HansGreger skrev:
Hej igen,

Jag beställde ett gäng såna dosor du nämnde, men nu när jag tittar på måtten på en annan sida (den jag beställde ifrån visade ju inga mått) blir jag fundersam: [länk]. Jag ska ju regla ner med 45-reglar, och kan ju då bara ha en dosa med djup på 45+gips = ~58mm. Men denna verkar vara djupare. Missade du att jag skrev 45-reglar, eller har jag missat något? Måste finnas dosor för denna dimension?
Hej.

Enligt bladet Jag tittade på så har dosan ett djup på 57mm och en bredd 71. http://www.engineering.schneider-electric.se/Attachments/install-mat/cat/VP2_teknisk_översikt.pdf Dessa dosor skall vara avsedda för 45 mm regel +enkelgips 13mm. Det finns alltid en möjlighet att jag har läst eller tolkat saker fel. Jag hoppas uppriktigt att sakerna funkar för dig och att Jag inte missinformerat.
 
tuktuk skrev:
Hej.

Enligt bladet Jag tittade på så har dosan ett djup på 57mm och en bredd 71. [länk] Dessa dosor skall vara avsedda för 45 mm regel +enkelgips 13mm. Det finns alltid en möjlighet att jag har läst eller tolkat saker fel. Jag hoppas uppriktigt att sakerna funkar för dig och att Jag inte missinformerat.
Aha, okej då var du med på noterna i alla fall! Vi får hoppas på det bästa, lär få paketet idag eller i morgon :) Om du vill vara till ytterligare hjälp, fast på ett annat område kan du titta på denna tråd ang. ventilation i det kommande badrummet: https://www.byggahus.se/forum/badrum/264746-ventilation-i-badrum-forlanga-trumma-genom-nedsankt-innertak-tips.html
Tack oavsett
 
Grejerna var som dom skulle ;) återkommer med bilder senare
 
arneri68 skrev:
Malmbergs som du länkade till i första inlägget kan du koppla flera drivdon i en grupp och synka dem. Jag har två drivare. Det står beskrivet i manualen för drivdonen hur du gör.

MD-99 är IP44 klassade så de skall klara fukt. De har en gummipackning som skall täta mellan lamphus och ytskikt/tak.

Jag byggde en duschnisch för att få lite svängrum i duschen. Har 4 stycken md-99:surprised:r i duschen.
Hej igen,

Har nu bestämt mig för 9 spottar istället och kommer därför behöva 2 drivdon. Du skrev att man kan synka dessa, men min fråga är om man måste ha "dubbel"-drivdonet då, eller fungerar det med två av variant "enkel"? Är inte med på skillnaden mellan dessa drivdon.http://www.eldirekt.se/belysning/tillbehor/led-driver-mb-multi-250-700ma

En annan tanke som slagit mig nu innan jag monterar gips. MD99:ans yttermått är ju dia.75mm, vilket bara ger ett par mm marginal större än dosans mått... detta ställer stora krav på precision vid dosborrningen :) Antar att man får täta lite om man råkar missa centrum med mer än ett par millimetrar.
 
HansGreger skrev:
Hej igen,

Är inte med på skillnaden mellan dessa drivdon.[länk]

En annan tanke som slagit mig nu innan jag monterar gips. MD99:ans yttermått är ju dia.75mm, vilket bara ger ett par mm marginal större än dosans mått... detta ställer stora krav på precision vid dosborrningen :) Antar att man får täta lite om man råkar missa centrum med mer än ett par millimetrar.
Använder inte dubbla kanaler själv, men vad jag har förstått av manualen kan varje kanal kopplas till en brytare, dvs du kan ha en dubbelbrytare där en brytare kontrollerar en lamprad och den andra brytaren en annan lamprad.

Skaffa Hole in One för att pricka hålen rätt.
 
  • Gilla
HansGreger
  • Laddar…
R
för att pricka rätt på millimeter vilket är svårt körde jag med led brandboxar istället. Dessa bygger bara 6cm och då har man store toleranser när man borrar.
 
  • Gilla
HansGreger
  • Laddar…
arneri68 skrev:
Använder inte dubbla kanaler själv, men vad jag har förstått av manualen kan varje kanal kopplas till en brytare, dvs du kan ha en dubbelbrytare där en brytare kontrollerar en lamprad och den andra brytaren en annan lamprad.

Skaffa Hole in One för att pricka hålen rätt.
Kanon, vi kör på det! Stort tack för snabbt svar.

Roland112 skrev:
för att pricka rätt på millimeter vilket är svårt körde jag med led brandboxar istället. Dessa bygger bara 6cm och då har man store toleranser när man borrar.
Jag förstår, det hade fungerat. Nu blev det dock så att allt är anpassat för nedbyggnad med 45mm-reglar, så nu är det "no turning back" :) Tack ändå för tipset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.