Det är jag som gjorde fusk spröjsen som Oceanis länkade till, kan verkligen rekommendera detta sätt, extremt billigt, väldigt snyggt och man ser i princip ingen skillnad från dessa och " äkta " spröjs :) dock så får man lägga ner några timmar, men tycker man det är roligt samt har tid....go for it!
 
Säg till om du undrar något eller vill ha mer detalj bilder på spröjsen / fönstren :)
 
ser ju riktigt bra ut! vad använde du för profillist?
 
Kul att du gillar det :) vet inte exakt vad listen heter med den är 28 mm bred, se tråden som länkades så ser du hur den ser ut, denna köpte jag på ABI TRÄ i Västra Frölunda, men du kan använda dig av vilken list du vill som du gillar, så länge den är 28 mm bred !
 
Kontakta Allarängens snickeri nära Kungsbacka om du skall köpa fina fönster, du blir nöjd.
 
det kan ju också vara ett alternativ, hur är prisläget hos dem? tex jämfört med allmoge snickerier?
 
Marre666, hur mycket fönster silikon lät du vara kvar under spröjsen? Klämde du ut så mycket det gick eller lämnade du nån mm kvar för att det skulle fästa bättre?

Alternativet är väl pl400 som det andra exemplet, vilket tror du är bäst?
 
La en tunn lina med fönster/bygg silikon " vit " behövs inte så mycket, la kanske en lina på 5 mm, det håller...Jag lovar :) ! På insidan la jag typ 2 linor a 5 mm silikon för 28 mm listen. Tog silikon för att det är relativt lätt att ta bort om man nu mot all förmodan skulle ändra sig.
 
Plockade ut glasen delade i tre delar och satte in spröjs (på bottenvåningen fönstret uppe köptes nytt). Bilden är 6 år och då var modifieringen 30 år gammal, bottenvåningens fönster fortfarande OK, övervåningens rätt så slut....
DSC04069.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lillmalen skrev:
Plockade ut glasen delade i tre delar och satte in spröjs
Ok! hur fäste du spröjsen i fönsterbladet? Var det knepigt att få fast spröjsen rakt och jämnt?
Har du någon bild så man kan se hur det ser ut?
Och vilken typ av fönster har du, alltså hur ser bågen ut?
 
Känns onödigt för dig att hålla på att dela glaset i tre delar.mm eftersom du inte har äkta spröjs sen innan, hade jag vart dig så hade jag antingen köpt nya typ " allmoge fönster " med spröjs eller gjort typ som jag gjorde ; D
 
Det är kopplade fönster ock spröjs endast i yttre delen, fällde in i sidostyckena, största problemet var att få bort den sista "glasremsan" när jag delade, lätt att misslyckas när man är amatör. Vill minnas att det gick nån ruta extra. Foton är det ont om, dåligt med digitalkameror för 36 år sen.
 
Ja för mig skulle det bli en hel del jobb med både att dela glasrutan och att fästa spröjsen i bladet, jag har ju tänkt mig "helspröjsat" dvs 5x2 rutor. Men det blir nog en hel del pyssel med fuskspröjsen också!
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Då jag håller på med fönsterrenovering skulle jag inte rekommendera alternativet med "fuskspröjs".
Om ett glas går sönder, hur gör man då?
Vad jag kan se på bilderna av "cykelbuds" fönster kanske de skulle behöva kittas om.
Jag har gjort en del sådana här jobb i samband med att kunder vill ha sina fönster omkittade och målade.
Det är också ganska vanligt att jag då kompletterar innerbågen med ett energiglas.
Fördelarna att renovera befintliga bågar är ju att man inte ändrar karaktären på fönster/huset.
Helrenovering av båge inklusive spröjs, nytt glas och färdigmålat skulle hos mig hamna på ca: 2000 kr per båge.
Tar för mig ca: 3-4 timmar och materialet är inte det dyra. (Det är billigare att montera nytt glas istället för att skrapa bort gammalt kitt och färg, dela glasen och ändå ha kanske repiga glas i en nyrenoverad båge.)
Lasse
 
Instämmer med Lasse, skulle det ytrre glaset gå sönder så behöver man limma på spröjset igen! 2000:- tycker jag var ett bra pris för ett renoverat fönster som håller stilen :) vart håller du till förresten i landet Lasse :) ? Tycker det är svårt att hitta hantverkare som håller på med detta i Göteborgs området, tror inte jag är ensam!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.