Min Nibe 1150 (torde vara samma i 1250, mfl) har två normala driftslägen, nämligen:
1. Auto med underlägena
- Auto(utan eltillsats)
- Auto(med eltillsats)
- Auto(sommar)
I autoläge skall enligt manualen pumpen automatiskt gå över i sommarläge vid en viss, inställd, temperatur.
2. Sommarläge
Hård blockering av eltillsats och cirkpumpar
Nu är frågan:
Vad det är för skillnad på Auto(med eltillsats) och Auto(sommar)? Varför behöver man överhuvud taget Auto(sommar) om det finns automatik? Eltillsatsen går att spärra separat.
Ringde och frågade Nibe och dom visste inte heller, men har lovat återkomma.
Dessutom verkar det inte fungera..
1. Auto med underlägena
- Auto(utan eltillsats)
- Auto(med eltillsats)
- Auto(sommar)
I autoläge skall enligt manualen pumpen automatiskt gå över i sommarläge vid en viss, inställd, temperatur.
2. Sommarläge
Hård blockering av eltillsats och cirkpumpar
Nu är frågan:
Vad det är för skillnad på Auto(med eltillsats) och Auto(sommar)? Varför behöver man överhuvud taget Auto(sommar) om det finns automatik? Eltillsatsen går att spärra separat.
Ringde och frågade Nibe och dom visste inte heller, men har lovat återkomma.
Dessutom verkar det inte fungera..
Det är väl solklart!
Ett autoläge där du kan välja att använda 2kw vid behov om det totala behovet går över de 16kw som din kompressor ger.
Ett autoläge där du kan välja att INTE använda 2kw TROTS ett större behov av de 16kw som din kompressor ger.
Dvs räcker inte kompressorn så får det bli kallare, men den är dimentionerad till att klara det så därför avaktiverar vi den...
(vi som i vi som bor i huset vi)
Tänk Fighter 360-P, Vinter(kompressor, el och värme), Vår/höst, (kompressor och värme) och Sommar(kompressor, ej värme).
Dvs att om vi hugger en siffra... hälften av alla hus som har en xx50 vp så klarar de sig utan eltillsats den kallaste dagen på året och då behöver vi inte gå in med onödig el(den inverterstyrda kompressorns stora fördel) utan jobba ikapp under dagen/morgonen trots att GM går ner i botten.
Den räknar medeln på 24h som du kan se i meny 4.1 och du kan ställa in vid vilken medelutomhustemp den ska ändr driftläge. Dock måste medelutomhustempen ha varit över det inställda värdet ett tag innan den ändrar. För att det inte ska bli så hoppigt?
Dessutom går elen in även om den är av vid periodisk höjning om du har detta aktivt.
På vilket sätt fungerar den inte menar du?
Ett autoläge där du kan välja att använda 2kw vid behov om det totala behovet går över de 16kw som din kompressor ger.
Ett autoläge där du kan välja att INTE använda 2kw TROTS ett större behov av de 16kw som din kompressor ger.
Dvs räcker inte kompressorn så får det bli kallare, men den är dimentionerad till att klara det så därför avaktiverar vi den...
(vi som i vi som bor i huset vi)
Tänk Fighter 360-P, Vinter(kompressor, el och värme), Vår/höst, (kompressor och värme) och Sommar(kompressor, ej värme).
Dvs att om vi hugger en siffra... hälften av alla hus som har en xx50 vp så klarar de sig utan eltillsats den kallaste dagen på året och då behöver vi inte gå in med onödig el(den inverterstyrda kompressorns stora fördel) utan jobba ikapp under dagen/morgonen trots att GM går ner i botten.
Den räknar medeln på 24h som du kan se i meny 4.1 och du kan ställa in vid vilken medelutomhustemp den ska ändr driftläge. Dock måste medelutomhustempen ha varit över det inställda värdet ett tag innan den ändrar. För att det inte ska bli så hoppigt?
Dessutom går elen in även om den är av vid periodisk höjning om du har detta aktivt.
På vilket sätt fungerar den inte menar du?
Hej!
Jo, allt det där fattar jag.
Vad jag inte fattar är fortfarande:
1.
Vad det är för skillnad på Auto(med/utan eltillsats) och Auto(sommar)? Varför behöver man överhuvud taget Auto(sommar) om det finns automatik? Eltillsatsen går ju även att spärra separat.
2.
Står pumpen i Auto(utan el) stannar den inte. Dygnsmedel ute var igår 10.4 C och sommarläget var satt till 10 C men cirkpumparna snurrade fortfarande.
I läge Auto(sommar) stannar den, men startar inte om man ändrar sommarläget till 11 grader.
Finns det någon inbyggd hysteres eller tidsfördröjning i systemet?
Jo, allt det där fattar jag.
Vad jag inte fattar är fortfarande:
1.
Vad det är för skillnad på Auto(med/utan eltillsats) och Auto(sommar)? Varför behöver man överhuvud taget Auto(sommar) om det finns automatik? Eltillsatsen går ju även att spärra separat.
2.
Står pumpen i Auto(utan el) stannar den inte. Dygnsmedel ute var igår 10.4 C och sommarläget var satt till 10 C men cirkpumparna snurrade fortfarande.
I läge Auto(sommar) stannar den, men startar inte om man ändrar sommarläget till 11 grader.
Finns det någon inbyggd hysteres eller tidsfördröjning i systemet?
Den ändrar tillbaka till Auto(med/utan tillsats) efter att medelutomhustemperaturen är 2°C lägre än inställt värde.
Den som är skillnaden mellan Auto(sommar) och Auto(tillsats eller inte) är att den ändrar per automatik när du har det värdet som krävs.
Den som är skillnaden mellan Auto(sommar) och Auto(tillsats eller inte) är att den ändrar per automatik när du har det värdet som krävs.
Njae, det gör den ju med, växlar mellan vv och värme(periodtid)... men det är inte den växlingen vi pratar om. Vi pratar om "tillståndet" att göra värme eller inte.
Men den växlar mellan Auto(med/utan tillsats) och Auto(sommar). Dvs den växlar automatiskt mellan att göra värme/varmvatten(med eller utan tillsats) och enbart varmvatten.
Auto(med/utan tillsats)= Värme+varmvatten
Auto(sommar)= Varmvatten
Men den växlar mellan Auto(med/utan tillsats) och Auto(sommar). Dvs den växlar automatiskt mellan att göra värme/varmvatten(med eller utan tillsats) och enbart varmvatten.
Auto(med/utan tillsats)= Värme+varmvatten
Auto(sommar)= Varmvatten
OK.
Men jag måste fatta trögt..du får ha lite tålamod med mej..
Det som gör mej konfys är jag även själv kan välja mellan Auto(med/utan el) och Auto(sommar).
Om Auto(sommar) innebär automatisk övergång till sommarläge, så är jag med.
Men vad gör då Auto(med/utan el)? Samma sak, eller stannar kvar i nomalläget? Och vad betyder i så fall Auto i detta fall?
Men jag måste fatta trögt..du får ha lite tålamod med mej..
Det som gör mej konfys är jag även själv kan välja mellan Auto(med/utan el) och Auto(sommar).
Om Auto(sommar) innebär automatisk övergång till sommarläge, så är jag med.
Men vad gör då Auto(med/utan el)? Samma sak, eller stannar kvar i nomalläget? Och vad betyder i så fall Auto i detta fall?
Den växlar automatiskt mellan autolägena men du kan även välja dem manuellt!
Härligt va!?!
Om du har Auto(med/utan) och tempen blir högre än inställd för att den ska ändra till Auto(sommar) så gör den detta. Ändrar du till Auto(sommar) och tempen går ner 2°c under inställt värde så går den till Auto(med/utan).
Härligt va!?!
Om du har Auto(med/utan) och tempen blir högre än inställd för att den ska ändra till Auto(sommar) så gör den detta. Ändrar du till Auto(sommar) och tempen går ner 2°c under inställt värde så går den till Auto(med/utan).
Eftersom det har varit kanonväder ett par veckor har jag laborerat med lite olika inställningar för sommarläget och noterat följande skumma fenomen:
Pumpen drar AVSEVÄRT mycket mindre energi i sommarläge. Det handlar om minst 10-15 kWh/dygn.
2,5 kWh kan man förklara med cirkulationspumparna, och ytterligare några med att värmen gått någon timme varje morgon, men det är ändå en väldigt stor skillnad.
Den enda förklaringen jag kan tänka mej är att det läcker värme (genom ledning i metallen) från VVB via växelventilen till radiatorslingan.
Röret från VVB till vänster i bild håller ca 50 C och på andra sidan VXV är rören säkert 40 C med pumparna avstängda. När pumparna går (ej sommarläge) transporteras givetvis denna värme bort och ersätts med ny från VVB. Om man spekulerar i att det handlar om 400 W så förklarar det 10 kWh/dygn.
Pumpen drar AVSEVÄRT mycket mindre energi i sommarläge. Det handlar om minst 10-15 kWh/dygn.
2,5 kWh kan man förklara med cirkulationspumparna, och ytterligare några med att värmen gått någon timme varje morgon, men det är ändå en väldigt stor skillnad.
Den enda förklaringen jag kan tänka mej är att det läcker värme (genom ledning i metallen) från VVB via växelventilen till radiatorslingan.
Röret från VVB till vänster i bild håller ca 50 C och på andra sidan VXV är rören säkert 40 C med pumparna avstängda. När pumparna går (ej sommarläge) transporteras givetvis denna värme bort och ersätts med ny från VVB. Om man spekulerar i att det handlar om 400 W så förklarar det 10 kWh/dygn.
Vet inte om jag fattar riktigt. Var försvinner värmen - ut till luften eller till kallt vatten i något rör? I det första fallet är det väl bara att isolera rören men om det finns någon rörkoppling med kallt vatten på ena sidan och varmt på andra så blir det krångligare.