PNO skrev:
Jordfelsbrytaren struntar fullständigt i jorden - det riktiga namnet borde istället vara summaströmbrytare. För det är precis vad en jordfelsbrytare gör, den summerar strömmen i fasen och nollan (eller faserna i detta fall) och bryter om summan inte är noll (eller i praktiken att beloppet av summan är mindre än 30mA). Är summan inte noll så måste ju den saknade strömmen tagit vägen någon annan stans. Om det är till jord eller in i en felkoppling eller något hel annat bryr sig inte jordfelsbrytaren om.

Var hittar du föresten jordanslutningen på en jordfelsbrytare?...
Utomlands benämns ofta jordfelsbrytaren som "Residual Current Device" eller "Residual Current Breaker"...osv.
 
Eller så gör den exakt vad som anges i namnet, den bryter vid jordfel. Jordfel = överledning mellan fas/nolla till jord.
 
Jag var ute i helgen med en hel del personer. Det gick åt vatten så det sjöng om det. Både vattenpump och micro kördes en del. Uppskattningvis totalt 30 minuter. De drar 70 ah stycket. Kördes ej samtidigt. Plötsligt startade inte pumpen. Den gick på kort sen slog den av. På igen sen av. Jag kopplade på ett extrabatteri så jag kom igång med allt igen. Jag började räkna ihop förbrukningen och tyckte att jag borde kunnat köra längre på mitt 110 ah-batteri. Jag mätte batteriet med 10 watts last och fick 12.6 volt vilket verkar rätt ok. Borde jag inte kunnat driva längre på batteriet om volten är så pass hög? Allt kördes via invertern och 70 ah mättes mellan batteri och omvandlare.
 
Skriv inte volten, det heter spänning.
ah finns inte, batterikapaciteten anges i Ah (Amperetimmar) och strömmen ( från batteriet) i A (ampere)

Att mäta spänningen på batteriet med 10 W last säger inte så mycket, mät när pumpen arbetar. Spänningsomvandlaren har ett underspänningsskydd som stänger av när batteriet inte kan hålla spänningen uppe (urladdat) detta för att skydda både batteri och omvandlaren.

Protte
 
  • Gilla
M_J_E
  • Laddar…
Jag kan bli bättre på benämningarna. Det är ett som är säkert.

Jag hade bråttom att byta batteriet i stugan för att få fart på allt igen men jag borde ha mätt när pumpen gick.

Finns det någon tumregel för vilken storlek på lasten man bör ha vid mätning av batteriet? I andra trådar står det bara att man ska mäta med last men ingen nämner hur stor last. Jag försöker också räkna ut hur mycket A som verkligen går in i batteriet från solpanelen. Att panelen ger ett visst antal A ser jag visuellt i regulatordisplayen och även hur mycket batteriet har tillgång till men det blir knepigt att veta hur mycket av denna A som batteriet hinner suga åt sig.
 
Det finns flera tänkbara problem. Hur långa och hur grova kablar har du mellan invertern och batteriet? Om du har ett spänningsfall på dessa så kommer invertern att stänga av sig innan batteriet är slut.

Vad har du mer för förbrukare på anläggningen? Tvärt emot vad intuitionen kanske säger är det ofta ett större problem med små förbrukare som ständigt är på än stora som går korta stunder när man tittar på förbrukad energi.

Batterierna har ofta sin kapacitet angiven vid en urladdning av 0,05C. Det innebär att för att få ut 110 Ah ur ditt batteri måste du ladda ur med 5,5 A. Högre ström minskar kapaciteten betydligt.

Laddstatus mäter du bäst genom att mäta densiteten på syran. Det finns särskilda provare för detta. Den metod jag fått lära mig om man vill avgöra laddstatus genom att mäta spänningen är att frikoppla batteriet helt så att det varken laddas eller laddas ur under några timmar. Därefter mäter man spänningen utan last.
 
Kablarna är rejält grova och korta. Jag skrev i någon anna tråd att de var minst 6 mm men senast jag tittade är det kring 10 mm. Längden är kring 60 cm. Det är originalkablarna som följde med invertern.

När jag mätte obelastat och batteriet hade stått i några dygn utan last uppmättas 12,6 volt. Det torde ju vara rätt så mycket.

Värt att nämna är att vattenpumpen och micron har drar kring 70 A vid mätning i sladdarna som går mellan batteri och inverter.

Troligtvis hade jag kunnat kört mindre laster några dygn till men jag tog inte chansen utan bytte till ett sprillans reservbatteri på 85 Ah som tidigare är oanvänt men nyladdat.

Mäta syran blir knepigt. De batterier jag använder är slutna. Annars hade det nog funkat.

Jag försöker givetvis kalkylera hur mycket kraft jag kan få ut ur ett batteri med en viss Ah men det är svårt när man tycker att det borde finnas rätt mycket kvar och även multimetern visar att så är fallet.

Sen var egentligen aldrig tanken att bränna ur batteriet helt. Jag vill egentligen aldrig ner under 50% men med mycket folk på besök går det givetvis åt mer.

Jag kopplade om till nya batteriet på kvällen och solpanelen gav inget vid tillfället. Knepigare är det ju på dagen. Då ska man täcka över panelen för att inte skada laster och annat.

På batteriet som tog slut finns en indikator för status. (ett litet hål man kan kika ner i). Den kan visa grön för god kondition och svart och genomskinligt för dålig. Den visar grön nu.
 
För att fördjupa dig något i batterier kan du läsa lite på http://batteryuniversity.com . Var batteriet anslutet till solpanelen när du mätte spänningen? Varken laddning eller urladdning under minst 4 men helst 24 timmar för att få bra resultat genom att mäta spänningen. I så fall borde 12,6 V indikera i det närmaste fulladdat, men det skiljer mellan olika batterier.

Hur gammalt är batteriet? Kapaciteten sjunker både med tiden och antalet laddcykler.

Med vad mäter du strömmen? Det kan vara svårt att mäta dessa strömmar utan att mätaren påverkar resultatet.

En elmotor är inte den lättaste lasten för invertern. Det kan vara att den tillgängliga effekten minskar när lasten är av det tyngre slaget.

Det går att mäta spänningsfallet till invertern. Med ditt mätinstrument sätter du en pinne direkt mot batteriets pluspol och den andra mot inverterns positiva anslutningsskruv samtidigt som du kör pumpen eller micron. Det är viktigt i det fallet att mätpinnen ligger direkt mot batteripolen och inte mot polskon. Sedan gör du samma mätning för den negativa anslutningen. Är utslaget mer än någon halv volt så kan det vara ett problem.
 
  • Gilla
M_J_E
  • Laddar…
elmont skrev:
För 70 A ska du nog ha en lite grövre kabel, normalt säkrar man en 16 mm2 med 63 A
Håller helt med...det var därför jag skrev mitt lilla inlägg tidigare. Jag tror att de flesta har tänkt i termen kabelns area när TS för ovanlighetens skull använt sig av förmodligen diametern. TS har ju skrivit "6mm grova" resp. "10mm". Om det är diametern han angivit så blir det hela mer logiskt och rimligt med 70A.
 
Batteriet mättes över ett dygn efter jag kommit hem från stugan. Ej imkopplat, förutom när jag testade med en 10 watts lampa som last, och även utan (blev 12,6 volt oavsett).

Batteriet är nog 4 år nu och har använts exemplariskt med min elmotor på sjön. Alltid laddats ur max 50% och återladdats fullt och förvarats bra. Det kan givetvis börja bli uttjänt även om det använts relativt lite. Jag har även underhållsladdat det med CTEK-laddare de delar av året jag inte använt det.

Jag mäter med en vanlig multimeter, billig modell. I de fall jag mätt A har det varit med en tångamperemätare och när batteriet suttit kopplat i solpanelen, via regulatorn.

Jag ska kika lite på länken du skickade. Tack!
 
Ja, det är diametern jag menat. Kablarna på kring 60 cm i längd är de som följde med invertern i originalförpackningen. Dock jäkligt svårt att mäta en kabel på grund av plasthöljet. Det står heller inte i beskrivningen vilken kabelstorlek det är.
 
henlin431 skrev:
Jag var ute i helgen med en hel del personer. Det gick åt vatten så det sjöng om det. Både vattenpump och micro kördes en del. Uppskattningvis totalt 30 minuter. De drar 70 ah stycket. Kördes ej samtidigt. Plötsligt startade inte pumpen. Den gick på kort sen slog den av. På igen sen av. Jag kopplade på ett extrabatteri så jag kom igång med allt igen. Jag började räkna ihop förbrukningen och tyckte att jag borde kunnat köra längre på mitt 110 ah-batteri. Jag mätte batteriet med 10 watts last och fick 12.6 volt vilket verkar rätt ok. Borde jag inte kunnat driva längre på batteriet om volten är så pass hög? Allt kördes via invertern och 70 ah mättes mellan batteri och omvandlare.
De här "uträkningarna" säger inte speciellt mycket, att vattenpump och micro skulle dra "70Ah stycket" som du skriver tror jag inte riktigt stämmer men låt gå för det.
Vad gäller invertern så genererar den själv en del reaktiv effekt p.g.a. reaktansen i invertern om jag inte minns helt fel (rätta mig om jag har fel Protte). Den reaktiva effekten motarbetar den verkliga nyttoeffekten som du vill uppnå. Nu vet jag inte hur mycket det påverkar på dessa nivåer men på högre spänningsnivåer är det helt klart något man vill få bort, eftersom du aldrig kan tillgodogöra dig den effekten. Oftast löser man det med olika former av kondensatorlösningar eller liknande.
 
Jag har försökt dubbelkontrollera vad micro och vattenpump drar. Dels genom mätning och dels genom att gå på märkningarna på maskinerna. Även lagt till verkningsgraden på omvandlaren. Pumpen borde dra mer än micron men å andra sidan jobbar inte pumpen med mottryck vilket kanske förklarar varför de drar ungefär lika. Visst borde man åtminstone ungefärligt få fram hur länge ett batteri bör kunna användas innan det tar slut? Frågan är väl mer hur man gör det bäst. Detta skulle kanske kunna inkludera att lägga till en enkel förlustformel av något slag?
 
För mindre slutna blybatterier är det vanligt att livslängden är specad till fem år. Läser man lite mer om vad dessa fem år innebär så kan man hitta en beskrivning i stil med att batteriet skall stå på kontinuerlig underhållsladdning med en given spänning och aldrig laddas ur. Under dessa förhållanden garanteras att halva ursprungliga kapaciteten finns kvar efter fem år. Det finns många saker som kan strula, men du skall generellt inte räkna med att batterier som är några år gamla har kvar sin fulla kapacitet. Jag tror att du antingen måste minska på förväntningarna på anläggningen eller öka på batteribanken.
 
Det låter vettigt. Att batterierna blir sämre får man givetvis räkna med. Huvudproblemet blir ju då att det är svårt att mäta sig till ett dåligt batteri då värdena för batteriet visar god kondition. Oavsett är jag väldigt nöjd med batteriet från Biltema då jag har haft mycket kul med det på diverse fiskeresor. Det är läge att använda det som reservbatteri. Nästa säsong är väl tanken att behålla solpanelen och skaffa batteribank på kring 200 till 250 Ah. När familjen är i stugan har allt gått bra. Det är när släkten kommer som förbrukningen hastar iväg. (De bekväma jävlarna ska ju tvätta händerna så fort de fått en fluga på sig :p ). Skämt åsido är det nog jag och mitt diskande som suger mest kräm ur batteriet.

Jag ska även se över vattenpumpslösningen. Kanske ska jag ta fram de första 100 litrarna vatten med elverket. Det avlastar ju en del. Vår vattenlösning är lite speciell då brunnen är 70 meter bort och sughöjden blir för hög efter 25 liters pumpning. Dessutom får jag bara ut kring 12-15 liter per minut och då inser man snabbt att ett batteri tar slut rätt snabbt. Även om solpanelen på 120 watt kan skyffla in hyfsat med kräm en solig dag (30 Ah per dag kanske?)

Vanligtvis är vi där max 2-3 dagar i stöten. Därefter ingen stugvistelse på över en vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.