det var för långt att köra.
 
LarsEbbe skrev:
Är inte säker på att jag förstår vad du menar. De lister som visas på bilderna kräver ingen form av urfräsning någonstans!
Jo jag tänkte att den del som kommer på insidan ska "smita åt" mot bågen, men som du skrev så är mina bågar ganska raka på insidan ca 1cm innan den böjer av. Så om inte spröjset är så tjockt så behöver man inte göra något. Men ska spröjsen gå i liv med med insidan på bågen behöver den väl böja av tillsammans med bågen för att passa. Den bild som keneth visade hade raka ändar på det som kommer på insidan av vågen. Så är det gjort på min altandörr som är spröjsad
ImageUploadedByByggahus.se1400793043.940390.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kennethihbg skrev:
Om du tänker på "kryssen" så görs dom med ett mycket speciellt verktyg som snickaren har. Hade för ett halvår sen chansen att köpa ett sådant på auktion, men det var för långt att köra.
Synd det hade ju suttit fint med ett riktgt verktyg!
Har provat att fräsa likadana foder som finns i huset sen tidigare, det gick att få till med notfräs och hålfräs, men det var ganska mycket pill för att få det bra. Så därför kan jag tänka mig att det blir en hel del pill om man ska göra pröjsen inkl att fräsa till profilen själv. Det skulle underlätta om man kunde köpa spröjsprofilen färdig, och bara göra "kryssen"
 
S
har för mig att jag såg ett inlägg på fönster ämnen.
bland annat mittpost ämne,jag har för mig jag att jag såg spröjs också
 
S
hittade ju. :)
http://www.skanelist.se/övrigt-20269688

har du en profil så kan man för det mesta special beställa färdifr frästa spröjs.
dock är ju kryss svårt att göra om det är svängd profil.
 
Verkar bra med färdigt "ämne", jag skulle behöva få ner bredden till 25mm på insidan och gärna 8mm på utsidan, så det blir en del bearbetning på ämnet.
Har köpt en 21x27 planhyvlad på hornbach som jag tänkte fräsa lite på och ha som innespröjset. Sen har jag letat efter 8x8 mm fyrkantslist men det verkar inte finnas på vanliga brädgårdar, har kollat med ekesiöö som är välsorterad men inte där heller. Enda stället är modellaffärer, men där har de endast 1meter längd.

Nån som vet nåt ställe som säjer små 8x8 mm lister?
 
Till ett hus på 180 m2 köpte jag fönster för 120 000 inkl moms , och de säljer även spröjs i många varianter, kontakta Allarängens snickeri för offert, och ät mycket glass när du fikar !
 
snickare1961 skrev:
Till ett hus på 180 m2 köpte jag fönster för 120 000 inkl moms , och de säljer även spröjs i många varianter, kontakta Allarängens snickeri för offert, och ät mycket glass när du fikar !
Hehe ja det är onekligen skönt att leja ut arbetet! Har ialla fall målare som fixar fasaden nu så lite glass hoppas jag få äta i sommar! Kommer nog bli en del pill med de där spröjsen... Ska kolla om de kan fixa spröjsprofiler.
Har beställt två nya fönster från jan-oves snickeri i hassela, det är trelufts fönster som det var från början istället för tvålufts som sitter nu. Men resten får bli ändring av de befintliga fönstrena.
 
Har du beställt nya fönster från ett snickeri, med spröjs (?), vore det konstigt om det snickeriet inte kan göra spröjs till dig också ?
 
LarsEbbe skrev:
Har du beställt nya fönster från ett snickeri, med spröjs (?), vore det konstigt om det snickeriet inte kan göra spröjs till dig också ?
Ja kom på det när jag hade postat senaste inlägget, självklart borde de kunna fixa några spröjskors! Har inte fått svar ännu på vad det kostar bara.
Tack för tipset, man e ju lite trögtänkt ibland :)
 
Testade att göra spröjs till en balkongdörr, fönstret är inte så stort så det var lagom att börja med tyckte jag. Fräste profilen med rounding bit och sen jacken för skarvarna med först en notfräs och sen sågade jag 45gr med gersågen så profilen passade.
Blev helt ok och tillräckligt bra med lite fog tror jag. Men listen jag använde var nog lite för stor, den var 27x21, borde varit typ 25x17, eller ett lite större frässtål. De jag hade nu hade radire 6,3mm från jula. Mittenbiten på profilen blev 11mm, med 25mm list hade den blivit 9mm och det hade nog blivit snyggare med lite tunnare list.

Så här ser det ut:

ImageUploadedByByggahus.se1402770989.248906.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1402771002.400164.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1402771012.578896.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1402771036.369777.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ganska mycket pill men inte helt ogörbart om man är någelunda nogrann. Pratade med snickeriet och de skulle ta 350kr per spröjs, så det känns som en nobrainer att låta dem göra spröjsen med tanke på hur mycket tid det tog ändå!
 
L LarsEbbe skrev:
Det jag menar med linoljekitt är att 99% av husägarna inte är så idoga att hålla efter sina fönster som man skall. Vet inte riktigt vad du menar med alkydoljefärgens problem, den sort jag använder har aldrig varit några problem med. Men färgtillverkarna gör det svårare och svårare att hitta rätt idag. Linoljefärg är gudomligt men som du säger, tar lite väl lång tid på sig att torka.
Jag tycker inte torkningen är ett så stort problem. Allt handlar om att stryka i väldigt tunna lager. Då brukar det gå att måla 1 gång per dygn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.