4000 per fönster är ju helt klart ett alternativ till ett helt nytt, har kollat lite på nytillverkade och det verkar gå på från ca 7000 och uppåt.

Är fortfarande sugen på fuskspröjs som marre med fler har gjort, går en ruta får man väl byta allt och göra om spröjsen. Eller lämna till dig så det blir riktiga spröjs! :)

Ska testa fuskspröjs med ett mindre fönster jag har och se hur lång tid det tar. Det är ju lite ledtider när det ska torka och så, men gör man några parallellt borde det gå någelunda snabbt per fönster. Känns som att tiden blir ganska beroende på hur noggran man är, jag vill gärna att det ska se fint ut innifrån också så då får man väl lägga lite tid på att "kontursåga" profilen på spröjsen.

LarsEbbe, hur gör du med profilen på spröjsen där de möter varandra, sågar/täljer du för hand eller fräser du in med maskin?
 
Lät fönsterrenoverare spröjsa våra fönster, två kopplade 120x120 två 100x170 och en 150x170 blev alldeles utmärkt. Friska originalbågar. Kostnad 6300 kronor. Detta var innan rot-bidragens tid.
Det är inte mycket mer jobb att skära befintliga glas och stifta dit spröjs (snygg profil till meterpris), än att byta ett trasigt glas. Dessutom har man ju redan glas.
Fast ännu elegantare i vårt fall hade varit att låta tillverka fyrluftsfönster som det en gång var i denna pampiga jugendvilla. Det finns snickerier som gör högklassiga arbeten till kostnad som inte mycket överstiger byggmax.
Särskilt om befintliga bågar inte är i bästa skick eller av dålig kvalitet (läs moderna)
 
Det är lätt att missförstå varandra.
Ett traditionellt 2-luft kopplat fönster brukar bestå av karm och fyra bågar, så som de du har tagit bild på.

Så här renoverar jag fönsterbågar.
Tar oftast ur bågarna och tar hem dem till verkstaden. Jag monterar täckskivor i karmen, frigolit 5-10 cm, för att hålla värmen kvar inne. Sedan skruvar jag en skiva och slutligen en byggplast mot regn. Ja, det blir mörkt i det rummet.

På bågarna tar jag ur glaset, tar bort alla beslag (brukar vara övermålade med flera lager av färg vilket försämrar funktionen på koppellås, gångjärn och ser allmänt tråkigt ut) slipar allt trärent och kan då se om något trävirke behöver lagas eller bytas ut. Beslagen görs rena från färg och ev. rost (om det är gamla beslag). Moderna hörnjärn är billigare att byta till nytt än att rengöra, kostar kanske 15 kr styck nya. Jag målar bågen innan jag monterar glas för att inte kladda färg på glaset. Att montera nytt glas går fort och att kitta med polymer kitt görs med tryckluftsspruta. Väljer man linoljekitt, vilket många byggnadsvårdare envisas med att vilja ha, (är tacksamt för såna som mig då de kunderna återkommer ganska snart med sprucket kitt. Linoljekittat kräver ofantligt mycket mera regelbundet underhåll än dagens moderna kitter, och vem har ork och lust med det?) Om jag skall montera spröjs på befintlig båge, som dina, limmar man fast dem och kanske kompletterar med spik/skruv. Det är ju ingen belastning på spröjsen och med de extra kittfalser för de mindre glasen gör rentav bågen starkare. Jag börjar alltid med en linoljebaserad grundolja på de renslipade bågarna, grundfärg och två gånger täckfärg. Till 99% använder jag alkydoljefärg, om inte kunden vill annat. Ja, det tar tid, brukar ha bågarna 2-3 veckor innan de är torra och klara att återmontera. Brukar klara bågar på 3-4 timmar effektiv tid, det är torktiderna som är långa. Kostnad för arbete ligger då på ca: 1600 kr + material (glas, kitt, färg, skruv) 400 kr. Ibland gör jag jobbet hos kunden, byter kitt eller fixar karmjobb, då kan man ju dessutom få ROT-avdrag.
Det är ett tålamodsprövande jobb men en fröjd att se det färdiga resultatet.
Var jag finns ? På Gotland ! Har dock gjort jobb både på fastlandet och utomlands.
Se gärna bilder.

Lasse

Beslag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrundat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jobb i England.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ö-kvinna och 2 till
  • Laddar…
Ser fint ut.
Nu är jag en sådan där "byggnadsvårdare" som vill ha linoljekitt ;) och vet att linoljekittet ibland spricker men om man är idog och håller efter sina fönster så är det ett litet problem.
Små spricker fyller du ju lätt med linoljefärg eller lite linoljekitt tunnad med färg så det är inget stort problem.

Det som jag dock anser vara ett problem är att du använder alkydoljefärg för min erfarenhet är att färgen gärna spjälkar och sen är det ett h-vete att få ordning på detta. Sen måste man bränna av färgen och göra om hela proceduren.
Linoljefärgen mattas och fäller men en liten inoljning så är fönstren lika fina igen som dom var innan. Har idag två vindsfönster som har målning som är minst 60 år gammal och jag har gett dom lite linolja och dom är fortfarande nästan som nya.

Men torktiderna är ju tyvärr långa så i ditt fall där du skall leva på jobbet förstår jag om du tar en mer snabbtorkande färg men inte lika bra enligt mitt förmenande.
 
Det jag menar med linoljekitt är att 99% av husägarna inte är så idoga att hålla efter sina fönster som man skall. Vet inte riktigt vad du menar med alkydoljefärgens problem, den sort jag använder har aldrig varit några problem med. Men färgtillverkarna gör det svårare och svårare att hitta rätt idag. Linoljefärg är gudomligt men som du säger, tar lite väl lång tid på sig att torka.
 
Den erfarenhet jag har med ett par misslyckade fönster och alkydoljefärg var att färgen flagnade och sprack (spjälkar). Sen var det inget lätt jobb att få detta snyggt igen utan att göra om allt från början.

Sen är jag ju ingen representativ husägare vad gäller fönstermålning för jag tycker det är rogivande att måla spröjsade fönster och älskar lukten av oljefärg och dess konsistens. Man kan ju dra ut den till perfektion med riktiga penslar.
 
cykelbud skrev:
4000 per fönster är ju helt klart ett alternativ till ett helt nytt, har kollat lite på nytillverkade och det verkar gå på från ca 7000 och uppåt.

Är fortfarande sugen på fuskspröjs som marre med fler har gjort, går en ruta får man väl byta allt och göra om spröjsen. Eller lämna till dig så det blir riktiga spröjs! :)

Ska testa fuskspröjs med ett mindre fönster jag har och se hur lång tid det tar. Det är ju lite ledtider när det ska torka och så, men gör man några parallellt borde det gå någelunda snabbt per fönster. Känns som att tiden blir ganska beroende på hur noggran man är, jag vill gärna att det ska se fint ut innifrån också så då får man väl lägga lite tid på att "kontursåga" profilen på spröjsen.

LarsEbbe, hur gör du med profilen på spröjsen där de möter varandra, sågar/täljer du för hand eller fräser du in med maskin?
Har gjort det du vill göra. Beställde hos en snickare, tror det kostade 500 per båge. Snickaren har ett specialverktyg för att göra skarvarna.
Jag har ett par spröjsar som inte blivit monterade, om du vill kan jag skicka foto så du kan se hur det ser ut i infästningarna.
 
Redigerat:
Du får gärna skicka bilder på hur jobbet blivit gjort.
Tar de 500 kr för att montera spröjsen per båge inklusive spröjs?
Ingår även att han plockar ur glaset och monterar nytt glas alternativt delar det gamla samt kittar?
 
Nej det är för en lös måttbeställd spröjs med 8 glas. Nu är det några år sen jag gjorde det...
Återkommer med bilder har inte dom hemma.
 
Kennethihbg skrev:
Nej det är för en lös måttbeställd spröjs med 8 glas. Nu är det några år sen jag gjorde det...
Återkommer med bilder har inte dom hemma.
Vore super om du kan ta några bilder på spröjsen, gärna även på hur den färdiga bågen ser ut. Men man måste väl även göra jack för spröjsen i själva bågen också? Ingick det eller gjorde du det själv?
 
P5170462.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P5170463.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P5170464.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P5170465.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer några bilder på spröjsen. P5170461.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det behövs ing modifieringar på bågen, man lägger spröjsen i falsen där det gamla glaset sitter borrar ett litet hål i sprösen och limmar med ett uretanlim som är vattenfast och fyllane och skruvar fast i bågen.
 
Jag gjorde inte det första själv utan det gjorde snickaren. Kan tyvärr inte visa det för projektet är lagt på is och fönstret är noggrant undanstuvat.
 
Redigerat:
Tack för bilder, ser riktigt fint ut!
Men du lär få göra någon fasning mot bågen för att profilerna ska gå ihop antar jag,,?

Nån som vet om man kan köpa färdiga spröjsprofiler/lister nånstans? Har för mig att jag sett det i typ gysingekatalogen, men nu kan jag inte hitta den
 
Det hänger ju på hur profilen ser ut på din båge "cykelbud". De spröjs som "Kennethihbg" visar kräver inga ingrepp på själva bågen om den har en "rak" profil som de flesta modernare fönster har. Alltså fönsterbågar som är gjorda från 40-talet och framåt.
Det enklaste och antagligen billigaste är att hitta en "bysnickare" som kan hjälpa dig att göra spröjs till just dina fönsterbågar. Gysinge är inget billigt alternativ och det är svårt att köpa sådant här på postorder.
 
LarsEbbe skrev:
Det hänger ju på hur profilen ser ut på din båge "cykelbud". De spröjs som "Kennethihbg" visar kräver inga ingrepp på själva bågen om den har en "rak" profil som de flesta modernare fönster har. Alltså fönsterbågar som är gjorda från 40-talet och framåt.
Det enklaste och antagligen billigaste är att hitta en "bysnickare" som kan hjälpa dig att göra spröjs till just dina fönsterbågar. Gysinge är inget billigt alternativ och det är svårt att köpa sådant här på postorder.
Ja bysnickaren är nog det enklaste och bästa alternativet,

Det blir nog hyffsat svårt att få det bra att tex fräsa ut jack för profilen på mittenlisten med handöverfräsen, att få de två tvärgående spåren exakt mitt för varandra och lagom breda.
Sen att fräsa själva spröjslisten är väl också lite bökigt, speciellt som att den är rätt smal. Om man nu gör jacken själv så vore det ju skönt om man kunde köpa listen färdig och slippa fräsa själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.