Läste i en gammal diskusion om att återanvända ett befintligt placerat eternitrör till en imkanal (måste erkänna att jag är osäker på vad det är för något) och att man kanske kunde räkna med att man vid skorstensfejning kommer råka frigöra fibrer i kanalen.
Har ett befintligt eternitrör från badrummet där vi tänkt placera en fläkt. Nu gick ju tankarna om att istället försöka ta bort eländet. Tyvärr vet vi inte hur den är monterad, om man limmat fast den i taket (där den mynnar) då det är svårt att tänka sig att den vilar på innertaket i badrummet pga utformningen.
Hittade inga fästpunkter nertill utan det är bara en del genom yttertaket där man inte riktigt kan avgöra om den sitter fast. Har inte kunnat se några spikar eller skruvar när jag tittade.
Kan ju tänka mig att det finns risk för att man frigör partiklar om man börjar försöka slita loss det ovanifrån. Lär väl behövas en skylift lämpligen pga att röret är nog en 1,5 meter långt.
Har ett befintligt eternitrör från badrummet där vi tänkt placera en fläkt. Nu gick ju tankarna om att istället försöka ta bort eländet. Tyvärr vet vi inte hur den är monterad, om man limmat fast den i taket (där den mynnar) då det är svårt att tänka sig att den vilar på innertaket i badrummet pga utformningen.
Hittade inga fästpunkter nertill utan det är bara en del genom yttertaket där man inte riktigt kan avgöra om den sitter fast. Har inte kunnat se några spikar eller skruvar när jag tittade.
Kan ju tänka mig att det finns risk för att man frigör partiklar om man börjar försöka slita loss det ovanifrån. Lär väl behövas en skylift lämpligen pga att röret är nog en 1,5 meter långt.
Tänker att ett rakt rör borde vara lätt att avlägsna.
Lyft upp det på taket.
Alternativ är väll att stoppa ner ett spirorör i eternitröret.
Men jag hade personligen satsat på att ta bort röret.
Kapa det på mitten om det inte går helt.
Lyft upp det på taket.
Alternativ är väll att stoppa ner ett spirorör i eternitröret.
Men jag hade personligen satsat på att ta bort röret.
Kapa det på mitten om det inte går helt.
Det är definitivt en tanke att plocka bort det. Jag använde själva plåtkonstruktionen som stöd när jag satt och tittade ner där. Men såga av känns nästan värre, då lär det bli fibrer över halva vinden och annat.T TheGame skrev:
Vad kan ett sånt rör väga egentligen gissningvis? Tänkte om de nu fått för sig att limma skiten där träet är . Har inte petat på isoleringen som är ovanför tak, hade inga handskar eller munskydd på mig vid tillfället Borde ju ha synt som man valt att skruva fast dem i toppen väl...