Nyfniken Nyfniken skrev:
En jordfelsbrytare behöver inte ha jord.
Vad skrev jag i inlägg # 2
 
”Svar nej det går inte normalt , en jordfelsbrytare måst jord , ”
 
  • Haha
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
”Svar nej det går inte normalt , en jordfelsbrytare måst jord , ”
Och vad är normalt för dig.?
 
D Daniel 109 skrev:
”Svar nej det går inte normalt , en jordfelsbrytare måst jord , ”
Nja, behövs ingen i kontakten. Om höljet blir strömförande och någon stackare tar i något annat som har kontakt med jord så löser ju jordfelsbrytare ut fast man har ojordat uttag.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
J jonaserik skrev:
Och vad är normalt för dig.?
Jag tolkade det också som att du hävdade att jordfelsbrytare kräver skyddsjord.

I.o.f.s. beskriver ju resten av ditt inlägg precis hur en jordfelsbrytare fungerar i ett ojordat uttag. Så när jag läst igenom det ett par gånger nu fattar jag faktiskt inte alls vad du ville ha sagt ;)
 
Jordfelsbrytare behöver inte kontakt med jord!
Den borde hetat summafelsbrytare. Summan strömmen i dom 2 ledarna genom brytaren är alltid 0 Ampere!
Men om 30mA tar en annan väg till elcentral eller transformatorstation i kvarteret t.ex. via ett vattenrör eller du står på gräsmattan med en skadad kabel så löser JFB ut.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag tolkade det också som att du hävdade att jordfelsbrytare kräver skyddsjord.

I.o.f.s. beskriver ju resten av ditt inlägg precis hur en jordfelsbrytare fungerar i ett ojordat uttag. Så när jag läst igenom det ett par gånger nu fattar jag faktiskt inte alls vad du ville ha sagt ;)
Läste hans inlägg och han menar väl att med en laptop kör man ju oftast omvandlingen innan datorn via adapter på sladden men att nätaggregatet i en stationär sitter inne i datorn.
 
R RoAd skrev:
Jag tolkade det också som att du hävdade att jordfelsbrytare kräver skyddsjord.

I.o.f.s. beskriver ju resten av ditt inlägg precis hur en jordfelsbrytare fungerar i ett ojordat uttag. Så när jag läst igenom det ett par gånger nu fattar jag faktiskt inte alls vad du ville ha sagt ;)
OK nu var frågan om JFB i ojordat VK och svaret blev därefter , ETT jordat VK i ett rum ajabaja, allt med EL i det rummet ska var utfört med jord då.
 
R
E Emanuel01 skrev:
Läste hans inlägg och han menar väl att med en laptop kör man ju oftast omvandlingen innan datorn via adapter på sladden men att nätaggregatet i en stationär sitter inne i datorn.
Jag menade detta: "sätts en jordfB i ojordat uttag så kan det fungera om datorn blir strömförande och tar i den och samtidigt i ett vatten eller el-element om dom är jordade."

Varför en laptop blandas in när rubriken är "Stationär dator!!!" vet jag inte så jag bortsåg från det.
 
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
R
J jonaserik skrev:
OK nu var frågan om JFB i ojordat VK och svaret blev därefter , ETT jordat VK i ett rum ajabaja, allt med EL i det rummet ska var utfört med jord då.
Ja och du svarade att det "inte går" och att "det går". Du verkar inte själv förstå vad du skrev ;)

TS skrev inte att det fanns jordade och ojordade uttag i samma rum. Tvärtom. Så varför blandar du in det?
 
J jonaserik skrev:
Vad skrev jag i inlägg # 2
Osammanhängande.
 
  • Gilla
  • Haha
reez och 2 till
  • Laddar…
Flippegubben Flippegubben skrev:
Kan jag köpa en jordfelsbrytare och koppla in stationär dator i då jordat ej finns att tillgå i rummet?
Snälla hjälp mig! :D
Under mina tidiga 10 år som pc support tekniker så vore det otänkbart att koppla in en pc som kräver jord till ett ojordat uttag då nätaggregat hanterade stora effekter och med lätthet kunde störa ut kringutrustningen dvs annan utrustning. I de fall det ej fanns så var rek. att det drogs fram innan installation.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Flippegubben Flippegubben skrev:
Kan jag köpa en jordfelsbrytare och koppla in stationär dator i då jordat ej finns att tillgå i rummet?
Snälla hjälp mig! :D
Ja den skyddar dig om det blir ett fel i datorn och nätspänning (Fas) kommer i kontakt med höljet!
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej det går inte normalt , en jordfelsbrytare måst jord , sätts en jordfB i ojordat uttag så kan det fungera om datorn blir strömförande och tar i den och samtidigt i ett vatten eller el-element om dom är jordade.
Med andra ord är det en bra idé att sätta en jordfelsbrytare även i ett ojordadt uttag, eller hur? Annars skulle man ju ha fått en farlig strömgenomgång istället för att JFB'n bryter strömmen.

Att en JFB kräver någon form av skyddsjord är en vida spridd missuppfattning - Tyvärr även bland elektriker. Man kopplar inte ens skyddsjorden till en JFB, så hur den skulle kunna spela någon roll för dess funktion förstår jag inte...
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Under mina tidiga 10 år som pc support tekniker så vore det otänkbart att koppla in en pc som kräver jord till ett ojordat uttag då nätaggregat hanterade stora effekter och med lätthet kunde störa ut kringutrustningen dvs annan utrustning. I de fall det ej fanns så var rek. att det drogs fram innan installation.
"Problemet" är att då SKA alla uttag i rummet jordas, gör man inte det så inför man ett potentiellt faromoment. Men det vet väl alla om vid det här laget då frågan varit uppe vid otaliga tillfällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.