Ska bygga ett uterum på 40 kvm med 34 mm kanalplasttak och skjutpartier med u-värde 1,3.
Ska gjuta platta på mark med inbyggd 16mm slang (golvvärme) som innehåller glykol. Slingan eller slingorna ska sedan värmas av våran luftvattenvärmepum via en växlare. Uterummet sitter ihop med huset och har måtten 11,1x3,6 meter.
Tanken är att bara värma upp uterummet vid speciella tillfällen ( jul, nyår mm). Normalt skulle jag som jag nämnde tidigare lägga ut cellplast och sedan gjuta in golvvärme i plattan ovanpå för att sedan ha någon form av golv ovanpå.
Men nu till min fundering, skulle det inte vara bättre att gjuta plattan direkt på åldersbeständiga plast ( med bärlager under) för att sedan lägga cellplast med spår för golvvärme ovanpå plattan? Att värma upp en hel betongplatta tar mer än 2 dygn och kommer hålla värmen i 2 dygn efteråt. Uterummet kommer aldrig värmas upp mer än ett dygn åt gången.
Någon som har någon erfarenhet av liknande konstruktion?
Plattan skulle dessutom inte bli genomfrusen på samma sätt, eftersom den får viss hjälp av värmen från marken. Att ha värme på hela tiden skulle vara att elda för kråkorna.

• Gilla
Knasbram
  • Laddar…
Gör som du tänker med slingorna, ingen mening att värma en hel betongplatta, att tänka på är att ha en eller dubbla flak av byggplast ovanpå betongen. Förhindrar kondensfukt från plattan upp.

J jonaserik skrev:
Gör som du tänker med slingorna, ingen mening att värma en hel betongplatta, att tänka på är att ha en eller dubbla flak av byggplast ovanpå betongen. Förhindrar kondensfukt från plattan upp.
Precis, viktigt att plattan får torka ur ordentligt. Men det går nog ganska fort när solen ligger på i vår (rakt söderläge)

R
Ja du får en mycket mer responssiv värme med att ha den ovanpå betongen..
Men lägg minst 50mm cellplast under plattan så den inte fryser eller helst mer är ingen jättekostnad..

R Rejäl skrev:
Ja du får en mycket mer responssiv värme med att ha den ovanpå betongen..
Men lägg minst 50mm cellplast under plattan så den inte fryser eller helst mer är ingen jättekostnad..
Borde inte plattan bli kallare med cellplast under? Om det är -20 grader ute så får plattan ingen hjälp av markvärmen under om det ligger cellplast där, däremot skyddas plattan av cellplasten ovanifrån. Eller borde jag tänka annorlunda?

R
S S-hills skrev:
Borde inte plattan bli kallare med cellplast under? Om det är -20 grader ute så får plattan ingen hjälp av markvärmen under om det ligger cellplast där, däremot skyddas plattan av cellplasten ovanifrån. Eller borde jag tänka annorlunda?
Nej man isolerar alltid på utsidan har du makadam under så letar sig kylan långt under plattan..

R Rejäl skrev:
Nej man isolerar alltid på utsidan har du makadam under så letar sig kylan långt under plattan..
Du har absolut en poäng där. Tror doc man kan kringgå det problemet om man lägger cellplast på marken runt om uterummet. Hade tänkt lägga egengjutna betongplattor 240x120cm.
Sen jag lägger åldersbeständiga plast under betongen så slipper jag fuktvandring underifrån.

R
S S-hills skrev:
Du har absolut en poäng där. Tror doc man kan kringgå det problemet om man lägger cellplast på marken runt om uterummet. Hade tänkt lägga egengjutna betongplattor 240x120cm.
Sen jag lägger åldersbeständiga plast under betongen så slipper jag fuktvandring underifrån.
Du får göra som du vill, men det är ingen använd och beprövad metod..

R Rejäl skrev:
Du får göra som du vill, men det är ingen använd och beprövad metod..
Förlåt var lite otydlig, betongplattorna 240x120 ska gjutas i expanderbetong och vara utanför uterummet. Ovanför cellplastblocken.
Min erfarenhet av alla betongplattor vi gjuter på jobbet tex ouppvärmda garage mm skulle vara varmare utan cellplast under. Men du kanske har rätt. 5 cm cellplast under kanske inte är så dumt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.