Flippegubben Flippegubben skrev:
Det är enbart för jag saknar jordat uttag i rummet där den stationära datorn skall stå så tänkte koppla I jordfelsbrytare istället för att koppla in i jordat uttag?
För att du är orolig att chassit skall bli spänningsförande?
 
K Kane skrev:
För att du är orolig att chassit skall bli spänningsförande?
Nej inte det minsta men man har alltid hört att ststionär dator skall man ha i jordat uttag
 
Flippegubben Flippegubben skrev:
Nej inte det minsta men man har alltid hört att ststionär dator skall man ha i jordat uttag
Elsäkerhetsmässigt kan man räkna med att det inte blir farlig att koppla in en apparat om den passar i uttaget Detta givetvis förutsatt att det inte är något fel på anläggningen eller apparaten.

Men det finns fler krav än de säkerhetsmässiga. För vissa apparater anges att de skall kopplas i jordat uttag. Då är det fortfarande helt ofarligt att koppla den i ett ojordat uttag. Men den uppfyller inte EMC-krav. Typiskt exempel på en apparat som enligt tillverkaren skall anslutas i jordat uttag är en stationär dator som sagt.
 
J jonaserik skrev:
Svar nej det går inte normalt , en jordfelsbrytare måst jord ,
En jordfelsbrytare behöver inte ha jord.
 
  • Gilla
udihow och 6 till
  • Laddar…
Jag gjorde såhär när jag hade en stationär dator i ett ojordat rum och upplevde störningar när jag kopplade in högtalare med egen nätansluten förstärkare via de befintliga högtalarkontakterna på datorns baksida:
Jag anslöt en potentialutjämnande sladd mellan datorns hölje och närmaste vattenburna värmeradiator. Den åtgärden dämpade störningsljuden åtskilligt och tog bort det vaga pirret på fingertopparna man kunde känna när man vidrörde datorns hölje.
 
R
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Jag gjorde såhär när jag hade en stationär dator i ett ojordat rum och upplevde störningar när jag kopplade in högtalare med egen nätansluten förstärkare via de befintliga högtalarkontakterna på datorns baksida:
Jag anslöt en potentialutjämnande sladd mellan datorns hölje och närmaste vattenburna värmeradiator. Den åtgärden dämpade störningsljuden åtskilligt och tog bort det vaga pirret på fingertopparna man kunde känna när man vidrörde datorns hölje.
Så ska man absolut inte göra. Det finns inga garantier att en vattenburen radiator har god kontakt med jord. Potentiellt kunde du spänningssatt hela husets värmesystem om det blivit (mer) fel på din dator.
 
R RoAd skrev:
Så ska man absolut inte göra. Det finns inga garantier att en vattenburen radiator har god kontakt med jord. Potentiellt kunde du spänningssatt hela husets värmesystem om det blivit (mer) fel på din dator.
Javisst, så hade det kunnat bli i allra värsta scenariot (tror att proppen gått innan dess). Har aldrig påstått att det var en perfekt lösning men det var så jag gjorde då för att kunna njuta av Spotify. Numera har jag bara bärbara dubbelisolerade datorer och de enda apparater utanför köket som är försedda med treledarsladd är två gitarrförstärkare varav den ena är inkopplad i ett ojordat rum och potentiellt kan ta ihjäl mig när jag suger tag med vänsternäven runt gitarrhalsen nästa gång.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
K Kane skrev:
För att du är orolig att chassit skall bli spänningsförande?
Det kan hända. Jag har råkat ut för det. En dator hos en kund.
 
Rickard.
A andersmc skrev:
Det kan hända. Jag har råkat ut för det. En dator hos en kund.
230V?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
En jordfelsbrytare behöver inte ha jord.
Nä det är min uppfattning också men för att summera svaren så behövs ingeting utan bara tutta o köra med datorns jordade i ojordat.

Tack
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Har du problem med att höljet på datorn känns elektrisk så prova först att vända el-kontakten i väggen!
Detta beror på att VDR motstånden på nätsidan är olika mycket läckage. Dom skall läcka lite det är normalt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Har du problem med att höljet på datorn känns elektrisk så prova först att vända el-kontakten i väggen!
Detta beror på att VDR motstånden på nätsidan är olika mycket läckage. Dom skall läcka lite det är normalt.

Stort Tack Leif och ha en bra dag
 
Flippegubben Flippegubben skrev:
Stort Tack Leif och ha en bra dag
Ett typiskt EMC filter som sitter i många stationära datorer och skrivare, problemet uppstår när folk sätter dessa i ojordade kontakter så får man ett hölje med 115V mot sann jord t.ex ett element i lokalen. Man känner det som en vibration när man drar ett finger på en metallytorna. Strömmen är bara några piko Ampère och uppstår av olika läckströmmar i VDR1 VS VDR2.

Elkopplingsschema för EMC filter med komponenter som VDR och kondensatorer, anslutet till jordad och ojordad last.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
jaash och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ett typiskt EMC filter som sitter i många stationära datorer och skrivare, problemet uppstår när folk sätter dessa i ojordade kontakter så får man ett hölje med 115V mot sann jord t.ex ett element i lokalen. Man känner det som en vibration när man drar ett finger på en metallytorna. Strömmen är bara några piko Ampère och uppstår av olika läckströmmar i VDR1 VS VDR2.
[bild]
Hehe begriper inte hälften av det du skriver med VDR osv ‍♂️ men tack för hjälpen
 
Flippegubben Flippegubben skrev:
Hehe begriper inte hälften av det du skriver med VDR osv ‍♂️ men tack för hjälpen
VDR är ett ett motstånd som vid normal spänning under 350V leder nästan ingen ström, men om spänningen ökar till 400V så leder det som en kortslutning.
Den sitter i alla elkomponenter från hårtorken till nya TVn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.