Jag köpte en spänningsomvandlare från conrad.se. 1200w kont, 2400 w max.

Funkade riktigt bra till vattenpumpen på 1kw samt borrmaskin, även micro. Dock surrade micron rätt rejält och jag började mäta uttaget i köket som spänningsomvandlaren går till via 30 meter kabel.

Det visade sig att jag bara fick ut 197 volt i köket. Vid ett skarvdon 10 meter längre bort (närmare strömkällan) fick jag någon volt till. Precis vid spänningsomvandlarens uttag får jag 208 volt.

Jag kopplade bort spänningsomvandlaren från batteriet (som också är kopplad till solpanelen via regulatorn). Öppnade och kontrollerade 5 st. 25 amp säkringar. Dessa mättes och allt var ok. Jag skruvade även om kontakterna i bak och kontrollerade att de satt fast ordentligt. Samma volt oavsett.

Vad kan vara galet?

Det är för övrigt nu jag inser varför elmätaren jag kopplade in tidigare började lukta bränt :). Den gillade nog inte för lite volt.

I övrigt mätte jag tidigare upp antalet ampere från batteriet med en tångamperemätare och pumpen drog kring 70 a, micron ungefär lika.

Kan det vara ett dåligt exemplar av spänningsomvandlare?

Verkningsgraden ligger på 85%. Tomgångsförbrukningen var cirka 0,2 a vilket gjorde att jag köpte den. Jag har en annan spänningsomvandlare som ger ren sinus, dock ej samma effekt. Vad jag vet ger den 220-230 volt.

Tacksam för tips och teorier.
 
Redigerat:
D
Kanske elmätaren och micron inte gillar fyrkantvåg eller "nästan" fyrkantvåg...
 
Man brukar ju dela upp "vågarna" i tre olika typer, ren sinus, modifierad och fyrkantsvåg.

Jag använder ibland ett gammalt elverk med hondamotor. Där lär det bli fyrkantsvåg så det sjunger om det. Men den här spänningsomvandlaren ska vara modifierad sinusvåg. Det finns givetvis en hel del utrustning som inte gillar det heller.

Observera att jag mätte volten med en vanlig mulitmeter, direkt i uttagen.
 
Redigerat:
D
Elverk baserade på motor borde väl vara busenkla att få till sinus. Modifierad sinus kan ju vara mer eller mindre bra.
 
För klena ledningar, vad har du för area på din 10 meters kabel?

70A från batteriet (ungefär 850W) kräver rätt grova kablar det med.
 
Hmm..ja, så kanske det kan vara...

Rullen med kabel jag testade med idag är på 25 m. Därefter har jag en 10 meters eklk. Tror det är 1,5 mm hela vägen från soänningsomvandlaren till uttaget i stugan.

Men...kabeln mellan spänningsomvandlaren och batteriet är rejält grov, minst 6 mm och typ 60 cm lång. Det är originalkabeln som följde med.

Det går alltså bara 70 a från batteriet och spänningsomvandlaren. Därefter är ju antalet amp löjligt lågt (antar jag då det är 230 v, eller åtminstone skulle varit)
 
Redigerat:
Vad mäter du med? En sinusspänning 230 V RMS har en toppspänning på 230 * √2 = 325 V. En fyrkantvåg eller modifierad fyrkant som det troligen handlar om har en lägre toppspänning för att uppnå samma RMS-spänning (samma effekt). 200 V låter rimligt. Ett instrument som mäter True RMS borde visa rätt spänning ~ 230 V när invertern är obelastad (är inte säker).

Troligt är att elmätare och micro inte tycker om (modifierad) fyrkantvåg. Mätte en gång för länge sedan på en kraftig batteriladdare med switchad nätdel och strömmen bestod av en spik i början på varje fyrkantvåg.
 
För 70 A ska du nog ha en lite grövre kabel, normalt säkrar man en 16 mm2 med 63 A
 
Jag mäter med en simpel multimeter från biltema. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/

Troligtvis det mest professionella instrument som finns på marknaden ;)

Jag har också en tångamperemätare http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/tanginstrument/uni-t-ut203-p48275 , Den har jag dock inte mätt med.

Nu undrar givetvis folk varför jag mätte volten med den billigare mätaren. Svaret är att den låg närmast till hands vid tillfället...

Hur vet jag om tångamperemätaren mäter true RMS. Troligtvis inte då den knappast lär vara proffsklassad.
 
Redigerat:
Jag är inte helt säker på kabelaren när det gäller kabel mellan batteri och omvandlare men enligt manualen är tillbehören man fått med godkända för 116A kontinuerlig drift. Jag tror det är mer än 6 mm nu när jag tänker efter då den är bra mycket tjockare än den kabel som går från solpanel till regulator och den är 6 mm om jag inte minns fel.
 
Tack för bra svar.

Jag har en kontakt som jag ska få låna en fluke med RMS-funktion av. Vill bara kontrollera att allt är som det ska.

Micron är en gammal modell som jag köpte för 70 kr begagnad. Går den sönder är det ingen fara på taket.

(Om det inte är så att det är farligt att den surrar rejält när elen är inkopplad till den)
 
D
Jag tror iofs att du kan lägga ner de där spänningsmätningarna, för jag tror inte det är det som är problemet. Elnätet är väl specat till 230V +6%/-10%. Det betyder att spänningen i det vanliga elnätet kan vara 207V utan att vara fel. Det är nog troligare att det är vågformen som är problemet, så leta fram ett oscilloskop istället.
 
Den modifierade fyrkantvågen är inte bra för utrustning som innehåller konventionella trafos med järnkärna som tex en enkel mikro. Såna omvandlare är i princip bara lämpliga för belysning, motorer med borstar, värmemotstånd osv. Ett undantag är elektronik med switchad nätdel, de mår inte dåligt av dålig kurvform eller ren likspänning.

Och som DIY_freak nämner är det nog inte spänningsnivån det hänger på.
 
Nä, det är ju nu som det börjar bli intressant :)

Googlade runt en del baserat på Siltbergs inlägg och inser att en vanlig billig multimeter absolut inte borde visa rätt volt. Det hade till och med varit konstigt om Biltemamultimetern hade visat rätt då den är byggd för ren sinusvåg.

Är lite mindre orolig nu. Däremot är det givetvis så att det kan vara dåligt/farligt att köra känslig elutrustning på moddad sinusvåg. Jag får med andra ord flytta brandsläckaren ytterligare en meter åt hållet där micron står...

Däremot förstår jag fortfarande inte effektförlusten från omvandlaren (207 volt) till uttaget i köket (197 volt). Jag tycker multimeterna borde uppvisa samma fel (rätt).
 
Det är för övrigt mycket att hålla reda på. I stugan lär jag (som GK100 skriver) köra saker med switchade nätdelar (bärbara datorer borde alltså gå bra), vattenpumpar och lite elmotorutrustning.

Jag får helt enkelt koppla in min sinusomvandlare om det krisar (max 300 watt dock) om jag behöver "finström".

Micron kör jag som den är. Det micras inte mycket. Några minuter några ggr per månad.

Tack för alla tips/råd. mycket välkommet.

En kort ytterligare fråga. Hur undviker jag att det smäller till och slår gnistor när jag kopplar omvandlaren till batteriet? Verkar kvitta om jag kör + eller - först. Ibland hoppar jag till så kraftigt att jag skulle behöva sitta på dasset medan jag kopplar på eländet. Omvandlaren är givetvis avslagen. Idag, efter felsökning, kopplade jag tillbaka den på batteriet, med en smäll, liten gnista. Därefter var det lugnt. Batteriet var kopplat till regulatorn/solpanelen medans.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.