F Fnularen skrev:
En dator som har jordad stickkontakt SKA anslutas till ett jordat uttag! Anledningen är att plåthöljet är anslutet till jordkabeln för ditt skydd ifall ngt blir tokigt.
Sedan, att du får stötsr/kittlar när du tar i chassit o kablar beror på att datorns powersupply har ett störningsfilter bestående av en kondensator från varje "strömpinne" till jord vilket då gör att du har 230v/2 på datorns chassi ifall du ansluter den till ett ojordat uttag. - du kommer inte att dö av spänningen eftersom strömstyrkan blir väldigt låg via kondensatorerna genom din kropp MEN du kan få väldigt konstiga problem om du kabelansluter exv Router eller Skrivare som även då får datorns 230/2 spänning på jord via sladden.
Så - fixa ett jordat uttag eller köp utrustning som inte kräver jordat uttag!
Detta blir ju lite off-topic, men är det verkligen fel att ansluta en apparat med jordad kontakt till ett ojordat uttag? Så länge man inte för in jord i rummet på något vis, t.ex. att man drar in en skarvkabel in i rummet som sitter i ett jordat uttag i t.ex. köket, så är väl detta inget livsfarligt? Hade det varit livsfarligt så hade man väl rimligtvis designat jordade kontakter så att det helt enkelt gick att ansluta till ojordade uttag.

Även elsäkerhetsverket beskriver det ju på detta vis: "Om en jordad produkt ansluts i ett ojordat uttag riskerar en av säkerhetsåtgärderna vid ett första fel på en produkt, till exempel ett fel i isolationen, att försvinna. I första hand bör du då överväga att anlita ett registrerat elinstallationsföretag och jorda samtliga uttag i rummet. Ett rum i huset som är torrt och väl isolerat från jord kan dock i vanliga fall bidra till att bibehålla säkerheten på en godtagbar säker nivå. Det är då viktigt att tänka på att inte föra in jord på något annat sätt, till exempel genom att dra in en skarvsladd från ett annat rum."

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/jordade-uttag-i-ojordat-rum/

Edit: till sist undrar jag hur du menar att "du har 230v/2 på datorns chassi". Mellan chassit och...vad?
 
  • Gilla
Incoog och 1 till
  • Laddar…
S snikanor skrev:
Edit: till sist undrar jag hur du menar att "du har 230v/2 på datorns chassi". Mellan chassit och...vad?
Det är vanligt på utrustning med EMI filter. Det är normalt kondensatorer från L till PE, och N till PE i såna filter. Och har man då inte någon jord framdragen får man halva nätspänningen på jordpinnen (som är ihopkopplad med chassit). Väldigt låg ström tillgängligt via filterkondingarna däremot.
 
  • Gilla
Magnus85 och 1 till
  • Laddar…
Jag tackar för alla tips och förklaringar, ni är grymma!

Jag anslöt server nr. 3 och än så länge fungerar den som den ska. Kanske bara hade otur med dom två första.
 
Kolla i denna tråd här mitt inlägg #28
https://www.byggahus.se/forum/threads/stationaer-dator.438771/page-2#post-4535839

Elektriskt kopplingsschema med fas, nolla och jord, VDR-komponenter, kondensatorer och last.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ditt mätresultat ändras om du vänder en av kontakterna i väggen då får du samma spänning vid mätning.
Har du någon jord i rummet? t.ex. vatten värmeelement?
Vänd kontakten i uttaget så du får 0 Volt mellan serverns hölje och elementet.
Har du JFB (Jordfelsbrytare) ? Annars kan du jorda alla höljen till metallen på ett värmeelement.

Ps. Lycka till med BTC Gruvan.:thinking: Ds.
 
Redigerat:
  • Gilla
snikanor
  • Laddar…
S snikanor skrev:
Edit: till sist undrar jag hur du menar att "du har 230v/2 på datorns chassi". Mellan chassit och...vad?
Mellan chassi och sann jord.
Något som ligger utanför säkerhetsaspekten är EMI. Prylarna är i allmänhet testade och godkända med ansluten jord.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Att du får små stötar är helt normalt eftersom de ska jordas.

Vill du bara testa servern så sätt en grenkontakt med jord i ett jordat uttag (finns om inte annat i köket) och anslut till grenkontakten.
den kan vara så att det är switchade näraggregat som så att säga läcker till chassit om det saknas jord. jag har råkat ut för en sådan sak när jag kopplat ett aggregat till en ojordad kontakt. halva nätspänningen hamnade till sist på höljet av aggregatet. en gissning från min sida är att det är filterkondensatorer som är kopplade mot jord men som utan jordansluning i väggen inte laddas ur. Kanske samma med en dator. I mitt fall var det en tillfällig användning så jag satte en lös tråd mellan chassit och närmaste element, vilket löste problemet just där och då. Men för kontinuerligt användande borde nog jordade uttag användas.
 
Det kan vara så att servern går sönder om den inte ansluts till ett jordat uttag. Troligen står det som krav att den måste anslutas till jordat uttag i instruktionerna; nästan all stationär datorutrustning har det kravet. Extra viktigt blir det när den har dubbla nätdelar och ska detektera eventuella fel på matningen. Ofta reagerar ups:er med att koppla från matningen och gå över till batteri om jordfel upptäcks.
 
Hej,

Detta är en fråga som är återkommande.

Utan att göra problematiken extra stor, så är apparater försedda med jordad stickkontakt, för sitt godkännande provade i ett jordat uttag.

Vid användning förutsätter tillverkaren då, att apparaten ansluts i jordat uttag.

Apparaten fungerar även om den sätts i ojordat uttag men det kan då ibland uppstå ”fenomen” gällande EMC (störningar) och att man kan känna ”stickningar” (tingling) vid beröring av t.ex. höljet. I värsta fall kan känslig utrustning skadas (gå sönder).

Om vi inte skulle ha apparater som galvaniskt kopplas ihop (och till elsystemet) då skulle bekymren vara mindre. Dubbelisolering och galvaniskt ihopkopplade apparater (som ibland kan vara både jordat och ojordat utförande) är en dålig kombination, men förekommer ofta i t.ex. multimedia.

En jordfelsbrytare skyddar inte mot dessa ”störningar” och ”stickningar”.

Eftersom jag avser att, utan bekymmer, kunna använda energisnål teknik och multimedia i mitt hem som tillverkarna (leverantörerna) tänker sig, så ser jag till att tillföra skyddsjordade uttag, allt eftersom jag renoverar huset (och elsystemet).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.