Om du kopplar in något annat i väggutagen, lampa, dammsugare etc. Fungerar det ok så lär det inte vara fel på dem.
 
R
Kan du inte beskriva vad du får för fel så är det lättare att hjälpa dig(y)

Edit: om du gör som jag skrev att du öppnar upp servern och monterar bort ens nätaggregat så lär den starta med ett
 
MathiasS MathiasS skrev:
....men vänta lite nu. Du har ju gjort dina mätningar i änden på din anslutningssladd? Den har ju en vanlig jordad stickpropp i andra änden.

Du vet dock inte vilket hål i väggen som är noll eller fas och därför får du lite varierande resultat - du vet inte om du mäter mellan jord och noll eller jord och fas.


....och som redan sagts, om något av vägguttagen inte har korrekt jordning blir det ju lite vad som helst.
Du har en bra poäng!

I min iver efter att hitta felorsaken blev jag nästan glad när jag kunde se två olika spänningsvärden på kablarna. Men får helt tänka om, då ni skriver att allt är som det ska med kablarna.

Något som jag glömde skriva om är att får jag små stötar när jag har i själva server chassit.
 
  • Gilla
Åke jakobsson
  • Laddar…
Fairlane
M Magnus85 skrev:
Du har en bra poäng!

I min iver efter att hitta felorsaken blev jag nästan glad när jag kunde se två olika spänningsvärden på kablarna. Men får helt tänka om, då ni skriver att allt är som det ska med kablarna.

Något som jag glömde skriva om är att får jag små stötar när jag har i själva server chassit.
Att du får små stötar är helt normalt eftersom de ska jordas.

Vill du bara testa servern så sätt en grenkontakt med jord i ett jordat uttag (finns om inte annat i köket) och anslut till grenkontakten.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Kan du inte beskriva vad du får för fel så är det lättare att hjälpa dig(y)

Edit: om du gör som jag skrev att du öppnar upp servern och monterar bort ens nätaggregat så lär den starta med ett

Får felmeddelandet (short circuit-kortslutning) efter anslutning av dessa två strömkablar. Tänkte inte mycket när det hände den första servern, men när det även hände server nr.2 började jag fundera om strömförsörjningen kunde get upphov till detta fel. När jag ansluter samma server till annat uttag uppkommer samma fel. Har även varit över testat hos grannen utan resultat.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Att du får små stötar är helt normalt eftersom de ska jordas.

Vill du bara testa servern så sätt en grenkontakt med jord i ett jordat uttag (finns om inte annat i köket) och anslut till grenkontakten.
Notera bara att servern då också bör stå i köket, annars har du fört in jord i ett ojordat rum...
 
  • Gilla
sandbergarn och 4 till
  • Laddar…
"behöver båda kablarna för att den ska starta upp" tycker jag låter konstigt. Nu har jag inte jobbat med dual PSU-servrar, men anledningen till varför man har flera nätaggregat är väl för redundans - så då borde väl servern rimligtvis kunna starta även om bara en PSU har ström?

Du har inte missat något konfiguration (hårdvaru-mässigt) som behöver göras innan man startar servern första gången? Sen finns ju klassikern att man har råkat ändrat "Voltage Switch"-brytaren från 220V till 110V, men då brukar väl PSUn smälla... https://www.sweclockers.com/forum/trad/524028-hjalp-jag-o-nataggregat?p=1 t.ex. :D
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
S snikanor skrev:
Notera bara att servern då också bör stå i köket, annars har du fört in jord i ett ojordat rum...
Tack för detta!
 
R
Du får mäta uttaget så du vet vad som är fas och nolla på båda kontakterna i vägguttaget och sätta kablarna så att de matchar.

kan vara så enkelt
 
S snikanor skrev:
"behöver båda kablarna för att den ska starta upp" tycker jag låter konstigt. Nu har jag inte jobbat med dual PSU-servrar, men anledningen till varför man har flera nätaggregat är väl för redundans - så då borde väl servern rimligtvis kunna starta även om bara en PSU har ström?

Du har inte missat något konfiguration (hårdvaru-mässigt) som behöver göras innan man startar servern första gången?
Med en kabel startar den upp fläktar m.m men inte "kretskort".

Servern gick innan, la bara av en dag. Den nya servern gick någon timme sedan samma problem.
 
Där du kopplar in dina två nätkablar. Är det i ett och samma dubbeluttag, eller kopplar du dem i olika uttag?

Det jag funderar över är om du har två olika matande faser, vilket ger 400V mellan faserna i din koppling. Detta borde iofs maskinen klara (det är normalt, inget fel). Men om det är en server av låg kvalitet kanske den inte klarar det.
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
M Magnus85 skrev:
Den nya servern gick någon timme sedan samma problem.
Kan du inte länka till exakt vad det är för server så kanske någon kan hjälpa bättre. Och felmeddelandet "short circuit-kortslutning" hur/var får du det?
 
H hempularen skrev:
Där du kopplar in dina två nätkablar. Är det i ett och samma dubbeluttag, eller kopplar du dem i olika uttag?

Det jag funderar över är om du har två olika matande faser, vilket ger 400V mellan faserna i din koppling. Detta borde iofs maskinen klara (det är normalt, inget fel). Men om det är en server av låg kvalitet kanske den inte klarar det.
Det är två olika uttag, alltså enkeluttag med en kabel till varje.

Tycker allt är bara så himla märkligt. Nu står jag med en tredje server som jag vill koppla in vet ej om man vågar detta.

Tänker att jag ska testa första att koppla in den i köket, som tidigare trådskapare rekommenderat.
 
R
Du har fått många tips och vi har efterfrågat info.
Men du väljer att knappt att svara på nått utan spinner vidare hela tiden på saker du tror.

Vill man ha hjälp (för här finns folk med kompetens oavsett vilket område det är), ja då får man faktiskt svara på frågor också.

Namn och modell på servern först och främst?

Har du testat med förlängningssladd till ett jordat uttag alternativt flyttat servern till ett sådant?

Har du säkerställt att båda apparatkablarna ansluts så att båda har fas och nolla på samma stift?

Har du testat att fysiskt kopplat ur ett nätagg ur servarn? (inte bara koppla ur nätkabeln)
 
  • Gilla
TCG och 8 till
  • Laddar…
M Magnus85 skrev:
Du har en bra poäng!

I min iver efter att hitta felorsaken blev jag nästan glad när jag kunde se två olika spänningsvärden på kablarna. Men får helt tänka om, då ni skriver att allt är som det ska med kablarna.

Något som jag glömde skriva om är att får jag små stötar när jag har i själva server chassit.
En dator som har jordad stickkontakt SKA anslutas till ett jordat uttag! Anledningen är att plåthöljet är anslutet till jordkabeln för ditt skydd ifall ngt blir tokigt.
Sedan, att du får stötsr/kittlar när du tar i chassit o kablar beror på att datorns powersupply har ett störningsfilter bestående av en kondensator från varje "strömpinne" till jord vilket då gör att du har 230v/2 på datorns chassi ifall du ansluter den till ett ojordat uttag. - du kommer inte att dö av spänningen eftersom strömstyrkan blir väldigt låg via kondensatorerna genom din kropp MEN du kan få väldigt konstiga problem om du kabelansluter exv Router eller Skrivare som även då får datorns 230/2 spänning på jord via sladden.
Så - fixa ett jordat uttag eller köp utrustning som inte kräver jordat uttag!
 
  • Gilla
Magnus85 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.