Är ute efter en regulator med mppt-funktioner samt display så man kan hålla koll på lite olika värden.

Priset brukar dra iväg...
 
D
En mppt laddare kostar under hundralappen på eBay. En mppt laddare med display kostar runt 350:-. Båda inkl. frakt. Din Maxpower har ju ingen display så för att enbart lösa det problem du först nämnde så krävs ju bara en hundralapp.
 
Jag har en Naps Genio, ser nästan precis likadan ut som maxpowern men har display med alla mätvärden som är bra att ha.

De mppt-regulatorer jag sett på ebay verkar ofta bli tillbakaskickade till säljaren då det i själva verket inte varit mppt-funktioner på dessa. (jag läste en del reviews skrivna av folk som inte var alltför glada). Om någon köpt/testat/veriferat vore det kul att höra vilken modell som införskaffades.
 
henlin431 skrev:
Jag har en Naps Genio, ser nästan precis likadan ut som maxpowern men har display med alla mätvärden som är bra att ha.

De mppt-regulatorer jag sett på ebay verkar ofta bli tillbakaskickade till säljaren då det i själva verket inte varit mppt-funktioner på dessa. (jag läste en del reviews skrivna av folk som inte var alltför glada). Om någon köpt/testat/veriferat vore det kul att höra vilken modell som införskaffades.
Precis. Nätet är full med folk som plockat isär dem och mätt dem under last, och man har inte hittat *någon* billig "MPPT" laddar som faktiskt är MPPT. De är vanliga PWM-laddare som någon skrivit "MPPT" på. Nu kan man klara sig långt på en PWM-laddare, särskilt om man inte behöver ladda ur batteriet, men det är ju förstås bättre att veta att det är det man köper.

Stefan, som just lurat ut varför hans Naps MaxPower i båten fungerat så dåligt, den som installerade hade kopplat amperemätaren *parallellt* över solpanelen istf i serie... :thumbdown: Men nu har jag ändå redan köpt en ny laddare från Kina för $122. Omdöme kommer om någon är intresserad.
 
Det ska bli kul att höra vad du har att säga om kinaregulatorn.

Enligt min manual ligger min nuvarande Naps Genio på 14,1 v i underhållsladdning (för högt enligt många). Ska jag vara helt ärlig tror jag inte det är någon större fara. Under vintern och närliggande delar av året som kan innehålla minusgrader kopplar jag bort batterierna i stugan. När jag enstaka ggr åker dit kan jag enkelt koppla in ett batteri som jag sen tar med mig hem och laddar upp. Denna säsong får jag behålla den men nästa säsong funderar jag på lite större paneler (beroende på om kineserna lyckats förhandla bort strafftullarna). Större paneler skulle behöva en bättre regulator och jag vill gärna få ner underhållsspänningen till kring 13,6-13,8, istället för som nu, över 14.

När jag kikade runt i papprena som ingick när jag köpte stugan insåg jag att panelen och regulatorn är nästan 14 år gamla. Rätt bra kvalitet på 90-talet :). 120W-panelen tuffar på rejält. Regulatorns manual vittnar som sagt om att regulatorn har mppt-funktioner.

Vad är det för modell av regulator du köpt?
 
Är det öppna eller slutna batterier du har? Det som händer vid högre spänning är att det försvinner vatten ur batterierna. Är det öppna celler är det bara att hålla koll och fylla på emellanåt. Är det slutna celler är det värre.
 
Biltemabatteriet 110Ah som snart är 5 år är slutet. Exidebatteriet (som egentligen är ett vanligt marinbatteri) på 85 Ah är också slutet. Det förstnämnda har redan "betalat av sig". Exidebatteriet fick jag av en vän. Däremot är det givetvis mest irriterande om de går sönder vid fel tidpunkt.

Gasning sker väl först vid 14,4 volt? Jag sökte runt rejält och hittade egentligen bara ett forum där en person nämnde att det här skulle vara ett jätteproblem (det gällde maxpower som verkar ha 14,3 i vilospänning) men ingen verkade ha råkat ut för problem, troligtvis för att solen vilar på nätterna. Däremot köper jag ogärna nya batterier och använder den regulatorn jag har. 14,1 V (som min kör med) verkar vara för högt men om skillnaden skulle vara en livstid på 5 istället för 6 år känns det lite skitsamma.

Tanken är att köpa 2 eller 3 st 110 Ah-batterier nästa år. Vill nog gärna ha en ny regualtor till dess.

Någon skrev att det på vissa slutna batterier gick att öppna och fylla på ändå, genom att dra bort en etikett någonstans men det är givetvsi inget som något rekommenderar. Ett alternativ är kanske att väga batteriet med en rejält exakt våg. Därefter väga efter några månader igen. Batteriet borde ju väga exakt lika om inget hänt. Sen kan det säkert slitas på andra sätt än att det gasar.
 
henlin431 skrev:
Det ska bli kul att höra vad du har att säga om kinaregulatorn.
...
Vad är det för modell av regulator du köpt?
Jag köpte den här http://www.aliexpress.com/item/2215...Meter-20AMPS-12V-24V-Auto-MPPT/599970335.html . (Ja inte från den leverantören, men samma regulator). Det är vad jag kan se (även efter noggrann inspektion) samma som den här http://www.sunwind.se/produkter/husvagn-marin/solel/regulatorer/peakpower-mppt-20a . I Sverige så kostar den 2500:- från Exergon. Jag betalade $122 med frakt, alltså 850:- ... (Notera att den som oftast säljs i Sverige ser lika dan ut men är 10A versionen, det här är 20A).

Nu var batteriet redan ganska laddat när jag installerade den, så jag har inte kunna kolla MPPT-funktionen något vidare, men displayen visar iaf ström och spänning rätt (jag har mätt och verifierat) och manualen är noga med att påpeka att strömmen från panelen mycket väl kan vara lägre än strömmen till batteriet (pga spänningsomvandlingen) så jag hyser gott hopp om att det fungerar. Manualen är sådär vad gäller språk (kinesisk engelska), men med lite god vilja och några tryckningar hit och dit så var det inga problem. Den kommer med två timers och kan lära sig hur lång natten är och därmed stänga av och sätta på förbrukare vid solens nedgång/uppgång och före/efter, men det är inget jag har använt mig av.

Så långt alltså en kompetent regulator med alla finesser jag behöver och bra display där man ser vad som händer och kan ställa värden.

P.S. EU avser ev. att höja strafftullen på paneler från ~12% till 47% 6:e augusti, så det kan vara läge att kolla det och handla *nu* om man har tänkt sig att köpa solpanel i närtid.
 
Redigerat:
Hur kollar man MPPT-funktionen? Det är ingen exakt vetenskap bakom, och högre ström ut än in kan det bli även utan MPPT. Maximum Power Point Tracking är något av en "prova sig fram-algoritm". Den provar att dra lite mer ström och ser vad som händer med spänningen. Om effekten ökar provar den att öka strömmen lite till, annars minskar den åter på strömmen. Ett problem är att den inte kan veta om effekten ökade på grund av ändringen av strömmen eller för att solens intensitet ändrades.
 
Avemo skrev:
Hur kollar man MPPT-funktionen? Det är ingen exakt vetenskap bakom, och högre ström ut än in kan det bli även utan MPPT.
Öh, det är varmt och jag har semester, men hur då? Med PWM så blir det inte så. Där drar laddaren ner spänningen från panelen tills den passar batteriet. Vilket är kasst när batteriet är urladdat. Någon laddare som implementerar buck-conversion, dvs spänningsomvandling och *inte* gör MPPT har jag aldrig sett/hört talas om, annat än partiella hemmabyggen då: http://www.youtube.com/playlist?list=PLjzGSu1yGFjUPcgS1sch-ZJGZ9LrDnjFa

Men att prova är ganska enkelt. Lägg på känd ström och spänning och se vad effekten blir, variera dessa och se igen.

Avemo skrev:
Maximum Power Point Tracking är något av en "prova sig fram-algoritm". Den provar att dra lite mer ström och ser vad som händer med spänningen. Om effekten ökar provar den att öka strömmen lite till, annars minskar den åter på strömmen. Ett problem är att den inte kan veta om effekten ökade på grund av ändringen av strömmen eller för att solens intensitet ändrades.
"Perturb och observe" är en av de två sätten att implementera MPPT. Den andra tittar på derivatan av effektkurvan. När den är noll så har man ett maximum. Och eftersom det bara finns ett, så behöver man inte leta efter fler.

I praktiken så blir det inget problem av att den inte kan veta om det är solen som ändras eller inte, eftersom man kan anta att solintensitetsförändringarna är långsamma jämfört med trackingen. Mer info om algoritmer och implementation här http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=1824&appnote=en561417

P.S. Stället jag köpte ifrån var http://www.aliexpress.com/snapshot/244186360.html Jag har inget att anmärka på.
 
Kul att höra hur det gått! Tack!

Vad för storlek på panel kör du? 12 eller 24 v?

Står det något om underhållsspänningen? (Om den ligger under 14v eller ej)

Jag har funderat på att slå till på regulator och panel redan i år. Ditt köp gör det lättare för mig att bestämma mig.

Om du precis köpt paneler...vart köptes dessa från? Jag funderar på en 24 v på kring 200-240 watt. Batteribanken blir nog bara kring 220 Ah (2x110).

Ska jag köpa panel lär jag som du skriver beställa omgående. Regulatorn borde inte strafftullas...däremot lär jag ev. åka på tullar. De vanliga...
 
henlin431 skrev:
Kul att höra hur det gått! Tack!

Vad för storlek på panel kör du? 12 eller 24 v?

Står det något om underhållsspänningen? (Om den ligger under 14v eller ej)

Jag har funderat på att slå till på regulator och panel redan i år. Ditt köp gör det lättare för mig att bestämma mig.

Om du precis köpt paneler...vart köptes dessa från? Jag funderar på en 24 v på kring 200-240 watt. Batteribanken blir nog bara kring 220 Ah (2x110).

Ska jag köpa panel lär jag som du skriver beställa omgående. Regulatorn borde inte strafftullas...däremot lär jag ev. åka på tullar. De vanliga...
I tur och ordning:

Jag kör 12V, två paneler parallellkopplade (eftersom jag ville pröva om det var min gamla max-power som var trasig genom att prova med en PWM-regulator jag hade liggande). De är på 40W styck. Regulatorn skall dock klara 24V (e.g. 100V) och 20A batteriström.

Undehållsspänningen ligger under 14V, den ligger på 13.8V (enligt tabellen sist i manualen s 24 http://voile.org/panneaux_solaires/Tracer-2210RN.pdf) Om du googlar på "tracer 2210rn" så hittar du mycket info inklusive Youtube video, hemsidan från tillverkaren "Epsolar" etc.

Jag har precis köpt en panel, men från SeaSea, så det är nog inte aktuellt för en fast installation...
 
Jag såg att du länkade till två olika regulatorer hos samma leverantör (aliexpress).

Den ena var 2210RN den andra 2215RN. Är det bara maxvolt in som skiljer? Är lite frågande till varför den som klarar högre spänning var billigare.
 
henlin431 skrev:
Jag såg att du länkade till två olika regulatorer hos samma leverantör (aliexpress).

Den ena var 2210RN den andra 2215RN. Är det bara maxvolt in som skiljer? Är lite frågande till varför den som klarar högre spänning var billigare.
Det är bara max spänning som skiljer. Surfa direkt på tillverkarens hemsida.

Priserna går upp och ner på aliexpress beroende på vem som säljer dem. Det är inte samma leverantör, aliexpress är konsumentsidan hos Alibaba och samlar ihop tusentals leverantörer varav förstås många säljer samma sak. Så det kan löna sig att surfa runt lite tills man hittar en där både priset och leverantören inger förtroende. Just aliexpress är bra eftersom de sitter på pengarna tills du fått varan och är nöjd med den, de agerar tjänsteförmedlare "broker", så din risk som konsument minskar. (Leverantörerna åker ut ganska fort om kunderna börjar klaga, så de är ganska måna om att inte få dåliga omdömen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.