Skulle gissa på att kabeln bidrar till att ändra kurvformen lite. Det framgår dock inte om du mätte spänningarna med last (micro) inkopplad eller ej.

Du får vara mer resolut när du kopplar in batteripolen :)
 
Nej. Mätte inte med last men borde gjort det. Brukar alltid göra det med 12v-mätningar så jag borde tänkt på det nu även nu med 230.

Jag ska för övrigt vara mer bestämd när jag kopplar på. Även köra plus först.
 
Modifierad sinusvåg är ett fint namn på något som ser ut ungefär som fyrkantvåg. Dessa omvandlare brukar bestå av två delar. En DC-DC-omvandlare och en H-brygga för växelriktningen. DC-DC-omvandlaren har ingen återkoppling, utan utspänningen varierar lika mycket som inspänningen. Inspänningen kan ofta variera mellan 10V vid hög last med dåligt laddat batteri och 14,7V vid full laddning. Då varierar även den utgående likspänningen med 47%. För att i möjligaste mån likna sinusvågen med dessa dåliga förutsättningar ändras längden på pulserna så att effektivvärdet på utgående växelspänning skall vara oförändrat. Vid 10V batterispänning är det nästan en ren fyrkantvåg. Vid 14.7V batterispänning är det en lång dödperiod mellan pulserna. Dessa två extremer kommer att ge samma effekt på en glödlampa eller ett element, men de ger helt olika utslag på billiga mätinstrument.

Vilken spänning du mäter med det enkla instrumentet beror alltså på batterispänningen. Många apparater låter onormalt mycket när de körs på en dylik växelriktare, men det brukar inte gå sönder saker i alla fall.
 
D
Jag brände två trafo i en växelriktare. Temperatursäkringarna brann av.
 
Är det förresten ok att köra jordfelsbrytare kopplat direkt i omvandlaren? Eller lär den kunna brännas också? Jag har i nuläget inte jordat omvandlaren vilket kanske borde köras.
 
Jag har inte provat, men jag misstänker att det kan bli problem. Utspänningen från omvandlaren är galvaniskt skild från jord. Detta är en form av säkerhet i sig, men det kommer att begränsa om inte eliminera möjligheten för en jordfelsbrytare att fungera.

Angående om jordfelsbrytaren fungerar med modifierad sinusvåg kan jag tänka mig att problem med kapacitiva läckströmmar blir större än vid sinusvåg. Det skulle i så fall öka risken att det tjuvlöser. Men det är alltså utöver att det möjligen inte alls fungerar. Du lär inte förstöra något genom att prova.
 
Ja, i och med att du matar så många olika jordade apparater så kan det vara en god ide med ett jordspett, men bara om invertern har en sådan anslutning då dess jord i uttaget kan vara något som är skilt ifrån båda polerna. Men å andra sidan ansluter du väl endast stickproppsanslutna apparater? Kolla bruxet vad dom säger.

En JFB av stickproppsmodell kommer att fungera bra, både med och utan jordspett. Tror inte de är så känsliga för ful spänning då de har en enkel "nätdel" som stabiliserar spänningen. Jordspettet tillför skydd mot mer osannolika fel där en fas får direkt kontakt med jord, eller andra metalldelar som inte är skyddsjordade.
 
Bo, jag tror att du har större erfarenhet av detta än jag, men hur skall jordfelsbrytaren kunna fungera om omvandlarens båda poler är galvaniskt skilda från jord?
 
Jordfelsbrytaren struntar fullständigt i jorden - det riktiga namnet borde istället vara summaströmbrytare. För det är precis vad en jordfelsbrytare gör, den summerar strömmen i fasen och nollan (eller faserna i detta fall) och bryter om summan inte är noll (eller i praktiken att beloppet av summan är mindre än 30mA). Är summan inte noll så måste ju den saknade strömmen tagit vägen någon annan stans. Om det är till jord eller in i en felkoppling eller något hel annat bryr sig inte jordfelsbrytaren om.

Var hittar du föresten jordanslutningen på en jordfelsbrytare?...
 
I en normal elinstallation är nollan galvaniskt förbunden med jorden. Om något fel uppstår så att fasen får kontakt med jord så kommer en felström att flyta. För att felströmmen skall kunna uppstå krävs både att fasen får kontakt med jord och att nollan är sammankopplad med jord i centralen.

Om det två faserna ut från omvandlaren båda är galvaniskt skilda från jord blir det ingen felström av att en fas får kontakt med jord på grund av ett fel. Blir det ingen felström så löser inte jordfelsbrytaren ut. Det krävs ett dubbelt fel. Det krävs att den ena fasen får kontakt med jord på ett ställe efter jordfelsbrytaren samtidigt som den andra fasen får kontakt med jord på ett ställe före jordfelsbrytaren.

Den galvaniska isoleringen i sig är ett skydd som minskar behovet av jordfelsbrytare. Jämför med att man förr hade en skyddstransformator i badrummet för uttaget till rakapparaten innan man började använda jordfelsbrytare.
 
Nä jag försöker inte trolla. Men har växelriktaren ett jordat uttag så får man anta att jordstiftet inte är helt galvaniskt skild från polerna. Den kan t.ex vara förbunden med ett inbyggt felskydd, så en extern JFB i uttaget kommer visserligen att fungera men inte tillföra något. Finns det dessutom en jordskruv (vilket jag aldrig sett) skulle det tillåta ett jordspett.
 
De växelriktare som jag öppnat har varit små, och kanske ser det annorlunda ut för de större. Dock har jordstiftet på uttaget inte haft koppling till något annat än lådans chassi. Dessutom har det funnits en skruv för att möjliggöra anslutning till ett jordspett.

För skojs skull mätte jag med en isolationsprovare mellan jordstiftet och de båda polerna i uttaget på en växelriktare. Den gav inget utslag. För den växelriktaren kommer alltså jordfelsbrytaren att rent tekniskt fungera, men den felsituation som den är tänkt att skydda mot är redan eliminerad på annat vis.
 
Intressant. Undrar hur de tänkt där. Det skyddar bara mot dubbelfel. Men i nåt brux jag läst stod det att man endast fick ansluta en (1) apparat till växelriktaren, av "säkerhetsskäl". Det ligger ju i linje med reglerna för skyddsseparation.
 
Avemo skrev:
De växelriktare som jag öppnat har varit små, och kanske ser det annorlunda ut för de större. Dock har jordstiftet på uttaget inte haft koppling till något annat än lådans chassi. Dessutom har det funnits en skruv för att möjliggöra anslutning till ett jordspett.
Vad jag vände mig lite emot var formuleringen "Hur skulle den kunna fungera?". Den fungerar ju som du själv säger alldeles utmärkt, men det krävs som sagt ett dubbelfel. Då ökar den skyddet. Eftersom man inte behöver något extra skydd vid ett enkelfel så är det fallet ju inte lika intressant. Dock, eftersom det första enkelfelet är tyst, nämligen att "fas" eller "nolla" får kontakt med jord, så skadar det ju inte att ha extra skydd när det andra felet kommer.

MEN bäst vore förstås att ha samma övervakning av enkelfel som man har vid traditionell IT-jordning (som ju det här är en form av). Sådana skydd är ju standard vid exv. de sjukhusinstallationer som har IT-jordning. De ligger ju dock i en helt annat prisklass än en enkelt JFB av stickpropsmodell, så skall det bli något extra skydd så är det nog en JFB som ligger närmast till hands och är realistisk att få med.
 
henlin431 skrev:
Jag köpte en spänningsomvandlare från conrad.se. 1200w kont, 2400 w max.

Funkade riktigt bra till vattenpumpen på 1kw samt borrmaskin, även micro. Dock surrade micron rätt rejält och jag började mäta uttaget i köket som spänningsomvandlaren går till via 30 meter kabel.

Det visade sig att jag bara fick ut 197 volt i köket. Vid ett skarvdon 10 meter längre bort (närmare strömkällan) fick jag någon volt till. Precis vid spänningsomvandlarens uttag får jag 208 volt.

Jag kopplade bort spänningsomvandlaren från batteriet (som också är kopplad till solpanelen via regulatorn). Öppnade och kontrollerade 5 st. 25 amp säkringar. Dessa mättes och allt var ok. Jag skruvade även om kontakterna i bak och kontrollerade att de satt fast ordentligt. Samma volt oavsett.

Vad kan vara galet?

Det är för övrigt nu jag inser varför elmätaren jag kopplade in tidigare började lukta bränt :). Den gillade nog inte för lite volt.

I övrigt mätte jag tidigare upp antalet ampere från batteriet med en tångamperemätare och pumpen drog kring 70 a, micron ungefär lika.

Kan det vara ett dåligt exemplar av spänningsomvandlare?

Verkningsgraden ligger på 85%. Tomgångsförbrukningen var cirka 0,2 a vilket gjorde att jag köpte den. Jag har en annan spänningsomvandlare som ger ren sinus, dock ej samma effekt. Vad jag vet ger den 220-230 volt.

Tacksam för tips och teorier.
70A i ledaren...då bör den vara grov.
Grundregeln är ju att:
- Spänningsnivån styr isolationen (tjocklek och typ)
- Strömmen styr ledararean (grovlek och typ)
Så oavsett om det är 12V eller 230V så kommer båda spänningarna "knuffa på" strömmen i både 1,5mm² och 10mm² men ju mindre tvärsnittsarea desto högre motstånd så är det 70A som ska gå där så lär det bli varmt i 1,5mm² bara så du vet. :cool:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.