Hej,

I helgen ska jag sänka innertaket i badrummet jag börjat renovera. 45-reglar med gips, så det är en kort sträcka som ska förlängas. Idag sitter i taket två ventilationstrummor, se bild (det var tidigare ett mindre badrum och en gästtoa vägg-i-vägg och jag har rivit väggen mellan). Dessa går rakt upp genom taket, genom vinden och ut genom yttertaket. Tänkte installera en badrumsfläkt i den ena. Innan jag sätter upp nya innertaket ska jag sätta upp ångspärr då jag som sagt har kallvind ovanför.

Vent.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så till mina frågor.

1. Den fyrkantiga trumman är ca 20x20cm, men jag behöver ju koppla över den till ett runt rör för att sedan kunna koppla på min nya badrumsfläkt på detta. Hur kan jag göra detta? Hittade denna på Bauhaus, skulle det kunna vara ett bra sätt att skapa en övergång på? http://www.bauhaus.se/koksflaktssats-o125-mm.html?nosto=nosto-searchpage-1. Någon med andra idéer?

2. Eftersom jag inte behöver båda ventilationerna tänkte jag bygga igen den av dem som sitter med sämst läge. Hade hoppas kunna göra det utan att ta bort hela röret på vinden och ut. Typ bara stoppa upp lite plast och isolering och sen skruva dit en osb-skiva utanför eller något. Någon som har nåt tips på hur jag kan göra detta, eller goda argument för varför jag inte kan göra detta?

3. En 80-årig granne som bor i likadant hus och bott där sedan det byggdes 1965 tror att trummorna i huset består av asbest... Frågan är då om det är något problem med det? Asbest är, vad jag vet, bara farligt i dammig form och denna ventilation är ju frånluft, så det borde i praktiken inte vara ett problem men vill ändå höra synpunkter. Hade ju helst sluppit att slita loss båda dessa "trummor". Det är dock plåt som går ut genom yttertaket och jag är osäker på vart den skarvas. Ska titta på vinden i helgen. Tittar man upp i denna trumma är ytan grå och skrovlig, dvs inte plåt.

Mycket tacksam för svar då jag inte är hemma på området!
 
E
Det ser ut som eternitrör som mycket riktigt innehåller asbest. Jag skulle nog bett en plåtslagare tillverka en övergångsstos till ett runt rör. Det måste bli helt tätt i och med att du kommer ha övertryck i kanalen. Annars riskerar du att trycka ut fukt i kringliggande konstruktion.
 
ERJ skrev:
Det ser ut som eternitrör som mycket riktigt innehåller asbest. Jag skulle nog bett en plåtslagare tillverka en övergångsstos till ett runt rör. Det måste bli helt tätt i och med att du kommer ha övertryck i kanalen. Annars riskerar du att trycka ut fukt i kringliggande konstruktion.
Hej och tack för ditt svar. Ja, du har en bra poäng. Om jag inte hittar ett bra sätt att få det tätt får jag överväga ditt tips.
 
Dra ett 160mm spirorör inuti trumman istället, så kan du ansluta mot fläkten med rätt grejer.
skillnaden mellan rören kan du täta med skum uppe och nere.
 
corre skrev:
Dra ett 160mm spirorör inuti trumman istället, så kan du ansluta mot fläkten med rätt grejer.
skillnaden mellan rören kan du täta med skum uppe och nere.
Ok, bra tips. Får se hur det ser ut inuti först. Går det koppla på röret där inne är detta ett alternativ. Vad för skum är det du syftar på förresten? Fogskum?
Infästningen mot fläkt lär ju bli som den ska dock, är ju det ovanför som eventuellt är lite bristfälligt. Tack för din input!
 
Fogskrum, precis.
Dra spiroröet hela vägen ut på taket och avsluta den i samma höjd som eternittrumman. Glöm inte nät för att skydda mot fågel och löv om det inte redan finns.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.